פטריוט אמריקאי: פורד אקספלורר החדש חוזר למקורות

בעידן טסלה, פורד אקספלורר החדש הוא רכב אמיתי לאנשים שמסרבים להיכנע לטרנד ההייטק והחשמל • הוא קצת מגושם בעיר אבל אידיאלי לנסיעות ארוכות, מציע פיתרון למשפחות מורחבות, מאובזר ובנוי היטב ומתומחר בצורה הגיונית

אחרי הרבה מפח נפש מתחילים סוף סוף משקיעי פורד  לראות קצת נחת. מאז השפל ההיסטורי באפריל טיפסה מניית החברה בכמה עשרות אחוזים ולמרות, שהעלייה עדיין רחוקה שנות אור מההמראה של טסלה, היא מעידה על חזרה הדרגתית של אמון המשקיעים ביצרניות המסורתיות מדטרויט.

חייבים להודות שמאחורי ה"קאמבק" במחיר המניה ניצבים כמה טריקים מספר ההוראות של טסלה. כך, למשל, הודיעה פורד על מינויו של ג'ים פארלי, ה-COO הכריזמטי של פורד, ליו"ר החברה החל מאוקטובר; היא מריצה קמפיין יח"ץ גלובלי לרכב החשמלי האסטרטגי שלה, מוסטאנג מאך E ומדווחת למשקיעים כי עשרות אלפי לקוחות בעולם התנפלו על ההזמנות וחיסלו את המלאי עוד בטרם הושק פיזית; והיא עורכת פרזנטציה מרשימה למותג הכביש-שטח הניאו-נוסטלגי שלה, "ברונקו", שמתחרה ישירות בג'יפ רנגלר המצליח.

אבל בינתיים צריך למלא את הקופה ולהתאושש מההפסדים הכבדים של משבר הקורונה, ועל זה מופקד הדור החדש של פורד אקספלורר, רב המכר הוותיק של החברה ואחת מ"פרות המזומנים" היעילות ביותר שלה.

הרכב אמנם נראה חלקלק וספורטיבי מבעבר ואיבד סנטימטרים בודדים מגובהו, אבל לא תמצאו בו מיתוג קליפורני מלוקק נוסח טסלה או "עדכוני תוכנה מרחוק" אלא רק 2.1 טון של פלדה אמריקאית פטריוטית, שנמתחת לאורך 5 מ' ולרוחב 2 מ' ומיוצרת בשיקגו, אילינוי. ואם זה לא מספיק כדי לנופף בדגל הפסים והכוכבים יש גם חישוקי 20 אינץ' בגימור נוצץ.

הכניסה לתא הנוסעים מתבצעת דרך דלתות ענק בסיוע דילוג קל על מפתני הדלתות ומציבה את הנהג והנוסעים בעמדה גבוהה שצופה למרחוק. כראוי ל-SUV אמריקני "פול-סייז" המושבים מתוכננים להכיל מבוגרים שמכורים לסירופ-תירס, כולל צמד המושבים בשורה השלישית מאחור, שעדיין מותירים מרחב סביר לרגליים ולכתפיים. כאשר כל המושבים מאוכלסים תא המטען עדיין מסוגל להכיל טען בנפח של כ-516 ליטר - לא עניין של מה בכך ברכב עם שבעה מקומות - וקיפול השורה השלישית מפנה נפח מאסיבי של מעל 1,300 ליטר.

יבואנית פורד בחרה שלא להביא את הרכב עם לוח המחוונים הדיגיטלי, שמוצע בארה"ב ומגיע גם עם מסך טאבלט ענק בפורמט אנכי (בכל זאת אי אפשר בלי קצת טסלה בימינו). את מקומו מחליף לוח מחוונים אנלוגי עם מסך רב-תכליתי במרכזו, שלצידו מסך מולטימדיה מקובל בגודל 8 אינץ'. פרט לכך האבזור התקני ברכב מותיר מעט מאוד מקום לאופציות וכולל ריפוד עור איכותי, מושבים חשמליים מאווררים ומחוממים, גג פנורמי, דלת חשמלית מאחור, מערכת קול פרמיום ועוד הרבה פריטים, שעבורם רבים מהמתחרים גובים אקסטרה.

בדגם החדש יש גם מערך עדכני של מערכות בטיחות אקטיביות, מצלמות היקפיות ועוד. עיצוב הפנים סולידי ואינו מחצין פרימיום כמו אצל הגרמנים (והבריטים) אבל הוא עטוף בחומרים איכותיים וברמת גימור מושקעת מאוד, שמשחררת מעט מאוד רעשים מיותרים גם על כבישים משובשים.

נקי יותר, עם 300 כ"ס

את מנוע ה-V6 הגדול של האקספלורר היוצא (שעדיין מוצע ללקוחות בארה"ב) מחליף כעת מנוע טורבו-בנזין עם ארבעה צילינדרים, שמסתפק בנפח 2.3 ליטר לטובת פעולה חסכונית יותר ונקיה יותר.

אבל לא לדאוג. ייצור המנוע עבר לאחרונה מספרד למפעל של פורד באוהיו בסיוע מדיניות "אמריקה קודם" של ממשל טראמפ, והוא מייצר כעת הספק פטריוטי של 300 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים בת עשר מהירויות.

המומנט הרציני אמנם מסופק בסל"ד גבוה יחסית למוכר לנו, אבל המנוע החדש עדיין מעניק לרכב תחושה ספורטיבית-אירופית מפתיעה. במצב התכנות הספורטיבי כניסת הטורבו לפעולה מתבצעת בצורה נמרצת, תגובת הדוושה ללחיצה חדה והרכב המגודל צובר מהירות בקצב, שלא יבייש שום V6 . יש לו אפילו צליל מפלט עמוק ונעים. מצב התכנות הרגיל מרגיש עצל יותר.

התיבה האוטומטית בת עשר המהירויות היא בעיקר גימיק שיווקי וספק אם רוב הזמן יותר משבעה הילוכים נמצאים בפעולה. אבל היא מספקת שיוט חלק ונינוח בשגרה וכאשר עולה הצורך היא יודעת להוריד בזריזות שניים-שלושה הילוכים לצורך האצה נמרצת. מנגד אנחנו לא חסידים גדולים של בורר ההילוכים הרוטורי ואפילו לנדרובר/יגואר, שהמציאה את הפטנט, כבר ירדה ממנו.

נהגים מתונים וקלי רגל יצליחו לחלץ מהרכב 10-11 ק"מ לליטר אבל חיסכון בדלק זה לחלשים. ניצול פוטנציאל המנוע ושימוש במצב הספורטיבי יביא את הצריכה הריאלית לטריטוריות של 7-8 ק"מ לליטר אבל מיכל דלק מבטיח טווח נסיעה מכובד.

כמו כל SUV אמריקני קלאסי האקספלורר מרגיש במיטבו בנסיעות ארוכות על כבישים רחבים. המתלים הרכים סופגים היטב את גלים ושינויי גובה בפני הכביש, המושבים מערסלים את הנוסעים והממדים מעניקים תחושת ביטחון חיונית במהירויות גבוהות עם נהגים אגרסיביים מסביב כמו על כביש 6 למשל. בקיצור, רכב אידיאלי לטיולים משפחתיים חוצי-ארץ.

תמורה הולמת למחיר הרכב

כבישים צרים ומפותלים מאתגרים את השלדה, שנוטה להפגין נטיית גוף מוחשית בפניות אם כי באגף ההיגוי הרכב מספק כעת היזון חוזר ראוי ומגיב בצורה די מדויקת לשינויי כיוון. נוחות הנסיעה העירונית במהירויות נמוכות סבירה כל עוד לא פוגשים במגה-מהמורות.

פורד גאה ביכולות השטח המשופרות של ההנעה הכפולה של האקספלורר ומציעה שלל אפשרויות מתוכנתות עבור מצבי עבירות שונים כגון חול, סלעים וכו'. אבל מרווח גחון צנוע יחסית של כ-20 סנטימטרים וחישוקים בגימור נירוסטה מבריק עם צמיגים בחתך 50' הם לא בדיוק ערובה להרפתקאות שטח קשוחות. אנחנו יכולים לדווח שהוא צולח דרכי עפר כבושות ללא קושי ומטפס על מדרכות גבוהות כמו "ביג פוט" אמריקאי ראוי.

355 אלף שקלים עולה פורד אקספלורר החדש, רף מחיר מקביל לזה של דגמי פרמיום אירופים מקטגוריה נמוכה אחת לפחות. במחיר הזה הוא מציע תמורה מכובדת מאוד לכסף עם ממדים חיצוניים שמרשימים את סביבתם, מרחב פנים יעיל מאוד עבור משפחות גדולות, רמת אבזור מקיפה וביצועים סבירים בהחלט, לפחות עבור מי שאינו רגיש לצריכת הדלק. ובעידן טסלה טוב לדעת שנותרה עדיין בארצות הברית תעשיית רכב שמייצרת מכוניות אמיתיות עבור אנשים אמיתיים. 

מתחרות

יונדאי PALISADE

במסלול היבוא המקביל ו/או הישיר עשוי להגיע ה-SUV פול-סייז החדש של יונדאי, שכרגע נמכר בארצות הברית בלבד. לרכב יש שבעה מקומות ישיבה בשלוש שורות, ממדים מאסיביים ותא נוסעים מפואר ועמוס במערכות היי-טק. ההנעה הכפולה והמנוע היחיד בארה"ב הוא V6 בנפח 3.8 ליטר שמייצר 291 כ"ס

קדילאק XT6

400 אלף שקל עולה האח הגדול של ה-XT5 , שהצטרף לאחרונה להיצע של המותג. ממדיו החיצוניים דומים לאקספלורר, בסיס הגלגלים הוא 2.86 מ' והתא מיועד לאכלס שבעה בשלוש שורות ישיבה פלוס תא מטען של 357 ליטר. התא מפואר ומאובזר והמנוע הוא V6 בנפח 3.7 ליטר עם 310 כ"ס

לקסוס RX לונג

480 אלף שקל עולה הגרסה הארוכה של לקסוס RX שאורכה כ-5 מטרים ובסיס הגלגלים של באורך 2.8 מ'. הגרסה הזו מכילה שבעה מקומות ישיבה בשלוש שורות ומצוידת במערכת הנעה היברידית שמשלב מנוע 3.5 ליטר ומנוע חשמלי בהספק משולב של 313 כ"ס. התא יוקרתי ומאובזר היטב