משקיעי האג"ח האירופיים מגלים תיאבון מוגבר לסיכון

המשקיעים רואים כעת הזדמנויות להשקיע באג"ח של חברות שהדירוג שלהן הופחת ושאיבדו את דירוג ההשקעה • באחרונה ירדה גם התשואה העודפת שמשקיעים דורשים על החזקת אג"ח אירופיות בדירוג "זבל"

מטה הבנק המרכזי האירופי. תוכנית רכישת אג"ח בהיקף של 1.35 טריליון אירו / צילום: Ralph Orlowsk, רויטרס
מטה הבנק המרכזי האירופי. תוכנית רכישת אג"ח בהיקף של 1.35 טריליון אירו / צילום: Ralph Orlowsk, רויטרס

המשקיעים חוששים פחות מהחזקה באיגרות חוב המסוכנות ביותר של אירופה, כאשר תוכנית רכישת האג"ח המאסיבית של הבנק המרכזי האירופי מדלדלת את היצע הנכסים הבטוחים יותר - ודוחפת את הקונים לפינות אחרות בשוק.

עלות ההגנה נגד חדלות פירעון של אג"ח אירופיות בתשואה גבוהה (אג"ח "זבל) צנחה השבוע לרמה הנמוכה ביותר מאז 5 במרץ, לפי מדד iTraxx Crossover. העלות השנתית של סוואפ (החלפה) חדלות פירעון לאג"ח בתשואה גבוהה ל-5 שנים ב-10 מיליון אירו (כ-11.8 מיליון דולר) היא כיום 326 אלף דולר - כמעט חצי מהעלות בשיא הזעזועים בשוק.

באחרונה ירדה גם התשואה העודפת שמשקיעים דורשים על החזקת אג"ח אירופיות בדירוג "זבל". היא היתה 4.56 נקודות אחוז מעל לתשואת אג"ח האוצר האמריקאי, לפי מדד BofA Euro High-Yield - כלומר, 1.5 נקודות אחוז מעל לרמה בתחילת השנה - אבל ההפרש נחתך ביותר מחצי מאז אמצע מרץ.

"מדיניות ממשלתית היא המניע העיקרי להידוק מרווחי התשואה", אמר סטפן קפריו, אסטרטג אשראי עולמי בבנק ההשקעות UBS. לדבריו, השוק לא מתמחר סיכון, הוא נסחר היכן שהוא במידה רבה, "מפני שיש לנו מדיניות, ויש מספיק צמיחה כדי למנוע עלייה של שיעורי חדלות הפירעון".

התאוששות מתונה מאז הקלת ההגבלות

חברות אירופיות רבות קיבלו סיוע גדול באמצעות חבילות מוניטריות ותקציביות, שנועדו לתמוך בכלכלת גוש האירו מול מגפת הקורונה. גרמניה, צרפת ואיטליה דיווחו על התכווצות שיא בתוצר שלהן, כאשר המסחר בהן שותק בגלל הסגרים. התאוששות מתונה מסתמנת מאז שההגבלות במדינות אלה הוקלו, אבל מדד מנהלי הרכש האחרון מיום שישי שעבר החמיץ את התחזיות של הכלכלנים, והצביע על קצב איטי יותר מהצפוי.

הבנק המרכזי האירופי (ECB) השיק במרץ האחרון תוכנית רכישת אג"ח ב-750 מיליארד אירו, והרחיב אותה ביוני להיקף של 1.35 טריליון אירו. כעת הבנק קונה בחודש 9-10 מיליארד אירו של אג"ח קונצרניות בדירוג השקעה במסגרת התוכנית הזו, לפי בדיקה שערך UBS.

ואולם, מכיוון שהבנק המרכזי האירופי קונה רק חוב בדירוג השקעה, משקיעים אירופיים אחרים נשארו עם פינות מסוכנות יותר של השוק. כך עלה הביקוש לחוב בתשואה גבוהה וירדו עלויות החוב עבור מנפיקי האג"ח.

חברות באירופה הנפיקו כ-16 מיליארד אירו באג"ח בדירוג ספקולטיבי בחודש יוני ו-9 מיליארד אירו בחודש יולי, לעומת 56 מיליון אירו בלבד במרץ. הנפקות אג"ח גדולות שבוצעו באחרונה כללו, בין השאר, את הנפקת האג"ח של חברת המעליות של טיסנקרופ הגרמנית למימון של עסקת Buyout ממונפת, ואת ההנפקה של Stonegate Pub, רשת פאבים בריטית.

הביקוש לאג"ח "זבל" עלה גם בזכות השילוב של חוב ממשלתי בריביות אפסיות או שליליות וקיצוצי דיבידנדים של חברות רבות, לדברי פרייזר לנדי, מנהל האשראי בחברת Federated Hermes. "כסף ימשיך לזרום משני המקורות האלה לתשואה הגבוהה", אמר לנדי. "כסף שזקוק להכנסה, לא מקבל אותה מאג"ח ממשלתיות או ממניות של חברות".

ממשלות במערב אירופה הוציאו טריליוני דולרים על סיוע לנפגעי מיתון הקורונה, עם תוכניות שנעות בין חלופות שכר להלוואות בערבות מדינה, שהצליחו למנוע אבטלה נרחבת יותר. חלק מהתוכניות האלה אמורות להסתיים בחודשים הקרובים, כמו הסיוע לחל"ת בבריטניה עד אוקטובר ותוכניות הסיוע של ספרד עד דצמבר.

ביולי אישרה קרן ההבראה האירופית הוצאה של 750 מיליארד אירו, שאמורה להתחיל בשנה הבאה ולהמריץ את כלכלת האיחוד האירופי תוך תמיכה במדינות החברות החלשות יותר במענקים והלוואות.

שיא של חדלויות פירעון באירופה

בו-זמנית שוררת עדיין אי-ודאות גבוהה בכלכלה האירופית, בעיקר במגזרים הפגועים ביותר מהקורונה, כמו פנאי וקמעונאות. השנה כבר נקבע שיא של חדלויות פירעון באירופה, לפי דוח מחודש זה של חברת הדירוג S&P גלובל. החברה מעריכה שהשיעור הזה יעלה ל-8.5% מכלל החברות בדירוג חוב "זבל" באירופה ביוני 2021, לעומת 3.4% השנה.

משקיעי האג"ח רואים כעת הזדמנויות להשקיע בחברות שהדירוג שלהן הופחת באחרונה והן איבדו את דירוג ההשקעה. הם מהמרים שחברות אלה יקבלו בחזרה את הדירוג בעתיד ויוכלו למשיך לגייס כסף בשוק ההון כדי להישאר בעסקים.

"יש חברות גדולות מאוד שהן מובילות עולמיות בתחומן, עם תשואות גבוהות על החוב שלהן כעת, ואנחנו צופים שהן ימשיכו להיות עם אשראי מתפקד", אמר לנדי. "שמות מוכרים כמו רנו ו-IAG (הבעלים של חברת התעופה בריטיש איירווייס) יהיו מקורות הכנסה אמינים יחסית למשקיעים באמצעות הקופונים" (הריביות התקופתיות שמשולמות למחזיקי האג"ח).

חברות שעשויות להיות יעדים להשתלטויות הן עוד יעד קורץ למשקיעי האג"ח, לדברי פיטר אסברי, מנהל תיקי אג"ח בג'יי.פי. מורגן ניהול נכסים. הוא מחפש כעת עסקאות בפוטנציה, שיכולות לאפשר חיסכון בעלויות במגזרי הטלקום, הבנקאות, הנסיעות והתחבורה.

המשקיעים מצפים גם מה-ECB להמשיך לתמוך בשוק. רבים מנבאים כי הבנק המרכזי האירופי יאריך וירחיב את תוכנית רכישת האג"ח שלו לחברות שהדירוג שלהן הופחת באחרונה לדירוג ספקולטיבי, כפי שעשה הפדרל ריזרב האמריקאי. בארה"ב, תשואת אג"ח האוצר ל-10 שנים עלתה מעט ביום רביעי האחרון ל-0.686% מ-0.68% יום קודם לכן.