בצל המאבק על עתיד בית ההשקעות: הלמן אלדובי עובר לרווחיות

ברבעון השני ב-2020 עבר בית ההשקעות מהפסד של כ-127 אלף שקל ברבעון השני אשתקד לרווח רבעוני של כ-4.6 מיליון שקל ברבעון השני השנה

רמי דרור / צילום: תמר מצפי
רמי דרור / צילום: תמר מצפי

בית ההשקעות הלמן אלדובי מציג מעבר לרווח בצל גידול בהכנסות בעיצומו של משבר הקורונה והמאבק האדיר על עתיד בית ההשקעות בין בעלי המניות והאם יישאר עצמאי או שיירכש במלואו. ברבעון השני ב-2020 עבר בית ההשקעות מהפסד של כ-127 אלף שקל ברבעון השני אשתקד לרווח רבעוני של כ-4.6 מיליון שקל ברבעון השני השנה.

הרווח האמור קיזז לחלוטין את ההפסד שרשם בית ההשקעות ברבעון הראשון השנה, כך שבסיכום המחצית הראשונה השנה רשם הלמן אלדובי  רווח של כ-2.3 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-2.6 מיליון שקל במחצית הראשונה ב-2019. המעבר לרווח קרה בצל גידול של 10.7% בהכנסות ברבעון השני, לסך של כ-41 מיליון שקל, כשבמחצית הראשונה כולה נרשמה עלייה של כ-9.9% בהכנסות, לסך של כ-79.9 מיליון שקל.

כל זאת, למרות הפסדי נוסטרו של 1.1 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה, שהצטמקו עד סוף יולי ל-0.7 מיליון שקל, ומחיקה של 2.8 מיליון שקל שנרשמה ברבעון הראשון השנה בגין ירידת ערך בפעילות הגמל. אגב, ברבעון השני הצטמקו הפסדי הנוסטרו מ-1.5 מיליון שקל בסוף הרבעון הראשון. כמו כן, ליום 30 ביוני 2020 , לחברה הון חוזר שלילי בדוחותיה המאוחדים בסך של 8.4 מיליון שקל.

בסוף הרבעון השני השנה ניהל בית ההשקעות נכסים בהיקף כולל של כ-70.3 מיליארד שקל, שמתוכם כ-43 מיליארד שקל הינם בכספי קופת הגמל המרכזית לקצבה של חברת חשמל, שלצדם יש בבית ההשקעות עוד 4.1 מיליארד שקל כספי הקופה המרכזית לקצבה של חברת נמלי ישראל שנקלטו בינואר השנה. בנטרול כספים אלה ניהל בית ההשקעות שבניהול רמי דרור, נכסים בהיקף של כ-23.2 מיליארד שקל - שמורכבים בעיקר מפעילויות הגמל והפנסיה ה"רגילות", שלצדן כחצי מיליארד שקל בשותפות ניהול קרנות ה-P2P, סך של כ-1.8 מיליארד שקל בתיקים המנוהלים ועוד כ-145 מיליון שקל בקרן ההתחדשות העירונית למימון יזמים בתחומי התחדשות הבניה.

למשבר הקורונה השפעה אדירה, לפחות ברמת ההיערכות, על נותני האשראי. בהקשר זה נציין כי בדוחות הלמן אלדובי נכתב, בין היתר, כי "להערכת שותפות ה-P2P, ככל שהשפעת נגיף הקורונה תתארך, הדבר עשוי להוביל להמשך האטה בפעילות הכלכלית בארצות הברית, ולגרור שיעור אבטלה גבוה מהממוצע של השנים האחרונות במשק האמריקאי. האטה בפעילות הכלכלית, המלווה בירידה בשיעור התעסוקה ואבטלה גבוהה, עלולה להשפיע על כושר החזר ההלוואות של הצרכן האמריקאי. במקרה כזה תיתכן השפעה שלילית על תשואת שותפות ה-P2P".

עם זאת, בדוחות נאמר בהקשר זה כי "נכון למועד פרסום הדו"ח, לא נצפתה עלייה בשיעורי הפיגור בתשלום בגין ההלוואות המוחזקות בידי שותפות ה-P2P", כאשר מפורט כי 6% מהלוואות המוחזקות על ידי השותפות הן תחת תוכניות "למתן הקלות ללווים", שלולא היו ניתנות ומופעלות על ידי הפלטפורמות שמעמידות את האשראי בפועל, "ייתכן שהיינו מבחינים בעלייה בשיעור הפיגורים בתשלום ההלוואות".

נציין כי במחצית הראשונה של השנה הציגה פעילות הפנסיה של הלמן אלדובי רווח לפני מס של כ-2.7 מיליון שקל, לעומת הפסד לפני מס של כ-8.3 מיליון שקל שנרשם במחצית המקבילה, כשרוב הרווח במחצית החולפת נרשם ברבעון השני השנה. נזכיר כי הלמן אלדובי הינו אחד מארבעת בתי ההשקעות שמפעילים קרן פנסיה ברירת מחדל שנבחרה על ידי משרד האוצר, ושפונה בהצעה מיטיבה לכלל הציבור הרחב וזוכה להקלות ביחס לקרנות הפנסיה שבבעלות קבוצות הביטוח.

לדברי המנכ"ל דרור, "הדוחות שפורסמו הבוקר מראים את חשיבות התחרות בתחום הפנסיה. מאז שנפתחה התחרות והחלה הרפורמה של האוצר צמחנו מכ-4,000 עמיתים בפנסיה לכ-170,000 כיום ומהפקדות של כ-20 מיליון שקל, להפקדות של למעלה מ-471 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2020. הדבר בא לידי ביטוי בגידול בכל היקפי הפעילות ובשורת הרווח". עוד הוא מסר כי בית ההשקעות "ימשיך להיות מחולל התחרות בתחום החיסכון הפנסיוני" וכי "נמשיך לראות את התוצאות החיוביות והצמיחה בכל תחומי הפעילות".

כאמור, דברים אלה נאמרים אגב ריב אדיר בין בעלי מניות בקבוצה, שחלקם רוצים לנצל הצעות רכש ולממש את השקעתם. במסגרת זו עומד ריב שקרה לפני חודשים אחדים בצל הצעה שניתנה אז, ושאינה על הפרק, לרכישת פעילות הליבה של בית ההשקעות על ידי קבוצת הפניקס. או אז גרעין השליטה בבית ההשקעות סירב. התמונה התהפכה בקיץ החולף, כשחברת הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם הגישה הצעת רכש לכל מניות בית ההשקעות הלמן אלדובי, לפי שווי שהיה יותר מכפול משווי בית ההשקעות באותם ימים.

במקביל התברר כי בחודשים החולפים התקבלה עוד הצעת רכישה של בית ההשקעות, מצד קרן בריטית, כשהדירקטוריון של בית ההשקעות מינה ועדה של דירקטורים שאמורה להכריע בין שתי ההצעות. לפי שעה בית ההשקעות לא שופך אור חדש על הדיונים של הוועדה כאמור, כך שלא ידוע כיצד מתקדם המהלך למכירת בית ההשקעות והמאבק בין בעלי מניות בו.