מועצת הביטחון של האו"ם חידשה את מנדט יוניפי"ל בלבנון

בין השינויים שהוכנסו בהחלטה לחידוש המנדט: שיפור מנגנון הדיווח לאו"ם על אירועים והפרות, דרישה ממזכ"ל האו"ם לגבש תוכנית מפורטת לייעול הכוח וגינוי חריף של הניסיונות לפגוע בחופש התנועה של יוניפי"ל ובחייליו

רכב של יוניפי"ל נוסע בדרום לבנון / צילום: Aziz Taher, רויטרס
רכב של יוניפי"ל נוסע בדרום לבנון / צילום: Aziz Taher, רויטרס

מועצת הביטחון של האו"ם חידשה הלילה את מנדט יוניפי"ל, הכוח הרב צבאי המוצב בדרום לבנון עשרות שנים.

החל מסיומה של מלחמת לבנון השנייה, והחלטת 1701 של מועצת הביטחון, כוח יוניפיל שונה מכוח שמירת שלום לכוח בעל סמכות אכיפה מסוימות. עם ההתרחשויות האחרונות בלבנון שונה במעט חוזק מנגנון הדיווח על הפרות ואירועי טרור. בהמשך תגובש תוכנית להתייעלות הכוח.

בין השינויים שהוכנסו בהחלטה לחידוש המנדט: שיפור מנגנון הדיווח לאו"ם על אירועים והפרות, דרישה ממזכ"ל האו"ם לגבש תוכנית מפורטת לייעול הכוח וגינוי חריף של הניסיונות לפגוע בחופש התנועה של יוניפי"ל ובחייליו. מועצת הביטחון אף קראה לממשלת לבנון לאפשר ליוניפי"ל גישה מלאה לאתרים בהם התגלו המנהרות כדי לסיים את החקירה בנושא.

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן אמר הלילה: "ההחלטה היא תמרור אזהרה אחרון לממשלת לבנון. בחודשים הבאים נעקוב בקפדנות אחר תפקוד יוניפי"ל ונבחן אם יש הצדקה לקיומו".

שינויי המנדט ליוניפי"ל הם בדרישות המועצה מממשלת לבנון, והם אמורים לאפשר את תפקודו באופן אפקטיבי יותר. בשבועות האחרונים הובילו ארצות הברית וישראל מאמץ דיפלומטי משותף כדי להביא לחיזוק סמכויות הכוח מול פעילות הטרור של חיזבאללה.