אל על מקווה לקבל אישור לטוס מעל שמי סעודיה ולעשות היסטוריה כפולה

אל על מבקשת מרשויות סעודיה לאשר לה לעבור בשמי המדינה כשתבצע את הטיסה המסחרית הראשונה לאבו דאבי בשבוע הבא • גורם ממשלתי ישראלי אמר ל"גלובס" כי ככל הנראה הבקשה תאושר

מטוס אל על מדגם בואינג 737-900 / צילום: יואב יערי
מטוס אל על מדגם בואינג 737-900 / צילום: יואב יערי

ביום שני הקרוב עשויה אל על להיות חתומה על היסטוריה כפולה. לא רק שהיא צפויה לטוס ישירות מתל אביב לאבו דאבי, אלא שהיא מקווה לעשות זאת במסלול טיסה שעובר מעל שמי סעודיה. 

אל על הגישה לרשויות בסעודיה בקשה רשמית לטוס בשטח האווירי שלה בטיסה מתל אביב לאבו דאבי. גורם ממשלתי ישראלי אמר ל"גלובס" כי ככל הנראה הבקשה תאושר, וגם כי בעבר כבר אישרו הסעודים טיסות לא רשמיות מישראל לאיחוד אמירויות מעל אדמתם.

הטיסה מעל שמי סעודיה מקצרת משמעותית את משך הטיסה, ובמקרה של הטיסה השבוע היא גם הכרחית. משיקולים ביטחוניים, אל על תבצא את הטיסה במטוס במטוס 737-900 ולא במטוס הדרימליינר שלה. מטוס ה-737 הוא מטוס צר גוף שמיועד לטיסות קצרות יחסית. במסלול מעל סעודיה אל על תוכל לבצע את הטיסה בכשלוש שעות בלבד. לפי איגוד הטייסים, בטיסה עוקפת את השטח האווירי של סעודיה ושל תימן משך הטיסה יהיה כ-8 שעות מה שגבולי אם בכלל אפשרי למטוס ה-737. במידה ואל על לא תקבל את האישור היא תצטרך לשבץ מטוס אחר לטיסה (מהמטוס בשם "קריית גת" ששובץ).

מבחינת איגוד הטייסים אם האישור אכן יתקבל, עשוי להיות "תקדים היסטורי חשוב להמשך". באל על יקוו שהמעבר המקוצר הזה יאפשר לה לטוס מעל שטחי סעודיה גם בטיסות המסחריות שלה, דבר עשוי לקצר את משך הטיסות שלה ליעדים במזרח אסיה.

ניסתה לקבל אישור בעבר 

הטיסה בשטח האווירי של סעודיה היא נקודה רגישה אצל אל על מהרגע שבו הותר המסלול הזה לחברת אייר אינדיה, כשזו השיקה טיסות ישירות מדלהי לתל אביב. אל על טענה כי מדובר באפליה ובחוסר שיוויון, אולם לא קיבלה את האישור המיוחל, ואף לא את הפיצוי שהמדינה הבטיחה לה בעקבות זאת בשעתו.