קבוצת דלק: הפסד של 326 מיליון שקל ברבעון השני

החברה מסכמת את מחצית השנה עם הפסד עצום של 3.1 מיליארד שקל, שכיווץ את  ההון העצמי שלה ב-65% • דלק מעריכה כי תעמוד ביעדים של פירעון יתרת החוב לבנקים עד לסוף אוקטובר • האתגר הבא: עמידה בפירעונות של 1.5 מיליארד שקל ב-2021

קבוצת דלק, שנמצאת בשליטת יצחק תשובה, סיכמה את הרבעון השני של 2020 בהפסד של 326 מיליון שקל לבעלי המניות - שהשלים הפסד של 3.1 מיליארד שקל לבעלי המניות שרשמה החברה במחצית הראשונה השנה.

ההפסדים הכבדים כיווצו את ההון העצמי של קבוצת דלק ב-65% בתוך שישה חודשים בלבד, ל-1.43 מיליארד שקל בסוף יוני 2020. את דוחות החברה ממשיכה ללוות הערת "העסק החי" שהצמידו לה רואי החשבון ברבעון הראשון של השנה, על רקע האתגרים הפיננסיים העצומים שעומדים בפניה בשלוש השנים הקרובות.

ההפסדים ברבעון השני נבעו ברובם ממכירת נכסים בשווי נמוך מערכם בספרים, מירידה בשווי הלוואת המוכר שניתנה לרכושי חברת הפניקס, וכן מעלייה בהוצאות המימון בשל היוון עלויות האשראי לפרויקט "לוויתן", עם סיום שלב ההקמה ותחילת הפקת הגז מהמאגר.

איתקה צופה הפקה בטווח הגבוה של התחזית

בקבוצת דלק דווקא נשמעו מעודדים היום מתוצאות החברה הבת איתקה, שפועלת בתחומי הפקת הנפט והגז בים הצפוני. איתקה, הנמצאת בבעלות מלאה של קבוצת דלק, הציגה ברבעון השני הכנסות של 971 מיליון שקל ממכירת גז ונפט בים הצפוני ורווח נקי של 102 מיליון שקל, וזאת למרות משבר הקורונה, שהפיל את מחירי הנפט והגז הטבעי בעולם.

התפוקה היומית הממוצעת של איתקה עמדה ברבעון השני על 70.4 אלף שווה ערך חבית נפט ליום, והייתה גבוהה מתחזית החברה לממוצע שנתי של 63-68 אלף שווה ערך חביות נפט ליום. לפיכך, איתקה צופה כעת כי ההפקה השנתית תהיה בטווח הגבוה של התחזית.

לדברי קבוצת דלק, השיפור בתוצאות איתקה נבע במידה רבה הודות לעסקאות הגידור שביצעה החברה, שתרמו 136 מיליון דולר ברבעון, וכן מפעולות התייעלות שביצעה הנהלת איתקה. עלות ההפקה הממוצעת לחבית הסתכמה ברבעון השני ובחציון הראשון של 2020 ב-13 דולר וב-15 דולר לחבית.

התזרים מפעילות שוטפת הסתכם ברבעון השני ב-178 מיליון דולר ואיפשר לאיתקה להמשיך ולהפחית את החוב הפיננסי במהלך הרבעון ב-100 מיליון דולר נוספים, לכ-1.3 מיליארד דולר. החברה מעריכה כי החוב נטו יופחת בכ-100 מיליון דולר נוספים עד לסוף השנה. השווי ההוגן של ההשקעה באיתקה נותר ברבעון השני ללא שינוי, ברמה של 1.2 מיליארד דולר, לאחר שנחתך ב-677 מיליון דולר (נטו ממס) בשני הרבעונים הקודמים בעקבות נפילת מחירי האנרגיה.

היום הודיעה קבוצת דלק כי היא מקיימת דיונים עם צדדים שלישיים לבחינת אפשרות לביצוע עסקת מיזוג של איתקה עם חברה בינלאומית בתחום האנרגיה, שבה איתקה תחזיק לפחות 50%, מתוך כוונה להפוך את החברה הממוזגת לחברה ציבורית נסחרת בלונדון. "את הדיונים מלווים מספר בנקים בינלאומיים להשקעות", מסרה קבוצת דלק. "מתווה המיזוג הנדון במסגרת הדיונים צפוי לכלול גם מרכיב של תשלום במזומן שיועבר (בשרשור) לקבוצת דלק, כחלק מהליך המיזוג".

תוכנית זו, אם תצא לפועל, מיועדת להחליף תוכנית קודמת להכנסת שותף לאיתקה, שאמורה הייתה להניב לקבוצת דלק תזרים נקי של כ-1.4 מיליארד שקל (400 מיליון דולר) במהלך 2021. מרכיב המזומן שיתקבל מהתוכנית החדשה, ישמש גם לפירעון חוב של 137 מיליון דולר לבנק BNP, שלהבטחתו משועבדת כיום מלוא ההחזקה באיתקה.

הרווח הגולמי של דלק ישראל נחתך ב-35%

קבוצת דלק היא חברת החזקות, שעיקר פעילותה מרוכז כיום בתחומי האנרגיה. מלבד איתקה, מחזיקה החברה גם ב-100% ממניות דלק ישראל שמפעילה תחנות דלק וחנויות נוחות בישראל, וכן ב-55% משותפות דלק קידוחים, ששותפה במאגרי הגז "לוויתן" ו"תמר" שבים התיכון.

תוצאות דלק ישראל הושפעו ברבעון השני לרעה מהתפשטות נגיף הקורונה והחלת מדיניות הסגרים, שהביאה לירידה משמעותית במחירי הדלקים ולירידה בפעילות המשק. הכנסות דלק ישראל צנחו ברבעון השני ב-63% ל-483 מיליון שקל, ואילו הרווח הגולמי שלה נחתך ב-35% ל-127 מיליון שקל. את הרבעון השני סיימה דלק ישראל בהפסד של 17 מיליון שקל מפעילות נמשכת, לעומת רווח נקי של 32 מיליון שקל שרשמה ברבעון המקביל ב-2019.

מוקדם יותר החודש חתמה קבוצת דלק על מזכר הבנות עם קרן ארבל להשקעה של 450 מיליון שקל בדלק ישראל, שיניב לקבוצת דלק תזרים בסכום זהה, וזאת לאחר שכבר קיבלה מדלק ישראל דיבידנד של 150 מיליון שקל בעקבות מכירת שותפות פי גלילות.

עידן וולס, מנכ"ל קבוצת דלק, מסר כי "פעילות הליבה של קבוצת דלק בתחום הגז והנפט המשיכה להוכיח את עצמה גם ברבעון השני, עם גידול במכירות הגז והנפט בישראל ובים הצפוני. בחודשים האחרונים, על רקע תנאי השוק הנוכחיים, הצלחנו להשלים שורה של פעולות משמעותיות, בהיקפים חסרי תקדים, לחיזוק מבנה ההון של הקבוצה והגדלת הנזילות. מימשנו נכסים בהיקף של כ-2 מיליארד שקל, ביצענו פירעונות מוקדמים לבנקים בהיקף של יותר מ-1 מיליארד שקל ופירעונות של כ-550 מיליון שקל למחזיקי איגרות החוב, במועדם וכסדרם. פעולות אלה נותנות לקבוצת דלק רוח גבית להמשך הדרך וליישום מוצלח של האסטרטגיה של הקבוצה".

לאחר המימושים והפירעונות, נותר לקבוצת דלק חוב של כ-5.9 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, חובות בנקאיים של 339 מיליון שקל שאמורים להיפרע עד לסוף אוקטובר, וכן את החוב ל-BNP בסך של 480 מיליון שקל. תוכנית החברה למחצית השנייה של 2020 כוללת, בין השאר, את השלמת העסקה עם קרן ארבל, דיבידנדים של 240 מיליון שקל מדלק קידוחים ומאיתקה, גיוס הון נוסף של 137 מיליון שקל, איגוח תמלוגי "לוויתן" תמורת 630 מיליון שקל, וכן ונטילת הלוואה חדשה בהיקף של 350 מיליון שקל כנגד שעבוד ההחזקה באיתקה.

עם זאת, עיקר תשומת הלב של המשקיעים כבר מופנית ל-2021, אז תידרש החברה לבצע פירעונות ותשלומים נוספים בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל. המקורות לתשלומים אלה אמורים לבוא ממימוש חלק מההשקעה באיתקה תמורת 1.4 מיליארד שקל, מגיוסי הון וחוב של 650 מיליון שקל, וכן מדיבידנדים של 538 מיליון שקל מדלק קידוחים ואיתקה.