וורן באפט מהמר על החברות היפניות

ברקשייר האתאוויי חברת ההחזקות של המיליארדר וורן באפט, קנתה החזקות של קצת מעל ל-5% בחמש חברות יפניות, עם השקעה גדולה באנרגיה

וורן באפט / צילום: Nati Harnik, Associated Press
וורן באפט / צילום: Nati Harnik, Associated Press

ברקשייר האתאוויי, חברת ההחזקות של המיליארדר וורן באפט, קנתה החזקות של קצת מעל ל-5% בחמש מהחברות היפניות המכובדות ביותר, עם השקעה גדולה באנרגיה.

ברקשייר חשפה את ההשקעות במיצובישי, מיצוי, סומיטומו, איטוצ'ו ומרובני לפני פתיחת המסחר בבורסת טוקיו הבוקר (ב'). מניות חמש החברות עלו ב-5% לפחות ובכמה מקרים ביותר מ-10%, והעלו את מדד ניקיי ב-2% במהלך יום המסחר.

ברקשייר לא מסרה כמה היא הוציאה על קניית ההחזקות. בהתבסס על מחירי נעילת המסחר ביום שישי שעבר, החזקות של 5% בכל חברה שוות כשישה מיליארד דולר.

חמש החברות היפניות נקראות בדרך כלל חברות סחר, אך חברות השקעה הוא תיאור מדויק יותר. לכולן יש החזקות במגוון של עסקים כולל אנרגיה וכריה. מיצובישי ואיטוצ'ו שולטות כל אחת ברשת חנויות נוחות גדולה ביפן.

"אני שמח שברקשייר האתאוויי תשתתף בעתיד של יפן ושל חמש החברות שבחרנו להשקיע בהן", כתב באפט בהודעה שפרסם. הוא הוסיף לחמש החברות "יש מיזמים משותפים רבים ברחבי העולם, ויהיו להן כנראה עוד מיזמים כאלו".

דובר של סומיטומו אמר שהחברה מקווה לתקשורת טובה עם באפט, כפי שיש לה עם משקיעים אחרים. נציגי מיצוי, מרובני ומיצובישי ביקשו לא להגיב על ההשקעה של ברקשייר. איטוצ'ו לא הגיבה כלל.

לחמש החברות יש היסטוריה ארוכה - מהמאהה-17 במקרה של סומיטומו - והן נחשבות למעסיקות יוקרתיות ביפן. מיצובישי, מיצוי וסומיטומו יושבות במרכז קיירצ'ו, רשת רופפת של חברות שמשקיעיות לעיתים זו בזו או מחזיקות במיזמים משותפים. מיצובישי החזיקה 20% במיצובישי מוטורס ב-31 במארס השנה.