עסק ביום | פיצ'ר

"לפעמים אני מתעורר בדאגה באמצע הלילה. זה מאוד מטלטל"

כפיר ליבנה עמרם, בן 32, בעלים משותף של Guru Zuzu יחד עם דניאל פריידלין • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

כפיר ליבנה עמרם, בעלים משותף של Guru Zuzu / צילום: ג'ו אלן
כפיר ליבנה עמרם, בעלים משותף של Guru Zuzu / צילום: ג'ו אלן

לפני כשלוש שנים נסע כפיר ליבנה עמרם לפסטיבל התיאטרון הגדול בעולם באדינבורו. "אשתי הזמינה כרטיסים למופע רחוב עם אוזניות, ואני הגעתי סקפטי - מה שעניין אותי היה לראות אנשים על במה. תוך כדי הסיור התחלתי לזוז ולרקוד, ואחרי שעה כבר הבנתי שזה הדבר הכי כייפי והכי משחרר שיש, ושאני צריך להביא את זה לישראל.

"דיברתי עם היוצר, עברתי אצלו הכשרה, ובסוף 2019 הקמתי את Guru Zuzu עם דניאל פריידלין, 35, שהיה סמנכ"ל שיווק בהייטק ועסק בפיתוח עסקי. החיבור בינינו יצר שילוב בין צד אמנותי לצד העסקי, ועכשיו אנחנו שותפים של המיזם הבינלאומי, שפועל גם בסקוטלנד, באוסטרליה ובספרד".

ליבנה עמרם מתגורר בתל אביב, הוא נשוי ואב לילדה בת חצי שנה. למד משחק בסמינר הקיבוצים, ובחמש השנים האחרונות הוא גם שחקן בתיאטרון יפו. השם "גורו זוזו" מתייחס לכך שקבוצת אנשים מקבלת אוזניות אלחוטיות, ומי שמוביל אותם ברחובות ובכיכרות, הגורו שלהם למשך שעתיים, יודע לגרום להם לזוז. "זה מתחיל תמים ונחמד, אף אחד לא יודע לאן זה ילך, ופתאום גם הביישנים ביותר מוצאים עצמם רוקדים וזזים. למשתתפים זה נראה הכי קל וטבעי, אבל לגורו זו מלאכת מחשבת מוקפדת ומושקעת. 50% אפשר לתכנן - צריך להכין את הפלייליסט, ולדעת מה כל מרחב מציע לנו - ו-50% מורכבים ממה שהרחוב והמפגש האנושי יביאו.

"זה שונה אם אנחנו עומדים ברחבה ענקית כמו בשרונה או אם אנחנו נמצאים בנחלת בנימין או ברחובות של כרם התימנים. אנחנו אומרים שרחוב הוא כמו נהר - אי אפשר לעבור בו פעמיים. בכל פעם יש שם מישהו אחר, ויש מפגשים שונים".

מופעי הרחוב מתאימים ל-15-50 אנשים, "וזה משתנה לפי ההגבלות - אנחנו מתאימים את עצמנו. בחמשת הימים הראשונים של מרץ פגשנו 250 אנשים, כי זה היה פורים, ואז הגיע הסגר. תוך שלושה חודשים, הכול נבלם ונעצר. גם ציוד שהיה צריך להגיע מסין התעכב בחמישה חודשים".

מה עשיתם בתקופת הסגר?
"ניצלנו את הזמן להרחבת העסק - הכשרתי עוד ארבעה גורואים. היום אנחנו חמישה שפועלים בסגנונות שונים, פלייליסטים שונים ומסלולים שונים. לא רצינו להגיע למצב שברגע שיהיה ביקוש, לא נוכל לספק אותו. גם לא רציתי להיות במצב שאם קורה לי משהו, אנחנו תקועים".

ואיך התמודדת כלכלית?
"אנחנו מאוד נעזרים בהורים, מצב שלא הייתי רוצה להיות בו, ולא הייתי בו מאז שסיימתי את הצבא. מכיוון שאני גם שחקן ומנחה סדנאות, קיבלתי מהמדינה מענק עצמאים של כמה אלפי שקלים. כמובן שזה לא מספיק. לשמחתנו, בעלי הדירה עשו לנו הנחה של 50%, ופרסו לנו את התשלומים עד סוף 2021. בגדול, אני מכלה עכשיו את החסכונות שלי. אני מקווה שאני מהמר נכון.

"גם דניאל וגם אני מאוד מודאגים. אנחנו מסיימים אירוע, אנשים אומרים לנו שהיה מדהים ואנחנו בהיי, ובכל זאת אנחנו חושבים ארבע פעמים אם לקנות אחרי זה בירה ולהירגע על הספסל. אנחנו מוותרים על זה, כי אנחנו מבינים את המצב הכלכלי. כל שקל משנה. בסוף, להכשיר אנשים ולצמוח זו החלטה שאני משלם עליה כסף.

הסגר הוסר, אבל זו לא בדיוק הייתה חזרה לשגרה.
"אחרי הסגר קלטנו שנוצר צורך גדול בהפגת הבדידות. אין איפה לחגוג, אין פאבים, אין מועדונים. התחושה של הלבד מאוד קשה, ואנשים עדיין מתמודדים איתה. גילינו שאנחנו סוג של פתרון בטוח ליצירת מפגש חברתי, בלי להפר את הריחוק. אנשים עוברים אצלנו מסע משנה תודעה. הם מגלים איזה שמחה ופרץ חיים אפשר להביא לרחוב, בתקופה של קושי, דיכאון ובדידות. אגב, גם מי שצופה בזה מהצד מקבל חוויה מאוד חזקה - 20 איש עושים מולך פלאש מוב. אנשים תמיד מוציאים טלפונים ומצלמים.

"הרבה אנשים אומרים לי שזה משהו מטורף, או ששואלים אותי אם אפשר להיכנס כמשקיע. זה קונספט חזק, ואם לא הייתה קורונה, היינו עכשיו עם הזמנות חצי שנה קדימה. לפעמים מתעוררים בדאגה באמצע הלילה. זה מאוד מטלטל. אני נע בין זה לבין האופטימיות, שאנחנו מציעים משהו שמתאים לכל ההנחיות, באוויר הפתוח וגמיש. וזה ממש פוקס. זה שובר את הלב כשאני רואה את כל החברים שלי, שהם גם שחקנים ויוצרים מופעים מדהימים וחשובים, ולא יכולים להציג את זה. גם תיאטרון יפו מציג 10% ממה שפעם, עם הרבה פחות קהל.

"באוגוסט כבר היו לנו 21 הופעות, אז האופטימי שבי אומר שמתישהו זה ישתנה. ואם לא, נצטרך להיות יצירתיים כדי לגרום לזה לקרות".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il