מלחמות התקשורת במגזר החרדי העלו מחדש את הדיון על הפחתת תעריפי הקישוריות

במשרד התקשורת נשמעות קריאות להפחית את תעריפי הקישוריות, שלא עודכנו מ־2014 • המהלך עשוי גם לפתור את בעיית שירותי התוכן במגזר החרדי, שמשגשגים גם הודות לפער בין תעריף הקישוריות לעלות למפעיל המארח אותם

כל מספר שלא מקבל אישור מהרבנים נחסם. למצולם אין קשר לכתבה / צילום: AP
כל מספר שלא מקבל אישור מהרבנים נחסם. למצולם אין קשר לכתבה / צילום: AP

בימים האחרונים חזרה ועלתה במשרד התקשורת קריאה לבחון מחדש את סוגיית תעריפי הקישוריות בין חברות התקשורת, על רקע המאבקים הקשים הקשורים במלחמות הטלפוניה במגזר החרדי. משרד התקשורת נמנע במשך שנים מעיסוק בנושא אבל כעת  נדרש לבחון מחדש את עמדתו בנוגע לתעריפים, שאינם מבוססי עלות ויוצרים עיוותים בשוק. סוגיית הטלפוניה במגזר החרדי רק מעצימה את הצורך בפתרון כולל.

דמי הקישוריות הם התשלום שמעביר מפעיל עבור שיחה הנכנסת לרשת שלו מרשת של מפעיל אחר. לפני שנפרט על התעריפים ומדוע בישראל הם נותרו גבוהים כאשר בכל העולם כבר מזמן הופחתו למינימום, נסביר שלהערכתנו הסיכוי שהנושא יבוא לכדי מיצוי הוא נמוך מאד בגלל שהפך לסוגיה פוליטית. תעשייה שלמה מתפרנסת מתעריפי הקישוריות הגבוהים והסיכוי לפתרון נראה נמוך במצב הפוליטי הקיים.

במגזר החרדי, ועדת הרבנים לענייני תקשורת מייעדת את הטלפונים הכשרים להתקשרות רק לצורך שיחות טלפון ולא לצורך שום שירות אחר. כל מספר שלא מקבל אישור מהרבנים נחסם. משרד התקשורת בודק את הנושא בעקבות תלונות של גופים שהוועדה חסמה. עיקר התלונות מגיעות ממתחרים שמבקשים לספק שירותי תוכן הנוגעים גם למגזר החרדי. בתקופת הקורונה נרשמו תקלות חמורות בעקבות ניתוקים של מספרי טלפון שלא קיבלו אישור וכתוצאה מכך קמה זעקה גדולה מאוד שאילצה את משרד התקשורת להזמין את ועדת הרבנים לבירור. הם מצידם הבטיחו שלא חוסמים מספרים שעומדים בדרישות הרבנים, אך הבעיה לא נפתרה ובעיקרה הפכה לבעיה פוליטית.

התעריפים לא עודכנו כבר שנים והשוק השתנה

כבר ב-2016 הכין משרד התקשורת עבודה מקיפה בסוגיית תעריפי קישור הגומלין. העבודה שהוכנה על ידי הכלכלנית יעל בן עמי, תחת סמנכ"ל הכלכלה לשעבר הרן לבאות, שימשה בסיס לשימוע שאמור היה לצאת ולהסדיר את הנושא וזאת לאחר שמהלך הפחתת תעריפי הקישוריות בסלולר הסתיים ב-2014.

"ללא אסדרה, קיים חשש כי לא יתקיים קישור בין הרשתות ותתקיים 'בלקניזציה' של רשתות התקשורת והמערכת תתפרק ל'איים' שאינם מסוגלים לתקשר אחד עם השני", נכתב בעבודה. אמנם מאז זרמו הרבה מים בירדן אבל במהותו המצב לא השתנה. מפעילים קטנים משלמים יותר למפעילים הגדולים בשל פערי התנועה ביניהם. גם תחת הסדרים כאלה ואחרים, בסופו של דבר למפעיל קטן יש יותר שיחות יוצאות מאשר שיחות נכנסות, ולכן הוא מעביר תשלום הרבה יותר גבוה עבור השלמת השיחה למפעיל הגדול.

"מקטע השלמת השיחה הוא מקטע מונופוליסטי", נכתב בעבודה והמשרד החליט כי קיים כשל שוק במקטע השלמת השיחה ברשתות הסלולר, וכי יש לפקח על מקטע זה בדרך של קביעת תעריף מרבי להשלמת שיחה אחיד לכל הרשתות המבוסס על העלות בתוספת רווח סביר. 

התעריף היום עומד על כשש אגורות לדקה ברשתות הסלולר ועל כאגורה בלבד ברשתות הנייחות. מכיוון שהתעריף נקבע ב-2010 ברור שהיום הוא כבר אינו מבוסס על עלות פלוס רווח סביר. המהלך האחרון להפחתת תעריף הקישוריות בסלולר נעשה בספטמבר 2010 כאשר שר התקשורת דאז משה כחלון הפחית את התעריף בכ-70% ל-7.15 אגורות. מאז ינואר 2014 עומד התעריף עבור השלמת שיחה ברשת סלולר על 6.15 אג' (במחירי 2010, לא כולל מע"מ). נכון להיום, לאור שינויי מדד, התעריף הוא כשש אגורות. מתווה ההפחתה נקבע לתקופה של כארבע שנים מתוך כוונה כי בתום התקופה האמורה, לאחר 2014, תיבחן הסוגיה מחדש על סמך נתונים עדכניים.

על כמה כסף מדובר? מחישובים שעשה המשרד אז ואשר יש להניח שרלוונטיים גם להיום, מדובר על סדר גודל של כ-100-150 מיליון שקל בשנה. יתירה מכך, הקישוריות בסלולר כבר אינה רלוונטית בעולם ה-IP מכיוון שהשיחות עוברות כולן על גבי האינטרנט. התשתית שעליה התבססו תעריפי הקישוריות נעלמה ואת מקומה תפסה תקשורת הנתונים. 

כר פורה לשירותי תוכן במגזר החרדי

הפער בתעריפי הקישוריות יצר כר פורה לשירותי תוכן במגזר החרדי, ואלה נלחמים מלחמת חורמה בוועדת הרבנים שחוסמת מספרים שמובילים לשירותי התוכן שמהם מתפרנסים מאות אנשים.

המעבר בשוק הסלולר לחבילות שירותים "ללא הגבלה" החל משנת 2012 גרר התרחבות משמעותית בהיקף שירותים אלה. זאת בשל ההזדמנות העסקית שנוצרה הודות לכך שתעריף הקישוריות גבוה משמעותית מהעלות בפועל של מפעיל הסלולר המארח את ספקי התוכן. לכן המפעיל יכול להתחלק עם ספק שירותי התוכן בדמי הקישוריות שהוא מקבל, תוך ניצול של כללי האסדרה לעניין הקישוריות, אף שבמקרה של שירותים אלה לא מתקיים הרציונל הבסיסי של אסדרת קישוריות. עיוות כלכלי-רגולטורי זה החריף בהדרגה, עד שהמשרד אסר בשנת 2015 לתת שירותי פרימיום במספרי סלולר והתיר לספק אותם בקידומות נייחות או כשירות פנים רשתי בלבד.

עם זאת, התופעה של ניצול אסדרת הקישוריות בתחום הסלולר כבסיס למודל עסקי למתן שירותים אחרים לא נעלמה כליל, וישנם תחומים שעדיין לא אוסדרו כדוגמת שירות ניתוב שיחות הניתן באמצעות שיחה למספר נייד. עם ביטול תשלומי הקישוריות תיעלם הכדאיות הכלכלית במודלים מסוג זה. כאמור העמדה המקצועית של המשרד היא שיש להפחית את תעריפי הקישוריות למינימום ולהפסיק את העברות הכספים בין המפעילים באופן גורף, כלומר גם בין המפעילים הנייחים וגם הניידים.

אבל כאן אין מנוס מחזרה לסוגיה הפוליטית. המגזר החרדי מתנהל בכללים שונים וספק האם המאבקים בין ועדת הרבנים לבין ספקי התוכן יכולים להיות מוכרעים ברמת משרד התקשורת. כלומר שר התקשורת יועז הנדל יכול לנסות, אבל הוא יהיה חייב להגיע להבנות עם יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) לפני שהוא מתחיל בכלל לעסוק בנושא.