שביתת עובדי המעבדות נמשכת: "הביאו אותנו לפגישה כדי לשמוע שאין חדש"

שביתת עובדי המעבדות נכנסת ליומה השלישי ומתרחקת מפתרון • לאחר דיונים של חודשים ממושכים מול משרד האוצר, החליטו העובדים לפתוח בשביתה במחאה על תנאי העסקתם והאפלייה המתמשכת אל מול המעבדות הפרטיות

הפגנת עובדי ועובדות המעבדות / צילום: תמונה פרטית
הפגנת עובדי ועובדות המעבדות / צילום: תמונה פרטית

יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות, אסתר אדמון, מאשימה הערב (ב') את אנשי האוצר בפיצוץ המשא ומתן מול הארגון, בזמן שהעובדים מצויים בשביתה הבאה אל סיום יומה השני. זאת, למרות שבטרם יציאתו לאבו דאבי של פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות, נעתרו עובדי המעבדות לבקשתו שלא להחריף היום את השביתה, ולשוב עוד הבוקר לשולחן המו"מ. בשיחה שקיים עם אדמון, התחייב לוי כי יתווך ויסייע באופן פעיל יותר ומשמעותי במו"מ עם הממונה על השכר באוצר, "כדי להביא לשינוי בגישת האוצר כלפינו עובדי המעבדות, ועל מנת שהישיבה איתנו תהיה באווירה יותר סבירה וחיובית", כך לפי אדמון.

עובדי המעבדות שובתים במחאה על תנאי עבודתם, ודורשים הסכם שכר ראוי שבבסיסו שכר של לפחות 50 שקל לשעה לעובד מעבדה מתחיל. בנוסף לכך, דורשים העובדים קביעת מפתח תקינה עדכני על פי כמות הבדיקות וגידול האוכלוסייה הצפוי, תכנית לתיקון הליקויים, שהוצגו בדו"ח מבקר המדינה ודו"ח משרד הבריאות משנת 2016, וכן דרישה להפסקת העסקת עובדים בחוזים אישיים וקרנות מחקר, הפוגעים בגיוס כוח האדם למעבדות.

העובדים דורשים לחשוף את ההסכמים שנחתמו עם חברת מיי הריטג' והמעבדות פרטיות, שבהן מובטחים תנאים משופרים מאות מונים לעובדי המעבדות + ביטול האיסור כיום על עובדי המעבדות הציבוריות לעבוד במעבדות הפרטיות. לפי הסתדרות עובדי המעבדות, עובד חדש, בעל תואר ראשון, שנקלט בדרגה ג', מרוויח כיום 31 שקל לשעה במעבדות הרפואיות, ואילו במעבדות הפרטיות נעים הסכומים בין 70 ל-130 שקל לשעה. לדברי אסתר אדמון, יו"ר הארגון, האפליה בין המעבדות הפרטיות ללאומיות מובילה לכך שעובדים רבים זונחים את המעבדות הלאומיות לטובת המגזר הפרטי, בזמן שהאזרחים משלמים באופן מקביל על מערכים מתחרים. בניגוד למעבדות הקורונה, המעבדות הלאומיות מבצעות שלל בדיקות שגרתיות הנוגעות למכלול החיים של האזרחים, ודורשות כוח אדם למשימות מגוונות. בעוד שהחוזים עם המעבדות הפרטיות מורחבים, לפי אדמון, ניתן לבצע כמות גדולה יותר של בדיקות במעבדות הלאומיות.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "על אף ההסכם הקיבוצי שנחתם עם עובדי המעבדות והתוספות המשמעותיות שניתנו על בדיקות הקורונה לשביעות רצונם של העובדים, בוחר ארגון המעבדות, שעובדיו משתכרים שכר ממוצע גבוה משמעותית מהממוצע במשק, ולנצל את המצב ולהגיע להשגים ארוכי טווח בתקופה כה רגישה זו. אנו מצרים על המהלך ומקווים כי יפסיקו את השביתה המיותרת בהקדם".