גרמניה מתקנת למעלה את תחזית הצמיחה: שר הכלכלה: הרע מכל מאחורינו

משרד הכלכלה הגרמני תיקן את תחזית הצמיחה השלילית השנה ממינוס 6.3% למינוס 5.8% • שר הכלכלה הגרמני פיטר אלטמאייר העריך שהמדינה לא תצטרך להטיל סגר כללי נוסף

שר הכלכלה הגרמני פיטר אלטמאייר מציג גרף שבו נראית תחזית התאוששות בצורת V של הכלכלה הגרמנית בחודשים הקרובים / צילום: HANNIBAL HANSCHKE, רויטרס
שר הכלכלה הגרמני פיטר אלטמאייר מציג גרף שבו נראית תחזית התאוששות בצורת V של הכלכלה הגרמנית בחודשים הקרובים / צילום: HANNIBAL HANSCHKE, רויטרס

שר הכלכלה הגרמני פיטר אלטמאייר העריך היום במסיבת עיתונאים כי גרמניה לא תצטרך להטיל סגר כללי נוסף, וכי מעתה והלאה היא נמצאת על מסלול התאוששות כלכלית ממשבר הקורונה. "עברנו את נקודת התחתית", אמר אלטמאייר במהלך מסיבת עיתונאים מיוחדת, שבה הציג גרף שבו נראית תחזית התאוששות בצורת V של הכלכלה הגרמנית בחודשים הקרובים.

אלטמאייר גם הודיע כי משרד הכלכלה תיקן את תחזית הצמיחה השלילית השנה בגרמניה כלפי מעלה, ובמקום מינוס 6.3% תהיה הצמיחה השלילית השנה מינוס 5.8% "בלבד". במחצית הראשונה של השנה צנח התמ"ג הגרמני ב-9.7%, ומשמעות ההכרזה היא כי כעת תעבור גרמניה למסלול של צמיחה מהירה. "המיתון במחצית הראשונה של השנה היה פחות חמור ממה שציפינו", אמר אלטמאייר, חבר במפלגת השלטון השמרנית (CDU), והוסיף כי ההתאוששות אחרי הסגר "מתקדמת מהר יותר מאשר העזנו לצפות".

אם יתאמתו התחזיות הגרמניות, ציינו כלי התקשורת הגרמנים, תהיה הצניחה בתמ"ג השנה דומה לזו שנרשמה אחרי המשבר הכלכלי של 2008-2009 (מינוס 5.7% בשנת 2009).

השר הגרמני גם התייחס בביטחון ליכולת של המדינה להתמודד עם המשך התחלואה בקורונה, ואף עם הגברתה בחורף הקרוב. הוא אמר כי סגר מוחלט כפי שאירע במרץ-אפריל השנה ככל הנראה לא יתרחש שוב, וכי גרמניה תתמודד עם ההתפרצויות בעזרת הכלים שעומדים לרשות מדינות המחוז והרשויות המקומיות, שאולי יתבטאו בסגרים מקומיים. הוא אמר כי הוא "משוכנע" שניתן יהיה להוריד את מספר המקרים, שעומד על כ-1,000 ביום בממוצע בשבועות האחרונים.

גרמניה נקטה מדיניות כלכלית שאופיינה בהוצאה תקציבית גדולה מהירה מאוד, גם יחסית למדינות אחרות, ובכניסה לגירעון בפעם הראשונה ב-7 שנים כדי לממן את שלל הצעדים הפיסקליים, הכוללים סיוע מהיר לעצמאים, סבסוד שכר למעסיקים ("המודל הגרמני"), הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים, ערבויות ועוד. מדד אמון מנהלי הרכש אחרי הסגר זינק בחדות, ונתונים שהתפרסמו היום מראים כי שיעור האבטלה לא עלה משמעותית, וכי שוק העבודה עומד בפני "היפוך מגמה" שמשמעותו ירידה במספר המובטלים וכן במספר מקבלי הסיוע הכספי במסגרת מנגנון ה"קורץ-ארבייט".