מרידור על כ"ץ: "לא נתקלתי בדבר כזה. ההקשבה לא קיימת, בטח שלא דיון מקצועי"

בראיון שקיים הערב ראש אגף התקציבים הפורש באוצר בחדשות 12, הוא האשים את שר האוצר ישראל כ"ץ בהשלטת אווירת טרור במשרד • "ברגע שמישהו בחדר אומר משהו שלא מתאים למה שהשר רוצה, הוא מתחיל לאיים ולצעוק עליו. זו לא אווירה סבירה לדיון ענייני"

שאול מרידור / צילום: רפי קוץ, גלובס
שאול מרידור / צילום: רפי קוץ, גלובס

בראיון לחדשות 12 לקרן מרציאנו מדבר לראשונה שאול מרידור על מה הוביל אותו להתפטר מראשות אגף התקציבים באוצר ועל הטעויות שעשה בעצמו.

בתשובה לשאלה מה הוביל את ההחלטה שלו אף שאנשים שדיברו איתו בשבועות האחרונים קיבלו את הרושם שהוא עומד לעשות את זה ענה מרידור כי "ברגע שהרגשתי שאני לא באמת משפיע על המדיניות, והיא באמת שוברת כל מוסכמה אפשרית בעולם התקציב, החלטתי שזה אחד יותר מדי בשבילי".

מרציאנו שאלה אותו אם ההתפטרות שלו נעשתה רק לאחר שהבין כי שר האוצר ישראל כ"ץ דן עם היועץ המשפטי לממשלה בפיטוריו. "יצאתי לחופשה ביום שלישי עם משפחתי, ומשלישי עד שבת, ישבתי, חשבתי, כתבתי מכתב, שאני חושב שהוא מכתב מאוד משמעותי", ענה מרידור, "מכתב ששם מראה לא פשוטה על איך העניינים מתנהלים".

בנוגע לטענה כי פקיד אמור ליישם את המדיניות של השר הנבחר אמר מרידור כי "הוא נבחר ציבור ואנחנו משרתי ציבור שלא נבחרים, ואנחנו אכן צריכים ליישם מדיניות של ממשלה מחליטה. אבל הדרך שבה ממשלה מחליטה במשטר דמוקרטי היא לא עוברת דרך זה שיושב נבחר ציבור, חושב בלילה על איזה משהו, מגיע בבוקר ואומר 'עכשיו תבצעו'. הוא אמור לעשות תהליך מקצועי שבו דרגי המקצוע יושבים ושמים בפניו נתונים". מרידור הוסיף כי "גם האמירות הקשות האלה בטלוויזיה של 'אני מחליט ואתם תבצעו', הן רק חלק מהמשוואה".

עוד אמר מרידור כי "לא הייתה פעם אחת שבה הייתה החלטה של הדרג המדינה שאני והאגף שלי לא ביצענו, אבל הדרך להחליט חשובה".

בתגובה לשאלה האם כ"ץ לא הקשיב לנתונים שהצגתם בפניו, ענה מרידור כי "הדרך להקשיב היא לא להקשיב ולומר 'עכשיו אני אגיד לכם מה לכתוב'. הדרך להקשיב היא באמת להקשיב ולנהל דיון. עבדתי תחת הרבה שרי אוצר, ובכלל, עם הרבה מאוד שרים, ובאמת שלא נתקלתי בדבר כזה. ההקשבה לא קיימת, בטח שלא דיון מקצועי, בטח לא שקילת שיקולים. זה פשוט לא קיים".

בשלב זה בראיון מרידור עלה להתקפה. "תכניס אותי לחדר הישיבות", ביקשה מרציאנו, "תסביר מה לא בסדר". מרידור השיב כי "ברגע שמישהו בחדר אומר משהו שלא מתאים למה שהשר רוצה, הוא מתחיל לאיים ולצעוק עליו, להשליט בעצם אווירת טרור". מרידור הוסיף כי הוא באופן אישי הוא לא מושפע מכך, אך אולי אנשי מקצוע אחרים כן. "זו לא אווירה סבירה לדיון ענייני", סיכם.

מרציאנו שלאה האם הכול ענייני או שנפגעת כי לא קיבלו את דעתך? ומרידור ענה כי
"מסילבן שלום ועד ישראל כ"ץ, לא היה כדבר הזה עם אף אחד מהשרים שעבדנו איתו. אף אחד מהם, וזה לא השר הראשון שאנחנו עובדים איתו. לא יכול להיות שככה מתנהלים הדיונים, שכשאדם מציע לו חומר מקצועי, ואין לשר שום קשב. הוא מסתכל בטלפון או פתאום מדבר על דבר אחר. אי אפשר לנהל ככה דיונים".

מרציאנו שאלה האם מעבר לחוסר ההקשבה, כ"ץ ניסה לעשות נתונים פיקטיביים בתקציב? ומרידור השיב כי "היו גם לצערי מקרים שבהם שר האוצר לחץ מאוד על הדרג המקצועי, ואני בראשו, לשנות אומדנים כדי לייצר כסף. אני חושב שזה דבר לא נכון, אני גם אמרתי את זה בדיונים".

מרציאנו הקשתה ושאלה, "הוא אמר לך, הסעיף הזה מתומחר ביותר מדי כסף, תתמחר אותו בפחות"? והשיב כי "זה קצת יותר מורכב מזה, אבל בסופו של דבר כן. אלה לא דברים שעושים במדינה מתוקנת. הלחץ היה די מסיבי. בסופו של דבר זה לא קרה כי לא הסכמתי, אבל אני חושב שזו נורת אזהרה מאוד חמורה".

מרידור הוסיף כי "נפרצו פה כללים שלא נפרצו אף פעם ובאף מדינה. לא מעבירים פה תקציב, אין מסגרות לתקציב, כשכל שני וחמישי פותחים אותם, אין שום דיון על סדרי העדיפויות. מעבר לכול, התקציב הפך להיות כלי שרת פוליטי והדבר הזה בלתי מתקבל על הדעת בניהול כלכלה סבירה. יש צורך אמיתי עכשיו לעבוד ולהגיש תקציב ל-2020 ול-2021. עכשיו ולא דקה אחר כך. כי כדי להגיע ולעמוד בחוק צריך היום להתחיל לעבוד".

מרציאנו שאלה האם עוד לא התחלתם לעבוד על התקציב? ומרידור ענה כי "לצערי לא, הלוואי וזה היה קורה. שר האוצר עוד לא רוצה להתחיל לעבוד עליו". בתשובה לשאלה האם הדבר מגיע בעקבות מניע פוליטי ענה מרידור כי "אני לא רוצה לדבר על מניעים. לא כל דבר יכול להיות כלי בפוליטיקה. תקציב מדינה הוא אבן יסוד ביכולת של מדינה לקבוע סדרי עדיפויות, להעביר כסף לאזרחים, ולהגיד מה עושים ומה לא עושים".

בנוגע להאשמות שהוא פועל משיקולים פוליטיים, ענה מרידור כי "אין לי מניעים פוליטיים, ואף אחד באוצר לא מכניס מניעים פוליטיים. זה מחוץ לתחום".

ישראל כ"ץ מסר בתגובה לדברים כי " שאול מרידור נהג בשרירות לב ואחראי באופן ישיר לכך שציבור רחב שנפגע מהקורונה לא קיבל את הסיוע שהגיע לו מהממשלה. כאשר השר כ"ץ נכנס לתפקידו הוא תיקן את התוכניות ודאג להזרמת הסיוע לציבור. מרידור סירב להכיר בעובדה שהוא פקיד המחויב במילוי הנחיות הדרג המדיני וניסה למנוע את יישום המדיניות, בחבירה לשורשי משפחתו ולאופוזיציה, תוך התקפות פומביות, תדרוכים והדלפות מדיונים, כדי לפגוע במדיניות הממשלה.

"על רקע זה הודיע השר כ"ץ ליועץ המשפטי לממשלה על כוונתו לפטר אותו ושעה לאחר מכן הניח מרידור מכתב התפטרות מבוהל ומלא בשקרים ובהשמצות. השר כ"ץ מנהל את משרד האוצר בביטחון וברוגע, כפי שעשה בכל תפקידיו עד כה, תוך שמירה קפדנית על מנהל תקין וסגנון נאות - יחד עם עמידה על כך שהמדיניות שאותה קבע תיושם על ידי הדרגים המקצועיים".