מקדונלד'ס נתבעת ע"י זכיינים לשעבר בטענה לאפליה גזעית

בתביעה, הזכיינים השחורים מאשימים את החברה שהפנתה אותם למסעדות באתרים פחות מבוקשים באזורים עירוניים נחשלים במשך שנים: "מקדונלד'ס שוללת מאיתנו במכוון ובחשאי את הזכויות שמהן נהנים זכיינים לבנים" • מנכ"ל מקדונלד'ס הודיע במסר וידיאו לעובדי החברה כי הוא אינו מקבל את הטענות

סניף מקדונלד'ס / צילום: shutterstock
סניף מקדונלד'ס / צילום: shutterstock

כמה עשרות זכיינים לשעבר של מקדונלד'ס תבעו אותה בטענה שהיא הפלתה לרעה בעלי מסעדות שחורים על ידי מכירה של מסעדות פחות איכותיות ואי תמיכה בעסקיהם.

התביעה, שהוגשה שלשום (ב') בלילה בבית המשפט המחוזי לצפון אילינוי, מאשימה את מקדונלד'ס בהפניית זכיינים שחורים למסעדות באתרים פחות מבוקשים באזורים עירוניים נחשלים במשך שנים. אותן מסעדות היו צפויות להיכשל, ובמקרים רבים היו להן מכירות נמוכות יותר ועלוות תפעול גבוהות יותר, לפי התביעה.

הזכיינים לשעבר אומרים שהמכירות השנתיות הממוצעות שלהם, 2 מיליון דולר, היו נמוכות ב-700,000 דולר מהממוצע הארצי של בעלי מסעדות מקדונלד'ס בארה"ב בשנים 2011-2016. רבים מ-52 בעלי המסעדות לשעבר מ-18 מדינות, ביניהן ג'ורג'יה, טקסס וניו יורק, אומרים שהם איבדו את עסקיהם בארבע השנים האחרונות.

מקדונלד'ס דחה את ההאשמות של אפליה נגד זכיינים, ואומרת שהן לא משקפות את העבודה של החברה כשותפה בקהילת העסקים הקטנים.

"אנחנו בטוחים שהעובדות יוכיחו עד כמה אנחנו מחויבים לרבגונות ולהזדמנות השווה במערכת של מקדונלד'ס, כולל בין הזכיינים שלנו, הספקים והעובדים", מסרה החברה בהודעה אתמול.

מנכ"ל החברה, כריס קמפצ'ינסקי, אמר במסר וידיאו לעובדים, לזכיינים ולספקים בארה"ב אתמול בבוקר (ג') שהוא לוקח אישית ברצינות כל טענה שהחברה לא התנהגה על פי הערכים שלה. "בהתבסס על הבדיקה שלנו, אנחנו לא מסכימים לטענות בתביעה הזו, ומתכוונים להתגונן בתקיפות מהן", אמר קמפצ'ינסקי בווידאו שלו.

לפי התביעה, מספר הזכיינים השחורים במקדונלד'ס בארה"ב ירד השנה ל-186 משיא של 377 ב-1998 בגלל מה שמתואר כנוהגי הפליה לרעה של החברה. "מקדונלד'ס שוללת מהמתלוננים במכוון ובחשאי את הזכויות שמהן נהנים זכיינים לבנים", לפי התביעה. הדרישה היא לפיצוי של 4-5 מיליון דולר למסעדה עבור יותר מ-200 המסעדות שהם ניהלו בעבר.

מקדונלד'ס טוענת שכל טענה שהיא מתייחסת אחרת לזכיינים שחורים היא כוזבת. לדברה, מספר הזכיינים השחורים ירד כתוצאה מקונסולידציה כללית ברשת המסעדות בשנים האחרונות, ושיעור הבעלות השחורה מתוך כ-2,000 בעלי המסעדות בארה"ב נשאר ללא הרבה שינוי. היא הוסיפה שהזכיינים לשעבר שתובעים אותה הפעילו מסעדות במגוון של קהילות, ורבים מהם פרשו אחרי שצברו רווחים קבועים.

התביעה הוגשה בעיתוי רגיש למקדונלד'ס, שנתונה תחת לחץ להתייחס לתרבות הארגונית שלה. בינואר, שני מנהלים שחורים שטוענים שספגו אפליה גזעית הגישו תביעה נגדה. החברה דחה את ההאשמות גם במקרה הזה.

מקדונלד'ס היתה בין החברות שהתחייבו להגדיל את הרבגונות הגזעית בעקבות רצח השחור ג'ורג' פלויד במעצר של משטרת מינאפוליס במאי. ביולי הודיע המנכ"ל קמפצ'ינסקי שהחברה תרחיב את הרבגונות הגזעית בקרב העובדים, הזכיינים והספקים שלה.