בדרך למאסר נוסף? תביעה נגד מנכ"ל סמסונג; חשד להטיית מחיר המניה

התביעה הוגשה על ידי הרשויות בדרום קוריאה • עבירות חמורות על חוק שוקי ההון בדרום קוריאה גוררות קנסות גבוהים ויכולות להגיע לעונשי מאסר של כמה שנים • דובר של סמסונג לא הגיב על התביעה

לי ג'ה־יונג, הנכד של מייסד סמסונג / צילום: SeongJoon Cho, רויטרס
לי ג'ה־יונג, הנכד של מייסד סמסונג / צילום: SeongJoon Cho, רויטרס

הרשויות בדרום קוריאה הגישה תביעה נגד המנכ"ל דה פקטו של סמסונג, לי ג'ה־יונג, באשמה שהוא ניהל את מחירי המניה והפר את חוקי ניירות הערך. כתוצאה מכך, ייתכן שטייקון העסקים יצטרך לחזור לכלא. לי מואשם גם בהפרת אמונים ובעבירות על חוקי החשבונאות.

לי, בן 52, שצוין בתביעה הציבורית לצד עשרה בכירים בהווה ובעבר בסמסנוג, לא ייעצר במסגרת ההליכים נגדו, אך הוא יצטרך לעמוד למשפט בבית דין מחוזי בסיאול. התאריך עדיין לא נקבע. דובר של סמסונג לא הגיב על התביעה. אתמול (ג') עורכי דינו של לי האשימו את החוקרים "בסיכול ממוקד" ומסרו בהודעה ש"אין שום חומר חדש שצריך להפריך".

לי, נכדו של מייסד סמסונג, כבר עומד למשפט על האשמה אחרת, של הרשעה במתן שוחד מ־2017 שהוא מערער עליה, אחרי שריצה עונש מאסר בגללה.

הדיון בתביעה שהוגשה ביום שלישי יתנהל כנראה במשך שנים בבתי משפט, והסיכויים שהוא יגיע לבית המשפט העליון במדינה הם גבוהים, לפי משפטנים. עבירות חמורות על חוקי שוקי ההון בדרום קוריאה גוררות קנסות גבוהים ויכולות להגיע לעונשי מאסר של כמה שנים.

"התביעה, שפועלת בניגוד לרצון העם ומתעלמת משיקול הדעת הסביר של בתי המשפט, לא רק חרגה מהאיזון המשפטי אלא גם מערערת את אמון הציבור בה", נאמר בהודעה.

התביעה אתמול נוגעת למיזוג מ־2015 של שתי חברות שקשורות בסמסונג - צ'יל תעשיות וסמסונג T&C, שלפי התובעים חיזקו את שליטתו של לי בחלקים מהאימפריה המשפחתית שלו. החוקרים התמקדו בעבירות לכאורה בבעלות של צ'יל בסמסונג ביולוג'יקס לפני המיזוג עם T&C.

ב־2018, נציבות השירותים הפיננסים במדינה הודיעה שסמסונג ביולוג'יקס הפרה במתכוון חוקי ראיית חשבון על ידי ניפוח הדוחות הכספיים של צ'יל, והעבירה את העניין לתביעה. התובעים טוענים שלי היה מעורב בארגון הזיוף הזה כדי לקדם את המיזוג.