גרמניה קובעת: נבלני הורעל באמצעות "נוביצ'וק"; נעלה הנושא בפגישת נאט"ו

לפי "מידע ודאי" המתבסס על בדיקות מעבדה גרמנית, עידכנו הרשויות במדינה, נבלני הורעל באמצעות גז העצבים הרוסי "נוביצ'וק", ששימש גם להרעלת סרגיי סקריפל ובתו בבריטניה לפני כשלוש שנים

אלכסיי נבלני, ראש האופוזיציה ברוסיה / צילום: Pavel Golovkin, Associated Press
אלכסיי נבלני, ראש האופוזיציה ברוסיה / צילום: Pavel Golovkin, Associated Press

מנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני (44) הורעל באמצעות גז עצבים, במה שהממשלה הגרמנית מגדירה באופן רשמי כ"ניסיון התנקשות". נבלני מאושפז עדיין במרכז הרפואי "שאריטה" שבלב ברלין כשהוא מורדם, מצב בו נמצא מאז יום חמישי לפני כשבועיים, אז התמוטט במהלך טיסה מסיביר למוסקבה.

לפי "מידע ודאי" המתבסס על בדיקות מעבדה גרמנית, עידכנו הרשויות במדינה, נבלני הורעל באמצעות גז העצבים הרוסי "נוביצ'וק", ששימש גם להרעלת סרגיי סקריפל ובתו בבריטניה לפני כשלוש שנים. שניהם שרדו את ההרעלה. בשני המקרים, לפי החשד, הרעל הושם בתוך תה.

דובר הממשלה הגרמנית שטפן זייברט אמר היום כי "ממשלת גרמניה מגנה בתוקף התקפה זו, שנעשתה על אדמת רוסיה, בתוקף, ומצפה מהממשלה להבהיר את הסוגיה". משרד החוץ הגרמני זימן את שגריר רוסיה בגרמניה לשיחה בעקבות הממצאים. הוא הוסיף כי תגובה נגד מוסקבה היא "בלתי-נמנעת" וציין כי גרמניה תעלה לדיון את ניסיון ההרעלה של נבלני בפגישה קרובה של ברית נאט"ו.

"דבר אחד בטוח", אמרה מרקל בהצהרה בנושא, "אלכסיי נבלני הוא קורבן לפשע. הוא היה אמור להיות מושתק. אני מגנה זאת - בשמי ובשם הממשלה הפדרלית כולה - בתקיפות". הפשע נגד נבלני, ציינה בהתייחס לעובדה שהיווה אופוזיציה לקרמלין, "הוא התקפה על זכויות היסוד ועל הערכים שאנחנו מייצגים",

לפי דיווח באתר "שפיגל", בתדרוך סגור שהתקיים לחברי בונדסטאג מוועדות הביטחון והחוץ נמסר להם כי הממשלה הפדרלית חושדת ללא צל של ספק כי סוכנויות ממשלתיות רוסיות הן שביצעו את ההרעלה. בתדרוך העלה אחד מחברי הפרלמנט את הסברה לפיה כנופיות או פושעים יכולים לייצר או להשיג את גז העצבים הזה, אך התזה נשללה על ידי ממשלת גרמניה. מצבו של נבלני ממשיך להיות קשה, אך אין סכנה לחייו. הרופאים מעוניינים לשמור אותו במצב של קומה למשך שבועיים נוספים, והודעה שנמסרה מה"שאריטה" הבהירה כי לא ברור אם יהיה נזק ארוך-טווח למערכת העצבים של פעיל האופוזיציה הרוסי.