משרד הבריאות הגיש צו מניעה נגד שביתת עובדי המעבדות

במשרד הבריאות מציינים כי למרות דיונים רבים שנעשו עם משרד האוצר ועם האיגוד וההצעות שהונחו על השולחן בהן תוספת שכר, תקנים וכן גמול על מספר בדיקות, לא הצליחו הצדדים להגיע להסכמה • השביתה נמשכת כבר ארבעה ימים

יולי אדלשטיין / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יולי אדלשטיין / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

משרד הבריאות הגיש הערב לבית הדין לעבודה בקשה לצווי מניעה נגד עובדי המעבדות השובתים. זאת, לאחר ארבעה ימי שביתה, בהם קויימו מספר פגישות משא ומתן בין הסתדרות עובדי המעבדות ובין משרד האוצר, אך לא הושגה כל התקדמות.

במשרד הבריאות מציינים כי למרות דיונים רבים שנעשו עם משרד האוצר ועם האיגוד וההצעות שהונחו על השולחן בהן תוספת שכר, תקנים וכן גמול על מספר בדיקות, לא הצליחו הצדדים להגיע להסכמה. בנוסף לכך, מציינים במשרד הבריאות כי למעבדות התווספו בהנחיית שר הבריאות יולי אדלשטיין עשרות תקנים, שאויישו במלואם. "לבי עם עובדי המעבדות. מדובר בעובדים מסורים ביותר שעובדים למען בריאות הציבור לילות כימים", אומר שר הבריאות. "לאורך כל תקופת כהונתי כשר הבריאות התייצבתי לצד העובדים במאבקם הצודק. הגענו להישגים חשובים של תוספות שכר משמעותיות לעובדים, ולצערי טרם התקבלה הסכמה.לא ניתן לנהל מלחמה להצלת חיים במגפה בזמן שביתה. אני מקווה שהאירוע יסתיים במהרה לטובת המשך פעילות תקינה ומלחמה בנגיף".

מחר בבוקר, אם כן, יתכנס דיון בבית הדין לעבודה בנושא שביתת עובדי המעבדות. עובדי המעבדות שובתים במחאה על תנאי עבודתם, ודורשים הסכם שכר ראוי שבבסיסו שכר של לפחות 50 שקל לשעה לעובד מעבדה מתחיל. בנוסף לכך, דורשים העובדים קביעת מפתח תקינה עדכני על פי כמות הבדיקות וגידול האוכלוסייה הצפוי, תכנית לתיקון הליקויים, שהוצגו בדו"ח מבקר המדינה ודו"ח משרד הבריאות משנת 2016, וכן דרישה להפסקת העסקת עובדים בחוזים אישיים וקרנות מחקר, הפוגעים בגיוס כוח האדם למעבדות

העובדים דורשים לחשוף את ההסכמים שנחתמו עם חברת מיי הריטג' והמעבדות פרטיות, שבהן מובטחים תנאים משופרים מאות מונים לעובדי המעבדות, וכן את ביטול האיסור כיום על עובדי המעבדות הציבוריות לעבוד במעבדות הפרטיות. לפי הסתדרות עובדי המעבדות, עובד חדש, בעל תואר ראשון, שנקלט בדרגה ג', מרוויח כיום 31 שקל לשעה במעבדות הרפואיות, ואילו במעבדות הפרטיות נעים הסכומים בין 70 ל-130 שקל לשעה.