ארה"ב: מגפת הקורונה משנה סדרי עולם גם בתחום הפרסום בטלוויזיה

מפרסמים רבים רוצים לשנות את החוזים מול רשתות הטלוויזיה בנוגע לפרסומות בליגת הפוטובול, מחשש שזאת לא תתקיים כסדרה

צפייה בטלוויזיה / צילום: Shutterstock
צפייה בטלוויזיה / צילום: Shutterstock

מפרסמים בארה"ב לוחצים על רשתות הטלוויזיה לקבל גמישות חסרת תקדים בשחרור מהתחייבויות לתשדירי פרסומת שניתנו לפני חודשים רבים, מחשש שמגיפת הקורונה פוגעת בלוח השידורים של הסתיו, ומאיימת על עונת ליגת הפוטבול (NFL).

בנקודה זו של השנה, המפרסמים מסכימים בדרך כלל על עסקאות כלליות לעונת הטלוויזיה שנפתחת בספטמבר. השנה, המגיפה שיבשה את הנוסחה הזו, עיכבה את ההסכמים הללו והכניסה סיכונים חדשים למשווקים - בעיקר החשש שהתוכניות שבהן הם רוצים לפרסם כלל לא ישודרו.

"אחרי שכמה ליגות פוטבול של מכללות החליטו לא לשחק בסתיו, רשת מסעדות צ'יפוטלה מקסיקן גריל העבירה חלק מההוצאה שלה לפרסום מפוטבול מכללות למשחקי NFL", אמר כריס ברנדט, סמנכ"ל השיווק של הרשת. הוא מבקש כעת מרשתות הטלוויזיה את האופציה לצאת מההשקעות הללו אם משחקי הפוטבול המקצועני יבוטלו.

"איך תפעל ליגת ה-NFL תחת ההגבלות הנוכחיות?", אמר ברנדט, כשהוא מתכוון למאמץ של ליגת הכדורסל NBA לרכז את השחקנים והמשחקים שלה באזור אורלנדו, פלורידה. "הדבר העיקרי שאני מבקש הוא גמישות".

המפרסמים הוציאו קרוב ל-5 מיליארד דולר על ליגת NFL בעונה שעברה, כך לפי חברת מחקרי השוק Kantar. הליגה הזו מתכננת להשיק את העונה שלה ב-10 בספטמבר, והיא הביעה ביטחון שהעונה תושלם.

"אנחנו באמת מקווים שעונת NFL תצא לדרך כפי שמתוכנן", אמרה רייצ'ל פרדיננדו, סמנכ"לית השיווק של פריטו ליי מקבוצת פפסיקו בצפון אמריקה. היא אמרה שיצרנית החטיפים מתכננת להוציא על משחקי NFL את מה שהיא הוציאה בשנים הקודמות, אך היא עובדת עם חברות השידור כדי להבטיח שיש חלופות לכל שינוי בלוחות השידורים.

ורייזון מבקשת מרשתות השידור את היכולת לסגת מהתחייבויות אם משחקי פוטבול יבוטלו, ולבטל תשדירים קרוב יותר לתאריך השידור המתוכנן שלהם מאשר בהסכמים קודמים, כך לפי ג'ון ניטי, סמנכ"ל המדיה הראשי של ורייזון. ענקית הטלקום מבקשת גם גמישות בהעברת הדולרים שלה לתכנים דיגיטליים, אם חברות המדיה יוכלו להוכיח שהן מציעות אותו ערך כמו רשתות הטלוויזיה, לדבריו.

לגורל ליגת NFL תהיה השלכה חשובה על עולם הפרסום, לא רק בגלל הדחייה החלקית של משחקי פוטבול המכללות, אלא גם מפני שהמגיפה מנעה הפקות של תכני שידור ובידור רבים אחרים.

עם הפקה של תוכניות מתוסרטות רק מתחילה טיפין טיפין, כל רשתות השידור בונות לוחות שידורי סתיו שהם תערובת של חומרים ללא תסריט (למשל ריאליטי), רכישות מחו"ל ותוכניות מפלטפורמות שמסונפות אליהן.

CBS, למשל, מסרה שהיא לא צופה שאף אחת מהתוכנות המתוסרטות החדשות והחוזרות שהיא הודיעה עליהן במאי יהיו מוכנות לשידור עד נובמבר לכל הפחות. במקום זאת היא תמלא את החודשים הראשונים של הסתיו בפרקים של "מסע בין כוכבים: דיסקברי", שהייתה אמורה להיות משודרת בפלטפורמת הסטרימינג CBS All Access. הרשת גם תשדר פרקים מהריבוט ל"One Day at a Time", קומדית מצבים ששודרה תחילה בנטפליקס וכעת היא בבעלות ערוץ הכבלים Pop של ויאקום CBS, וכן חדשות ותוכניות ריאליטי.