רפאל במגעים מתקדמים לרכישת הפעילות הביטחונית של Anyvison

רפאל ובעלי המניות של סטארט-אפ זיהוי הפנים אניוויז'ן יהיו שותפים 50:50 בחברה חדשה שתתמחה בראייה ממוחשבת עבור הסקטור הביטחוני-צבאי ותעבוד מול ממשלות ומשרדי ביטחון • הפעילות האזרחית ופעילות ביטחון הפנים (HLS) יישארו באניוויז'ן

 מנכל רפאל, יואב הר אבן / צילום: רפאל
מנכל רפאל, יואב הר אבן / צילום: רפאל

רפאל וסטארט-אפ הראייה הממוחשבת מבוססת הבינה המלאכותית Anyvision נמצאים במגעים מתקדמים לקראת הקמה של חברה משותפת חדשה שתתמחה בתחום הצבאי-ביטחוני. החברה החדשה תהיה בבעלות משותפת של בעלי המניות של אניוויז'ן ורפאל, כאשר רפאל תחזיק 50% ממניות החברה, ומחזיקי המניות של אניוויז'ן יחזיקו במחצית השנייה.

לאחר הקמת החברה, פעילותה של אניוויז'ן, המתמחה במערכות אבטחה ובקרת כניסה באמצעות זיהוי פנים, תהיה אזרחית בלבד. הפעילות הצבאית, תצא מידיה ותפעל תחת החברה החדשה בלבד. הפעילות האזרחית בתחום ביטחון הפנים (HLS) תישאר בחברה. לדברי אניוויז'ן, בעקבות הקמת החברה, לא צפויים שינויים בכוח האדם באניוויז'ן וכי העסקה צפויה לכלול מעבר של ידע ופטנטים בלבד.

אניוויז'ן נשלטת על ידי המייסדים אילון אטשטיין ופרופ' שלמה בן ארצי, ועל ידי איש העסקים אביחי סטולרו שרכש ביחד עם רפאל אם חברת אירונאוטיקס. החברה מעסיקה יותר מ־240 עובדים בתל אביב, ניו יורק, מקסיקו, לונדון וסינגפור. בתקופת הקורונה החברה הוציאה עשרות עובדים לחל"ת, אבל על פי החברה, "רובם הוחזרו".

סבב גיוס ההון האחרון של החברה היה ביוני 2019 ובו גויסו 31 מיליון דולר מהקרנות M12 של מיקרוסופט, קרן הצמיחה DFJ , וכן קרן OG של אייל עופר. השקעה זו הייתה השקעת המשך בסבב הגיוס A של החברה שנפתח, והשתתפו בו גם הקרנות לייטספיד, קוואלקום ונצ'רס, קרן רוברט בוש ואלדרידג'. סך הכל הגיע היקף השקעות ההון בחברה ל-74 מיליון דולר.

הפעילות האזרחית של אניוויז'ן מתמקדת במערכות אבטחה ובקרת כניסה באמצעות זיהוי פנים, לצד פעילות צבאית בתחום הבינה המלאכותית. לדברי החברה, מערכות החברה המאפשרות לבצע ללא מגע פעולות שבעבר נדרש להן מגע יד אדם, "נהנות מזינוק בביקוש בעקבות הקורונה".

במסגרת המאבק במגפת הקורונה, אניוויז'ן "פרסה מערכות לחקירה אפידמיולוגית מיידית, המופעלות כיום גם במרכז הרפואי שיבא, מערכות זיהוי והתראה על חבישת מסיכה לארגונים הפועלים במרחב הציבורי, מערכות אבטחה למניעת גניבות במרכזי קניות, מערכות בקרת כניסה למנויים, מערכות הפעלה למעליות ללא מגע, מערכות בקרת ייצור ועוד".

מיקרוסופט תממש את ההשקעה בחברה

לאחרונה הודיעה מיקרוסופט הודיעה כי תממש את ההשקעה שלה בחברה לאחר שצוות בדיקה של מיקרוסופט הגיע למסקנה כי הטכנולוגיה של החברה לא משמשת למעקב המוני אחר פלסטינים בגדה המערבית, כפי שנטען נגדה, אך ציינה גם כי הבדיקה הייתה מוגבלת בגלל מגבלות משפטיות. על כן הגיעו במיקרוסופט למסקנה כי החזקת מיעוט לא מאפשרת לה לפקח על החברה ברמה מספקת.

גורמים בתעשייה מעריכים כי ייתכן שפרשת הנסיגה של מיקרוסופט נמצאת ברקע ההחלטה על הקמת החברה החדשה, אך לא הסיבה היחידה. לדברי הגורמים, "מדובר בניהול סיכונים בתחום המוניטין, משום שהציבור תופס את העיסוק בתחום הביטחוני כיותר 'הארד קור', ולכן עדיף שהפעילות הזו תיבלע בתוך שלל הפעילות של רפאל, שגם ערוכה יותר טוב למחזורי המכירות הארוכים והמשתנים של ציוד בתחום".

לדברי הגורם, "הקורונה הוסיפה אי ודאות רבה לגביי הצפוי בשוק ב-2021, בשל הטיית תקציבי הממשלות למאבק במגפה. לעומתם, התעשיות הביטחוניות יודעות להתמודד היטב עם מחזורי מכירה ארוכים, שמגיעים גם לשלוש שנים".

"ההחלטה של מיקרוסופט משקפת מגמה רחבה בהרבה של זהירות רבה ביחס לטכנולוגיות זיהוי פנים, שנמצאות כעת במוקד של דיון בינלאומי סוער וניסיונות ממשים לקבוע רגולציה מחייבת על טכנולוגיה זה", הסביר ד"ר מתן גוטמן מהמרכז הבינתחומי הרצליה המשמש מנכ"ל של חברה המייעצת ומלווה סטארט-אפים בתחום זכויות האדם והטכנולוגיה.

לדבריו, "ישנה טענה כי טכנולוגיה זו יכולה לגרום לאפליה בייחוד נגד מיעוטים ולפגיעה בזכויות אדם. טענה משמעותית נוספת היא שלמעשה טכנולוגיות זיהוי פנים אוגרות מידע ביומטרי אישי על מאפייניו של אדם, בדיוק כמו טביעת אצבע. וכשם שלא נסכים שיאספו מכל אדם ברחוב את טביעת האצבע שלו - כך גם לא נרצה שייאסף מידע על פנינו תוך שימוש בטכנולוגיות זיהוי פנים במרחב הציבורי, או מתוך אתרי ורשתות חברתיות".

ד"ר גוטמן הוסיף עוד כי "לאחרונה בית משפט בבריטניה אסר על המשטרה להשתמש בטכנולוגית זיהוי פנים ללא הסדרה חוקית ספציפית. גם בשוק הפרטי ישנה לאחרונה זהירות רבה משימוש בטכנולוגיה זו בייחוד בתחומי אכיפת חוק וחברות טכנולוגיה כגון מיקורוספט, יבמ ואמזון החליטו להשהות את המכירה של טכנולוגיות זיהוי פנים לתקופה הקרובה או עד שתהיה רגולציה מחייבת".