טיולים | פיצ'ר

קלאסיקה עכשווית: אפילו ראש פינה ממציאה את עצמה מחדש

ראש פינה, אחד nהמקומות הרומנטיים בארץ, ממציאה את עצמה לאחרונה מחדש עם משחקי סמארטפון ומציאות רבודה

ראש פינה. בתי אבן וצמחים מטפסים / צילום: אורלי גנוסר
ראש פינה. בתי אבן וצמחים מטפסים / צילום: אורלי גנוסר

כל ביקור בראש פינה, בעיקר בימים המוזרים האלה, מרגיש קצת כמו חו"ל. הקסם שלה מהלך בין קירות שספגו היסטוריה ציונית ורחובות עתיקים שמספרים סיפורים נושנים, שלאחרונה מנסים לספר אותם ברוח הזמן והטכנולוגיות העדכניות, ועל כך בהמשך.
אבל בתור התחלה מומלץ להגיע למצפה נמרוד, אתר הנצחה שובר לב עם נוף מרהיב הנפרש למרגלותיו ותצפית רחבה על המושבה.

אני פוגשת באתר את חזי שגב, שהאתר מנציח את בנו נמרוד שגב ז"ל, וזה פרויקט חייו. האתר מתחדש כל הזמן, הגינון מטופח, יש פינות ישיבה חדשות ומזמינות, אחת מהן ניצבת בנקודת תצפית אל ואדי ראש פינה ואם בא לכם טיול רגלי קטן, אז יש מסלול כחול שמטפס מהשער הצמוד, ממשיך שמאלה לשביל מסומן ירוק וגולש שמאלה בשביל מסומן שחור דרך הוואדי, שמביא בחזרה אל אתר השחזור. טיול מעגלי של כשעה נינוחה.

המצפה פתוח לקהל וחזי מוכן לספר לכל מי שמוכן לשמוע, על בנו, על ראש פינה ועל המצפה. פעם, בימי הטרום-קורונה, הגיעו לכאן אוטובוסים מלאי חיילים ונוער תגלית, היום מגיעות משפחות וקבוצות קטנות, אבל שגב האב ממשיך לספר.

בתי אבן וצמחים מטפסים בראש פינה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 בתי אבן וצמחים מטפסים בראש פינה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מי שרוצה יכול להמשיך איתו לסיור באווירה קלילה יותר באתר השחזור, שם הוא שוזר את סיפורי המושבה מלווה בפיקנטריה ורכילות מראשית ימיה העליזים, כמו הרומן ה"סודי" בין פקיד הברון לאחת מנשות המושבה או הסיפור על "הנסיכה המולדבית" שנשבעה לא לעזוב את המושבה לעיני כל באי בית הכנסת (050-5325732).

אתר השחזור בראש פינה הוא מהרומנטיים שיש, ודווקא כשאין קבוצות יש בו משהו מרגיע יותר. השילוב של בתי אבן עתיקים, שבילי הליכה מאבן, צמחייה נאה וגלריות אומנות, פותח את הצ’קרות. שני מוזיאונים מוכרים פועלים בו, ביתו של פרופסור מר, מגלה המלריה, ובית הפקידות שחזרו לפעול.

את בית הרופא המקומי תרמה משפחתו ומוצגת בו תערוכה חדשה על קורות חייו וסיפורו המרתק, שניתן לחוות באמצעות טאבלט (שמתרגם או מקריא מידע), ובימים אלה מושלם משחק מציאות רבודה לכל המשפחה.

בית הפקידות עבר שדרוג טכנולוגי מרשים ומוצגת בו תערוכה היסטורית חדשה, חווייתית ונגישה לכל המשפחה. בתערוכה צילומים, מסמכים, מיצגים וסרטונים, וגולת הכותרת היא סרט מקסים שעוקב אחר תעלומה היסטורית, המוצג באולם שמדמה את לובי מלון שוורץ המיתולוגי (www.roshpina.org.il).

ברוח העידן הטכנולוגי, יש דרך נוספת ועדכנית להכיר את המושבה ועברה: "הרפתקה בראש פינה", משחק מציאות רבודה בסביבת אמת, או אטרקציה מבוססת אפליקציה. מסובך? לא כל כך. נועה רון ונמרוד ברגר הקימו סטרטאפ שהפך את האתר ההיסטורי למגרש משחקים באמצעות טכנולוגיה וסמארטפון. העלילה מבוססת על אירועי אמת שהתרחשו בראש פינה ואף פורסמו בעיתונות המקומית, ומטרתו לפצח, איך לא, משימה סבוכה.

למשחק המודרך, שמתאים לקפסולות קטנות, יש גרסה למבוגרים ולמשפחות. ניתן לשלב ביניהן בקבוצה מעורבת של מבוגרים וילדים והשילוב מוצלח, כי הצעירים מתגברים בקלות על האתגר הטכנולוגי, והמבוגרים תורמים מהידע. התוכן משעשע ומעשיר, וכולל משימות מגבשות כמו איסוף פריטים לתיבת מסע ומסירתם תמורת מידע, פתרון חידון בטורקית ועוד. "אנחנו לא רוצים ללמד או לחנך", מדגיש ברגר, "אלא להעניק למטיילים שעה של כיף, ואם הם לומדים משהו על הדרך, אז מגניב" (www.morethanreality.co.il)

ראש פינה ידועה בשלל גלריות של אמנות, צורפות, ציור, קרמיקה ועוד. פיטר אייזיקוביץ הוא אחד המוכשרים והמיוחדים, שבונה כלי נגינה מעץ, ובהם מרימבה אפריקאי, דיג’ירידו אוסטרלי ועוד. כחלק מהביקור הוא גם מנגן בהם.

ראש פינה / צילום: אורלי גנוסר
 ראש פינה / צילום: אורלי גנוסר

אצל אריאלה טייטלר שמארחת בביתה התנסיתי בסדנת הדפס. טייטלר היא אמנית בתחום ה-MIX MEDIA, שילוב של מבחר תחומי אמנות. אפשר לחוות סדנה של שעה או יום. אני בקושי הצלחתי לקום מהכיסא מרוב עונג (054-3726583).

ראש פינה מציעה גם בשורה מלונאית חדשה. בנובמבר נפתח מלון הבוטיק "אדמונד", הומאז’ לברון רוטשילד, פטרונה של המושבה. גם הוא בנוי מאבן, המתכתבת עם העבר של המקום. ביוני האחרון הוא נפתח מחדש, על חלליו האלגנטיים, הבריכה, הספא ועוד. האירוח על בסיס חצי פנסיון, והקולינריה משובחת (www.edmond-hotel.co.il).