בכדי לשמור על השקט האזרחי: פייסבוק תטיל הגבלות על הפצת תוכן במסנג'ר לקראת הבחירות בארה"ב

מארק צוקרברג אמר כי ייאסר פרסום מודעות פוליטיות חדשות בשבוע שלפני הבחירות וכי החברה תסמן בליל הבחירות "הכרזות מוקדמות מדי" על ניצחון בבחירות • תוגבל גם האפשרות להעברה (פורוורד) סיטונאית של תכנים במסנג'ר לכמות גדולה של חברים

מארק צוקרברג / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
מארק צוקרברג / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

פייסבוק הודיעה על צעדים בתחום חופש הביטוי שבכוונתה ליישם לקראת הבחירות הקרבות לנשיאות ארה"ב. בפוסט שפרסם היום ברשת החברתית אמר מנכ"ל ענקית המדיה החברתית כי החברה לא תאפשר פרסום מודעות פוליטיות חדשות בשבוע שלפני הבחירות, וכי בליל הבחירות החברה תסמן (Flag) "הכרזות מוקדמות מדי" שיטענו לניצחון בבחירות.

לדברי צוקרברג, הצעד נועד למנוע את פרסומם של קמפיינים מטעים של הרגע האחרון ולמנוע תסיסה אזרחית של הרגע האחרון. "הבחירות הללו לא הולכות להיות 'עסקים כרגיל'", אמר צוקרברג בהתייחס לקשיים הצפויים בתהליך ההצבעה עצמו בשל הקורונה, והערעור הצפוי על עצם מהימנות תוצאות הבחירות.

"אני מודאג מהאתגרים שבפניהם יעמדו המצביעים", כתב צוקרברג והוסיף שהוא "מודאג מכך שמאחר שהאומה שלנו כל כך מפולגת ומכיוון שעלולים לקחת ימים או שבועות בטרם יתבררו תוצאות הבחירות הסופיות, קיים סיכון הולך וגובר להיווצרות אי שקט אזרחי".

"יש לנו אחריות להגן על הדמוקרטיה", אמר עוד צוקרברג. לדבריו, משמעות הדבר היא "לסייע לאנשים להירשם להצבעה ולהצביע, לעשות סדר בבלבולים לגבי השאלה איך הבחירות הולכות לעבוד ולנקוט בצעדים שיפחיתו את סיכויי האלימות ואי השקט".

בהודעתו פירט צוקרברג על שורה של צעדים שיתווספו למאמצים הקיימים בתחום הבחירות. במסגרת מאמצים אלה אמר צוקרברג כי פייסבוק דואגת לכך שכארבעה מיליון מצביעים יירשמו ולאחר מכן גם יצביעו. צוקרברג הזכיר תרומה פרטית בסך 300 מיליון דולר שהוא ורעייתו פרסיליה הקצו לצורך "תמיכה בארגונים לא מפלגתיים שיחזקו את תשתית ההצבעה מול המדינות והמחוזות".

שינויי המדיניות עליהם הכריז צוקרברג נכנסים לדבריו תחת הכותרת של צעדים שנועדו "לעודד הצבעה, לחבר אנשים עם מקורות מידע מהימנים ולהילחם בדיסאינפורמציה". הצעדים מבוססים לדבריו על "הניסיון שצברה של פייסבוק בתחום הבחירות בארבע השנים האחרונות ומשיחות עם מומחים בתחום זכויות הצבעה וזכויות אזרח".

הצעד המרכזי עליו הכריז צוקרברג הוא מניעת פרסום מודעות פוליטיות חדשות בשבוע האחרון לפני הבחירות. אף על פי שלדבריו הוא סבור ש"הנוגדן הכי טוב לדיבור נגוע הוא עוד מידע. בשבוע שלפני הבחירות יהיה קשה להתמודד עם טענות חדשות". מפרסמים יוכלו עדיין, לדבריו, "לתכנן ולטרגט מודעות מבעוד מועד לשבוע זה". כך שלדבריו הם יספיקו "להופיע בספריית המודעות, דבר שיאפשר לכולם, כולל לבודקי עובדות ולעיתונאים - לבחון אותן".

הגבלה מעניינת ומשמעותית נוספת תחול על 'הפצה סיטונאית' של תכנים באפליקציית המסרים המיידיים שלה פייסבוק - מסנג'ר - וזאת לטענתו "כדי להפחית את סכנת ההפצה הוויראלית של תוכן שגוי ופוגעני". בנוסף, פייסבוק תגביל את מספר הנמענים אליהם ניתן יהיה לשלוח הלאה הודעות בבת אחת. צוקרברג ציין כי מדיניות זו נוסתה בוואטסאפ בהצלחה במדינות מסוימות בתקופות רגישות.

פייסבוק תרחיב גם את שיתוף הפעולה שלה עם המדינות בכדי להסיר פרסומים שכוללים מידע מוטעה על תנאי ההצבעה ששוררים בקלפיות, על מנת למנוע מניפולציות על השתתפות המצביעים בהליך. צוקרברג הודיע כי מדיניות זו שהונהגה 72 שעות לפני הבחירות תורחב כך שתהיה תקפה מעתה ועד התבהרות התוצאות הסופיות של הבחירות.

על שיתוף הפעולה עם פייסבוק ועל האתגרים הכרוכים בשיתוף פעולה זה כתבנו בראיון שנערך בפברואר השנה עם פרנק לרוז, מזכיר המדינה של מדינת אוהיו (תפקיד המקביל לשר הפנים בישראל). בריאיון אמר לרוז כי "מזכירי 50 המדינות בנו מערכות יחסים טובות עם חברות המדיה החברתית", אך לא חסך בביקורת והתריע מפני מה שבבחירות הקרבות עלולה להיות החוליה החלשה - הנגישות המוגבלת, בלשון המעטה, של פייסבוק לפניות ציבור. "כאשר אנו מזהים קמפיין דיסאינפורמציה שמנסה להפיץ מידע שברור לחלוטין שהוא לא נכון, וגם ניתן להוכיח זאת, אני צריך להיות מסוגל לדעת למי בדיוק אני צריך לצלצל בפייסבוק. לצערי אין לי כיום את הביטחון שהייתי רוצה שיהיה לי". עתה נראה שייתכן שפייסבוק לקחה את הביקורת שהוטחה כלפיה.