מאיזה טעויות מומלץ למנהל צעיר להיזהר?

מהי הטעות מספר אחת של מנהלים מתחילים ואיך ניתן להימנע מטעויות כאלה • טור ייעוץ

מאיזה טעויות מומלץ  למנהל צעיר להיזהר? / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
מאיזה טעויות מומלץ למנהל צעיר להיזהר? / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

יאנה ואמיר שלום,

"אני מנהל חדש, קיבלתי קידום לפני שלושה חודשים. אני מאוד מתרגש מזה ורוצה להצליח, חשוב לי להוכיח את עצמי ולהראות שהבחירה לקדם אותי הייתה נכונה. אני בונה עכשיו את הצוות שלי, רובם צעירים שעובדים בימים אלה מהבית. חשוב לי לבנות צוות מקצועי עם מוטיבציה גבוהה, שיהיה כיף לעבוד ביחד וללמוד זה מזה, אבל אני לא כל כך יודע מאיפה להתחיל. מהן הטעויות הנפוצות ביותר שעושים מנהלים צעירים בשנה הראשונה לניהול?"

מיכאל, מנהל במחלקת כספים

ברכות על הקידום! המעבר מתפקיד של עובד מצטיין עם סמכויות מורחבות למנהל נראה לעיתים קל וטבעי אולם למעשה מחקרים מראים שהמעבר מורכב מהצפוי: כמחצית מהמנהלים בתפקיד ניהולי ראשוני נכשלים בתפקידם, ובממוצע הם מגיעים לפסגת הביצועים שלהם לאחר שלושה חודשים - שלאחריהם אין הם ממשיכים להשתפר.

עובדים מצטיינים שקודמו לתפקידי ניהול לא תמיד מבינים את הצורך בשינוי משמעותי של האופן שבו הם פועלים ומנהלים את זמנם. לעיתים קרובות מדי הם ממשיכים להתנהל בדיוק באותו אופן שבו התנהלו כעובדים, משום שאלה בדיוק ההתנהגויות שהוכחו עבורם כמוצלחות.

מהנדסים ממשיכים לפתור בעצמם בעיות טכניות במקום לתת לעובדים שלהם להתמודד, יועצים ממשיכים לעבוד מול הלקוחות במקום לקדם ולפתח את הצוות שלהם, מנהלי מכירות ממשיכים למכור בעצמם כדי לעמוד ביעדי הצוות, במקום להנחות ולפתח את אנשי המכירות ועוד דוגמאות אין ספור.

בעיה זו מתעצמת עוד יותר בסביבת עבודה וירטואלית. מחקר מצא כי מאז חודש אפריל השנה מנהלים מדווחים על ירידה במידת האמון שלהם ביכולתם המקצועית של עובדיהם לבצע את עבודתם כראוי בימים אלו. 29% מהמנהלים מאמינים שחסר לעובדיהם ידע מקצועי ו-27% מאמינים שחסרים לעובדיהם המיומנויות הנדרשות.

מיכאל, כדי להיות מנהל מצליח אתה צריך לעשות שינוי משמעותי: במקום להמשיך לעשות את העבודה בעצמך, עליך להתמקד בלעזור לאחרים להצליח. מחקר מצא כי הטעות הנפוצה ביותר בקרב מנהלים חדשים היא חוסר היכולת שלהם להפסיק לעשות את העבודה בעצמם ולהבין שהם נמדדים על ביצועי העובדים המדווחים אליהם.

עבור מנהלים צעירים לפעמים זה לא פשוט, מאחר והם אוהבים ושולטים בתחום המקצועי ולכן נשאבים לעיתים קרובות לעשות את העבודה בעצמם במקום לתת אותה לעובדים שלהם. אין להם ההבנה ואורך הרוח להשקיע בפיתוח יכולות עובדיהם, והם מעדיפים לעשות זאת בעצמם. לאורך זמן, זה פוגע במקצועיות ובעצמאות האנשים המדווחים אליהם, ויוצר מצב שהמנהל מצוי בעומס כבד מאוד של משימות ויעדים, ומרגיש שהוא לא יכול לסמוך על הצוות שלו שיעשה את העבודה באיכות גבוהה תוך עמידה בזמנים.

עוד טעות נפוצה היא שרבים מהמנהלים אינם רואים כיצד צורת הניהול שלהם היא זו שיוצרת, מאפשרת ומתחזקת את המצב עליו הם מתלוננים. כאשר מנהל הוא הראשון שמתערב, נותן תשובות ופותר בעיות הוא אינו מנחה ומעצים את הצוות שלו להתמודד בעצמם וללמוד תוך כדי עשייה ובכך מונע מהם להתפתח מקצועית.

החוקרים דימו את המעברים בין רמות הניהול השונות לצנרת. כאשר מנהל אינו עושה את המעבר מרמת העובד לרמת מנהל הוא יוצר סתימה בצנרת ומונע מאחרים לצמוח ולהתפתח.

אתה כמנהל צעיר צריך ללמוד להעריך את העבודה הניהולית ואת חשיבותה לארגון. היה פתוח ללימוד יכולות ומיומנויות חדשות ולצאת מאזור הנוחות שלך שנמצא לרוב בתחום המקצועי שלך.

טיפים ניהוליים למעבר מעובד למנהל:

1. לאפשר לעובדים תחתיך להתמודד ולפתור בעיות בעצמם.
2. לפנות זמן ואנרגיה כדי להשקיע בפיתוח העובדים שלך.
3. להקדיש יותר מחשבה לתכנון וארגון כדי לוודא חלוקת עבודה אפקטיבית.
4. ללמוד כיצד לקבוע יעדים אישיים לעובדיך ולוודא שיש להם את הכלים והמשאבים להשיג אותם.
5. להשקיע יותר זמן ומאמץ בתקשורת ובהעברת מסרים ארגונים לעובדים. במיוחד בתקופה של עבודה מרחוק חשוב לוודא שכולם מעודכנים ומרגישים מחוברים.

רוצים לשתף בדילמה או להתייעץ? כתבו לנו ל: g@globes.co.ilכדאי לבקר גם בגרסת האינטרנט של המדור, הכוללת הרחבות וטיפים נוספים בנושא

פרופ’ גרינשטיין מרצה וחוקר שיווק ויזמות באוניברסיטאות Northeastern בבוסטון ו-VU באמסטרדם. כותב בטוויטר על מחקר התנהגותי @AmirGrinstein. יאנה שכטרמן היא יועצת ארגונית ומאמנת מנהלים וכן מלמדת באוניברסיטת Northeastern בבוסטון shechterman@