גל חום קיצוני וחריג ברחבי הארץ: בשבוע הבא לא יהיה קל יותר

גל החום הפוקד את אזורנו ממשיך וברחבי הארץ נשברו שיאי טמפרטורות • הקלה צפויה רק לקראת סוף השבוע הבא • מחקר חדש קובע: גלי החום יהפכו להיות אחד האיומים המשמעותיים ביותר על בריאות הציבור עד סוף המאה

אנשים יושבים בטיילת בתל אביב ליד חוף הים בזמן גל חום / צילום: Oded Balilty, AP
אנשים יושבים בטיילת בתל אביב ליד חוף הים בזמן גל חום / צילום: Oded Balilty, AP

ביום חמישי האחרון נשבר שיא של 140 שנה בירושלים - נמדדו 42 מעלות בצהרים ו-31.5 מעלות בלילה, כשהטמפרטורה הלילית הייתה הגבוהה ביותר מאז החלו מדידות הטמפרטורה בסוף המאה ה-19. גל החום הקיצוני הפוקד בימים האחרונים את ישראל צפוי להימשך גם לתוך השבוע הבא, כאשר עד יום רביעי ימשיכו לשרור עומסי חום כבדים עד קיצוניים ברחבי הארץ.

מחר וביום שני אומנם תירשם ירידה קלה בטמפרטורות, אך עומס חום קיצוני ימשיך לשרור ברחבי הארץ. ביום שלישי תורגש הקלה בעומס החום - אך זמנית בלבד. ברביעי ובחמישי תורגש התחממות נוספת, עד כדי עומס חום קיצוני וחריג. הקלה משמעותית בעומס החום תורגש, לפי ההערכות, רק ביום שישי.

אתמול (שישי), נשברו ברחבי הארץ שיאי הטמפרטורות: ביטבתה נמדדו 49 מעלות; באילת נמדדו 48.9, לעומת 45.0 בשיא הקודם בשנת 1996; בקיבוץ גלגל נמדדו 47 מעלות, לעומת 45.7 בשיא הקודם בשנת 2006; בשדה בוקר נמדדו 42.7, לעומת 39.9 ב-1978; ובצפת נמדדו 40.0 מעלות בצל.

ביום חמישי נמדדו בכפר בלום 47.0 מעלות, לעומת 43.6 בשיא הקודם; ובאיילת השחר 46.6 מעלות, לעומת 43.0 מעלות בשיא הקודם; ובמרום גולן נמדדו 40.0 מעלות, לעומת שיא של 38.6.

גם הלחות הכבדה הורגשה ברחבי הארץ~ באזורים מסוימים נע אחוז הלחות בין 80% ל-95%, עד כדי שבאזור המרכז, מספרים תושבים שהשילוב בין חום הכבד ללחות אילץ אותם להשתמש במגבי השמשות ברכב, שכן השמשות כוסו לחלוטין בהדים.

היום (ש') בצהריים התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב נגב על אישה ששוכבת מעורפלת הכרה ברחוב באילת. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו לה טיפול, ופינו אותה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים יוספטל כשהיא במצב קשה, עם סימני מכת חום וכוויות.

במהלך סוף השבוע, העניקו החובשים של מד״א טיפול רפואי לכ-229 בני אדם שסבלו מפגיעות חום. שלושה מתוכם נפגעו באופן קשה, ופונות לבתי החולים.

גם צריכת החשמל בישראל, עוד לפני יום שישי, שברה שיאים. ביום חמישי, בפעם השלישית בשבוע, נשבר שיא הביקוש לחשמל בכל הזמנים ועמד על 14,662 מגה-וואט. מדובר על עליה של מעל ל-1,000 מגה-אווט מהשיא אשתקד, סדר גודל של תחנת כוח גדולה.

השיא שלפני הגל הנוכחי נרשם בתאריך 20 למאי 2020 כשעמד על 13,854 מגה-וואט. לייצור החשמל הגדול השלכות כמובן על זיהום האוויר, וכך גם על משבר האקלים - שכן רובן המכריע של תחנות הכוח בישראל, מונעות באמצעות דלקים מאובנים מזהמים. אחוז האנרגיות המתחדשות מגיע ל-12% בלבד בימי השיא.

ספטמבר החם ביותר מאז החלו המדידות?

המחצית הראשונה של ספטמבר עשויה להסתכם כחמה ביותר ביותר מאז תחילת מדידת הטמפרטורות, ואם עד סוף החודש לא תירשם הקלה משמעותית בעומסי החום, ספטמבר הנוכחי עלול להיות החם ביותר מאז תחילת המדידות באזור. ככלל, רצף ימים של שרב כבד אינו נדיר בחודשי הקיץ, אולם רצפים של ימי שרב דומים היו בעבר קצרים יותר או שאופיינו בטמפרטורות פחות גבוהות.

בשל שינויי האקלים, מסבירים בשירות המטאורולוגי כי גלי החום יהפכו להיות ארוכים יותר וקיצוניים יותר, וכך גם מספר הלילות החמים בשנה, ובנוסף, בעשורים הבאים, השינוי בטמפרטורת המינימום עשוי להיות גדול יותר מאשר בטמפרטורת המקסימום.

"מדובר על טמפרטורות שהן 4 סטיות תקן מהממוצע (של 1995-2010)", אומר ניר סתיו, מנהל השירות המטאורולוגי. "כלומר ההסתברות לקבל אותן אמורה להיות אפסית, ובכל זאת 'זמן החזרה' שלהם בשנים האחרונות הוא פעם בחמש שנים. האקלים משתנה לנו מול העיניים".

משבר האקלים: קיץ שלא יאפשר חיים באזורים מסוימים

מספר אירועי החום והלחות הקיצוניים הכפיל את עצמו ב-40 השנים האחרונות, ומדענים צופים כי משבר האקלים ההולך ומחריף ויוביל ליותר גלי חום ארוכים וממושכים, עד כדי קיץ בלתי נסבל, שלא יאפשר מחייה באזורים מסוימים בעולם.

עליית הטמפרטורות בישראל כמעט כפולה מהממוצע העולמי - שתי מעלות מאז תחילת המדידות. על פי התרחיש הפסימי, אם פליטת גזי חממה תמשיך במגמה הנוכחית, הטמפרטורות יעלו בעוד 1.2 מעלות עד 2050, ומספר הימים שבהם הטמפרטורה בארץ תעלה על 30 מעלות, תגדל בעשורים הקרובים ב-40 ימים בשנה.

"כדאי להתרגל למזג האוויר הזה. ימים כמו שראינו בשבוע החולף, יהפכו להיות הנורמה. כתוצאה מהתחממות הגלובלית, תדירותם של גלי חום בעתיד תלך ותעלה", אומר פרופ' קולי פרייס, ראש החוג למדעי הסביבה באוניברסיטת תל אביב.

"גלי חום כמו שהיה באירופה ב-2003, והרגו יותר מ-50 אלף אנשים, הם אירוע שהיה צריך להופיע פעם ב-100 שנים, אך צפויים להופיע פעם בכל כמה שנים עד 2050. אירועים כמו שראינו כאן השבוע, נראה בעתיד כמעט בכל שנה. הסכנות הן רבות; ממוות כתוצאה ממכת חום, ועד השפעה על שריפות, חקלאות, משאבי מים, ואפילו תיירות - שכן היא הופכת כמעט בלתי אפשרית בטמפרטורה של מעל 40 מעלות", אומר פרופ' פרייס.

גלי חום הם גורם המוביל לתמותה ברחבי העולם: בגל חום ב-2003 נפטרו במערב אירופה 70 אלף בני אדם בתוך שבועיים-שלושה, גם במדינות חזקות כלכלית כמו צרפת, בלגיה וספרד. רוב המתים היו קשישים, מעל גיל 65.

מחקר חדש של המעבדה להשפעה על אקלים, שפורסם לפני מספר ימים על ידי הלשכה הלאומית למחקר כלכלי בארה"ב, גורס כי בעולם שבו תמשיך האנושות להשתמש בדלקים מאובנים בתחזית עסקים כרגיל ולפלוט לאוויר כמויות גבוהות של פחמן וזיהום אוויר, הטמפרטורות החמות יהיו בין האיומים המשמעותיים ביותר בעולם על בריאות הציבור עד סוף המאה.

לפי המחקר, השפעת שינויי האקלים על הטמפרטורות עשויה להעלות את שיעורי התמותה העולמיים ב-73 מקרי מוות לכל 100 אלף איש בשנת 2100, בתרחיש מתמשך של פליטות גבוהות, בהשוואה לעולם ללא התחממות. רמה זו שווה בערך לשיעור התמותה הנוכחי מכל המחלות המדבקות יחד - כולל שחפת, איידס, מלריה, דנגי, קדחת צהובה ומחלות המועברות על ידי קרציות, יתושים וטפילים (כ-74 מקרי מוות לכל 100 אלף ברחבי העולם).

"הנתונים שלנו מצביעים על כך שעם המשך הצמיחה בפליטות גזי החממה, השפעות הטמפרטורה של שינויי האקלים צפויות להיות קטלניות פי חמישה מעונות השפעת האחרונות בארה"ב. במדינות עניות הנחשבות כיום חמות, החום עלול להוות איום גדול עוד יותר מאשר סרטן ומחלות לב", אומר מייקל גרינסטון, פרופסור לכלכלה במכון מילטון פרידמן באוניברסיטת שיקגו.