משלוחי הדואר מסין, הזרעים המסתוריים, החשש מהשתלטות עוינת והאיסור של אמזון

במשרד החקלאות חוששים שהזרעים עלולים להחדיר לשדות זנים פולשניים, עשבים או מזיקים שייפגעו בחקלאות האמריקאית • בסין טוענים כי הכתובות מזויפות

שקיקי זרעים שהגיעו למדינת וושינגטון בחודש יולי. הרשויות בודקות את הזרעים במעבדות / צילום: משרד החקלאות של מדינת וושינגטון
שקיקי זרעים שהגיעו למדינת וושינגטון בחודש יולי. הרשויות בודקות את הזרעים במעבדות / צילום: משרד החקלאות של מדינת וושינגטון

אמזון אסרה מכירות של זרעים מחו"ל בארה"ב אחרי שאלפי שקיות חשודות, שרבות מהן נשלחו בדואר מסין, הגיעו למשקי בית ברחבי העולם הקיץ.

המהלך של אמזון מגיע לאחר שפקידים אמריקאים הזהירו בחודשים האחרונים מפני שקיקי הזרעים המסתוריים. אלה טענו כי הקלות שבה יכולים זרעים להימכר באתרי מסחר אלקטרוניים, עלולים ליצור בעיות קשות לחקלאות האמריקאית.

אמזון הודיעה באחרונה למוכרים הזרים שהחל מ-3 בספטמבר היא לא מתירה יבוא של צמחים או מוצרי זרעים. באותו דוא"ל נאמר שאמזון תסיר הצעות של מוכרים זרים מהאתר שלה מאותו יום. בשבת מסר סוחר ממזרח אסיה שמוכר זרעים סינים ללקוחות אמזון בארה"ב שהמוצר שלו הוסר מהאתר של אמזון.

ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון / צילום: רויטרס Rex Curry
 ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון / צילום: רויטרס Rex Curry

דובר של החברה מסר ביום שבת ש"במבט קדימה, אנחנו מתירים רק את מכירת הזרעים של מוכרים מתוך ארה"ב". מוכרים שיפרו את ההנחיוות של אמזון יהיו כפופים לעונשים כמו הסרה אפשרי של החשבון שלהם.

השינוי במדיניות מגיע כאשר סוכנויות רבות, כולל משרד החקלאות הפדרלי, המשרד לביטחון המולדת (באמצעות לשכת המכס וההגנה על הגבולות), שירות הדואר האמריקאי ומשרד החוץ, בודקות את משלוחי הזרעים המסתוריים.

עשרות אלפים קיבלו זרעים שלא הזמינו

בחודשים האחרונים קיבלו אלפי אנשים בארה"ב בדואר זרעים שהם לא הזמינו. רובם נשאו חותמות דואר סיניות, והֻסְווּ לעיתים תכופות כמשלוחי תכשיטים, צעצועים או מוצרים אחרים. קנדה ובריטניה היו דיווחו גם על אותה תופעה.

פקידי משרד החקלאות האמריקאי מסרו שהם פועלים מול מקביליהם בסין כדי לקבוע מי משגר את חבילות הזרעים ולהפסיק משלוחים עתידיים. משרד החוץ הסיני מסר ביולי שתוויות המשלוח של הזרעים היו מזויפות, ושסין ביקשה מארה"ב לשלוח אליה חבילות כאלו לצורך החקירה.

"המסחר האלקטרוני הציג בפנינו אתגר ייחודי", מסר אוסאמה אל-לילי, סגן מנהל יחידת שירותי הפיקוח על בריאות בע"ח וצמחים במשרד החקלאות האמריקאי ביום ד' שעבר. "אותם מוכרים חייבים לעמוד בדרישות הרגולציה האמריקנית".

חשש מהשתלטות של זנים פולשניים

פקידים במשרד החקלאות חוששים שהזרעים עלולים להחדיר לשדות זנים פולשניים, עשבים או מזיקים שייפגעו בחקלאות האמריקאית. ביום ד' אמר אל-ליסי שמשרדו קיבל כ-20 אלף דיווחים ממקבלי זרעים ואסף כ-9,000 חבילות כאלו. בינתיים נבדקו 2,500 חבילות.

כמה זרעים זוהו כעשבים רעילים של כשות ותרד מים. נמצאו בזרעים גם מחלות שמאפיינות את סין, שנקראות פוספיוירואיד ו-וירואיד פקקת ציר, וכמה מזיקים משמעותיים: גולם צרעה וחיפושית.

משרד החקלאות אוסף את החבילות מכל 50 מדינות ארה"ב ושולח אותן לבוטניקאים שקובעים את הזן של הזרעים ואם הם שייכים לעשבים שוטים או רעילים שמצויים ברשימה פדרלית והם מזיקים ביוחד. כמה זרעים נשלחים למעבדה במרילנד לבדיקת DNA כדי לקבוע אם הם מכלים פתוגנים (וירוסים) שגורמים למחלות צמחים.

אל-ליסי מסר שהממצאים עד כה לא עוררו חששות משמעותיים, או חייבו תוכנית חירום פדרלית. עם זאת, משרד החקלאות מודאג מכך שחבילה אחת או שתיים של זרעים עלולה להכיל איום על החקלאות בארה"ב.

אמזון מעריכה: הזמנות אמיתיות שהתעכבו

הרשויות אומרות שהסיבה המדויקת לשיגור חבילות הזרעים שלא הוזמנו נשארה לא ברורה, אך ההסבר המוביל הוא שהן חלק מהונאה של קמעונאיות אינטרנט על ידי המוכרים. אותם מוכרים משלמים ל"brushers" - אנשים שמזמינים כביכול את המוצרים שלהם - ושולחים חבילות בערך נמוך או ללא תוכן לזרים. אותם קונים מתחזים מעלים ביקורות מזויפות לאתר כדי לקדם את המכירות, כשהביקורות מופיעות לעיתים לצד מוצרים אחרים.

אמזון חזרה וטענה בשבת שלהערכתה, משלוחי הזרעים באתר שלה היו הזמנות אמיתיות שנדחו בגלל הקורונה, אך החברה ממשיכה לבדוק אם המשלוחים היו הונאה, לפי הודעתה.

מלבד השימשו בהם כמוצרים לקידום הונאות, הזרעים הם גם רווחיים מאד כמוצר מסחר אלקטרוני אמיתי, לפי מוכרים בסין ובאסיה. חבילת זרעים שאפשר לקנות מספק סיני ב-1.50 דולר יכולה להימכר באמזון ב-10 דולר, אמר מוכר אחד. דמי המשלוח זניחים לחבילות במשקל קל.

סוחרים זרים ששלחו זרעים ישירות ללקוחות אמריקאים נחסמו מיד על ידי אמזון. אלו שתלויים באמזון לבצע את המשלוחים ייחסמו מ-30 בספטמבר.