הקורונה קיררה את המגזר הלוהט: האם צמיחת חברות ה-IT נעצרה?

שוויין המצרפי של חמש מובילות הענף הציבוריות מגיע ליותר מ-12 מיליארד שקל, אך השפעות הקורונה ניכרות בתוצאותיהן לרבעון השני והמחצית, עם פגיעה בהכנסות כמעט אצל כולן, פרט לאלו שביצעו רכישות שקיזזו חלק מהפגיעה

מטריקס / צילום: איל יצהר
מטריקס / צילום: איל יצהר

בשנים האחרונות הפכו חברות שירותי המחשוב (IT) בבורסה בת"א לתחום השקעה לוהט, שהניב תשואות מלהיבות למשקיעים על רקע הצמיחה שרשמו החברות - גם אורגנית וגם באמצעות רכישות. זו הגיעה בין היתר בעקבות פרויקטי תשתיות ומעבר מואץ לענן ולדיגיטל בקרב הלקוחות. כפועל יוצא, שוויין המצרפי של חמש מובילות הענף שמניותיהן נסחרות בבורסה מגיע ליותר מ-12 מיליארד שקל. 

עם זאת מסקירת הדוחות הכספיים של החברות הללו לסיכום הרבעון השני, עולה כי משבר הקורונה לא פסח עליהן וגרם לפגיעה מסוימת בהכנסות כמעט אצל כולן. אלו שהכנסותיהן עלו ביחס לאשתקד מסבירות זאת ברכישות שבוצעו: ענף ה-IT היה ב"קדחת" של רכישות בשנים האחרונות והחברות התרחבו על ידי בליעה של מתחרות קטנות יותר או חברות מתחומים משיקים. אותן רכישות סייעו כאמור לחלק מהחברות לקזז את הפגיעה בהכנסות, שנבעה ממשבר הקורונה ומסגירת המשק בתחילת הרבעון השני של השנה.

מטריקס הגדולה, חילן הרווחית

ההכנסות הגבוהות ביותר ברבעון בין כל חברות התחום היו של מטריקס, החברה שנסחרת בשווי הגבוה ביותר מביניהן. למרות ירידה של 3.3% ביחס לרבעון המקביל, ההכנסות הסתכמו ב-856 מיליון שקל, לעומת הכנסות של  527 מיליון שקל במלם תים ו-410 מיליון שקל בוואן טכנולוגיות.

במבט על מחצית השנה, מחצית מ-6 חברות ה-IT הנסחרות בת"א הציגו עלייה בהכנסות: מטריקס, שבשליטת קבוצת פורמולה, רשמה צמיחה של 5.3% להכנסות של 1.8 מיליארד שקל; בחילן הצמיחה הייתה של 2% ל-802 מיליון שקל; ו-וואן (מקבוצת מחשוב ישיר שמוביל המנכ"ל עדי אייל) צמחה ב-3.2% ל-842 מיליון שקל. מנגד, אמת מחשוב הציגה ירידה קלה של 0.5% ל-694 מיליון שקל, בטלדור הירידה הייתה של 8.9% ל-226 מיליון שקל ומלם תים ירדה ב-4.6% לכ-1.05 מיליארד שקל.

באשר לשיעור הרווח הגולמי הרבעוני, הגבוה ביותר היה אצל חילן שבשליטת היו"ר אבי באום - 22.2%. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הסתכם במטריקס ב-39 מיליון שקל, בחילן ב-30.1 מיליון שקל, ובכל יתר החברות היה נמוך יותר.

כך לדוגמה טלדור, שבשליטת חברת ההשקעות הפרטית DBSI של יוסי בן-שלום וברק דותן, הסתפקה ברבעון השני ברווח נקי צנוע של 2 מיליון שקל, ירידה בהשוואה ל-2.4 מיליון שקל ברבעון המקביל. אמת מחשוב, שהרבעון המקביל שלה היה חלש במיוחד, הצליחה להציג ברבעון השני של 2020 עלייה חדה של כ-90% ברווח הנקי המיוחס לבעלי המניות.

עלייה בהכנסות מגזר השכר

כל אחת מהחברות פועלת במספר מגזרים, והתוצאות מצביעות על כך שחלק מהמגזרים צמחו וחלקם נשחקו בהכנסות במחצית הראשונה של השנה. ברמת הרווחיות התפעולית, גם במגזרים שההכנסות בהם התכווצו, חלק מהחברות הצליחו להגדיל את הרווחיות התפעולית, בין היתר בזכות ירידה בהוצאות שיווק ומכירה, הנהלה וכלליות, ומעבר לעבודה מהבית בעיקר בתקופת הסגר.

במגזר תשתיות המחשוב, הכנסותיהן של מטריקס ומלם תים צמחו במחצית הראשונה, ואילו ההכנסות של חילן, טלדור, אמת מחשוב ו-וואן - ירדו. במגזר השכר ומשאבי האנוש, חילן ומלם תים נהנו שתיהן מעלייה בהכנסות (בחילן - צמיחה של 21.9% ובמלם תים של 7.6%).

תוצאות הרבעון השני של חברות ה-IT  בתל אביב
 תוצאות הרבעון השני של חברות ה-IT בתל אביב

מטריקס, שהחלה לפעול בארה"ב עוד לפני המתחרות שלה, רשמה במחצית הראשונה ירידה של 4.7% בהכנסות ממתן פתרונות ושירותי IT בארה"ב, אך שיפרה את הרווח התפעולי במגזר זה ב-15.9%. לעומת זאת, במגזר ההדרכה וההטמעה, המהווה כ-4% מהיקף הפעילות של מטריקס, ואשר נפגע קשות מההגבלות שהוטלו בשל מגפת הקורונה - מטריקס רשמה ירידה גם בהכנסות (בשיעור של 17.3%) וגם ברווח התפעולי (41.2%). בדוחות כתבה החברה כי מגזר זה צפוי להמשיך ולהיפגע לפחות עד שייפתחו מחדש כל המוסדות להשכלה גבוהה ויתאפשר ללמד פרונטלית ובתפוסה מלאה. 

המשבר עצר את הדיבידנדים

על רקע משבר הקורונה, חלק מהחברות החליטו בחודשים קודמים להשעות את חלוקת הדיבידנד שלהן. מלם תים לדוגמה השעתה את חלוקת הדיבידנד שתוכנן לחודש יוני "כמשנה זהירות בשל השלכות נגיף הקורונה", ובוואן - לאחר השעיית הדיבידנדים בגין רווחי הרבעון הרביעי של 2019 והרבעון הראשון של 2020 - חזרו ברבעון השני לחלק דיבידנד, גם בגין רווחי הרבעון הראשון. לדבריהם, "דירקטוריון החברה הגיע לכדי מסקנה כי בשלב זה ניתן ליישם את מדיניות חלוקת הדיבידנד", וזאת "לאור אופן התמודדות החברה עם משבר הקורונה".

אגב, לחברות הוותיקות בתחום ה-IT הצטרפה בחודשים האחרונים חברה בורסאית נוספת - בבילון. לאחר שינוי בשליטה בה, החברה החליטה בתחילת השנה על שינוי אסטרטגי במטרה להפוך מחברה הפועלת בתחום השיווק באינטרנט לחברת IT, וגייסה את שי אוזון, לשעבר מנכ"ל וואן, לנהל את החברה. במחצית הראשונה הכנסותיה בתחום היו כ-3.1 מיליון שקל.

הזינוקים במניות המגזר נעצרו

אם בוחנים את תשואות המניות של חברות ה-IT הציבוריות, לאחר עליות חדות במניות הסקטור בשנים האחרונות ותשואות חיוביות לכולן ב-2019 (בשיעורים של 17% עד למעלה מ-100%, תלוי במניה), מתחילת השנה הנוכחית המצב מורכב יותר: כל המניות סבלו מירידות חדות עם פרוץ משבר הקורונה, וסביב מרץ נסחרו בשפל שנתי.

לאחר מכן, כולן הח לו להתאושש יחד עם ההתאוששות הכללית בשוקי ההון העולמיים, אם כי לא כולן באותו אופן. שלוש החברות בעלות שווי השוק הגבוה יותר המשיכו במגמה החיובית, ואילו השלוש עם השווי הנמוך יותר נחלשו, כך שהפער בשווי צמח.

כך למשל מטריקס - החברה הגדולה ביותר, רשמה מתחילת השנה תשואה חיובית של 23% ונסחרת כעת בשווי של 5.2 מיליארד שקל. מניית חילן טיפסה ב-11% מתחילת 2020 למחיר המשקף לחברה שווי של קרוב ל-3.5 מיליארד שקל, ו-וואן עלתה ב-5% ונסחרת בשווי של כ-1.9 מיליארד שקל. לעומתן, מניות מלם תים, אמת מחשוב וטלדור נחלשו מתחילת השנה בשיעורים של 2%-11%. 

הקורונה מובילה לצמצום שטחי הנדל"ן ששוכרות ענקיות ה-IT

במוסף הנדל"ן של "גלובס" הופיעה בשבוע שעבר מודעה מטעם חברת ה-IT מטריקס: החברה משכירה משרדים בהרצליה, תל אביב ולוד, ומציעה לשוכרים "שכירות על חשבוננו עד סוף השנה".

שטח המשרדים שמציעה מטריקס להשכרה מסתכם ב-2,500 מ"ר: 656 מ"ר ברחוב משכית בהרצליה (מיקום מטה החברה), כ-1,400 מ"ר בשני מיקומים בת"א והיתר בלוד. לא מדובר בהיקפים מאוד משמעותיים מבחינת השטח הכולל, אך המשמעות היא סמלית - שינוי בתפיסה על רקע משבר הקורונה.

בסוף 2019, מטריקס שכרה משרדים בישראל בשטח כולל של 56,154 מ"ר וכל השטחים היו בתפוסה מלאה (100%). מגפת הקורונה שהגיעה לישראל בחורף האחרון שינתה את התמונה, ולצד הוצאה של עובדים לחל"ת, חברות ה-IT העבירו עובדים לעבודה מהבית. כתוצאה מכך, היקף שטחי הנדל"ן הנדרש מצטמצם.

בכנס וירטואלי שערכה הבורסה לפני כשלושה חודשים - עוד לפני הגל השני של הקורונה בארץ - התארח מנכ"ל מטריקס מוטי גוטמן והתייחס לנושא. לדבריו, "עם התחלת המשבר נערכנו עם הלקוחות לעבוד מהבית, כשמעל 70% מעובדי החברה עבדו מהבית. יצרנו כלים להתמודד עם משברים אחרים שיכולים לבוא בעתיד. עברנו לעבודה היברידית ואנחנו מוכנים לאמץ שיטות עבודה כאלה גם לעתיד, ויהיו לכך משמעויות של צמצום שטחי נדל"ן".

בדוחות הרבעון השני עדכנה מטריקס כי במהלך הרבעון יצאו כ-10% מעובדיה לחל"ת ומרביתם חזרו לעבודה לקראת סוף הרבעון, כאשר במועד פרסום הדוחות ב-10 באוגוסט, כמעט כל עובדי החברה עובדים כרגיל - בשיטה ההיברידית: שילוב של עבודה מהבית ומהמשרד. זאת, "מתוך כוונה לשמור על בריאות כלל עובדיה ולצמצם את הסיכונים להידבקות בנגיף, וכן על מנת להביא לצמצום בשטחי הנדל"ן וחיסכון בעלויות תפעוליות".

יתר חברות הסקטור לא מזכירות בדוחות שלהן שינוי דומה. הן כן מציינות את המעבר של העובדים לעבודה מרחוק כחלק מההגבלות שהוטלו, אך לא צמצום שטחי נדל"ן.