דם רע בעולם הסלולר: סלקום מאשימה את פרטנר במרמה

סכסוך חריג בין שתי חברות הסלולר מאיים לגלוש לפסים משפטיים • לטענת סלקום, המתחרה שלה הפעילה מאז 2015 קווי תוכן פיקטיביים במטרה לנצל את תעריפי הקישוריות • פרטנר בתגובה: "הטענות מופרכות"

סלקום נגד פרטנר / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי, גלובס
סלקום נגד פרטנר / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי, גלובס

מחלוקת מסחרית קשה בין סלקום לפרטנר מאיימת להגיע לכדי תביעה בבית משפט. סלקום טוענת שפרטנר הפעילה חשבונות פיקטיביים שגרמו לה להפסד של 10 מיליון שקל, כתוצאה מהתחשבנות בין החברות על תעריפי קישוריות.

האירוע הוצת במסגרת השינויים הארגוניים שנערכים בסלקום, אשר חשפו פער של מיליוני שקלים בהתחשבנות בין החברות סביב תעריפי הקישוריות. לרוב, הפערים בין החברות הגדולות סביב תעריפי הקישוריות הם נמוכים בגלל שהיקפי התנועה היוצאת והנכנסת ביניהן הם דומים.

לכן, כאשר התברר לסלקום שהיא משלמת מיליוני שקלים לפרטנר, הוחלט שם לבדוק את הסוגיה. לטענת החברה, או אז התברר לה כי פרטנר מפעילה קווי תוכן שנועדו לייצר פערים בתעריפי הקישוריות בין השתיים.

הפער בדמי הקישוריות

כיום הקישוריות בסלולר עומדת על 6 אגורות לדקה לפני מע"מ. כלומר, מי שמתקשר לכל מספר סלולרי משלם 6 אגורות לדקה. לעומת זאת, על שיחות נכנסות לרשת נייחת משלמים אגורה לדקה. הפער הזה אמור היה להסתיים מזמן, כיוון שהוא יוצר עיוותים קשים ביותר בשוק הסלולרי, ומשמש מצע לפעילות תוכן שמתקיימת אך ורק בגלל פערי המחירים.

הטענה בסלקום היא שפרטנר לקחה חלק בדבר, ואפשרה לגופי תוכן שונים להפעיל קווי תוכן שהובילו לכך שהחל מ-2015 היא שילמה לפרטנר 10 מיליון שקל. השיחות יצאו מסלקום לפרטנר באמצעות מכונות פיקטיביות (מחוללי שיחות אוטומטיים), וככל הנראה מדובר בקווי תוכן לחברה החרדית שהביאו למיליוני דקות שיחה.

במכתב ששלחה סלקום לפרטנר, באמצעות עו"ד חניטל בלינסון-נבון ממשרד יגאל ארנון, היא טוענת כי השיחות מרשת סלקום ליעדים המפרים נעשו ברוב המקרים ממכונות ו/או קווים שזו הייתה פעילותם היחידה (ללא שיחות נכנסות או שימושים אותנטיים אחרים). "אין זאת אלא הוכחה ניצחת נוספת כי מדובר בשיחות פיקטיביות, שנועדו אך ליצור חיובי קישור גומלין" (קישוריות), נאמר במכתב.

בשם ההגינות המסחרית

לטענת סלקום, מעבר לעובדה שפעילות זו מנוגדת להוראות הרישיון, "היא גם פעילות הונאתית; ולמצער יש בה משום ביצוע עוולות נזיקיות (לרבות עוולות מסחריות, הפרת חובות חקוקות ולכל הפחות - רשלנות) והתעשרות שלא כדין על חשבון סלקום.

"אין צריך לומר כי ההסדרים הרגולטוריים החלים על ספקיות התקשורת בישראל מטילים עליהן חובות שונות לא רק כלפי לקוחותיהן, אלא גם האחת כלפי רעותה. המדובר (גם) בחובות של הגינות מסחרית, תום לב וכיוצא באלה חובות וכללים, שנועדו לשמר תחרות הוגנת בין השחקנים השונים. כמו כן, ההסדרים אף כוללים דרישות לנקיטת אמצעים למניעת הונאות".

מפרטנר נמסר בתגובה: הטענות מופרכות.