מסלימה את המאבק: ארה"ב פוגעת בפעילות יצרנית השבבים המובילה בסין

משרדי ממשל אמריקאים מקיימים דיונים על הוספת חברת SMIC הסינית לרשימת החברות הזרות של משרד המסחר שיצוא טכנולוגיות אמריקאיות אליהן יצטרך להיבחן דרך שכבה של בדיקות • המהלך של הממשל זהה לזה שהוא מטיל על יצרנית ציוד הטלקום הסינית וואווי

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: ONATHAN ERNST, רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: ONATHAN ERNST, רויטרס

ממשל טראמפ שוקל אם להטיל הגבלות יצוא על ספקיות רכיבים ליצרנית המוליכים למחצה המתקדמים יותר בסין, במהלך שעשוי להגיע אל לב שאיפותיה של בייג'ין להפוך לספקית עצמאית של טכנולוגיות חיוניות.

משרדי ממשל אמריקאים מקיימים דיונים על הוספת חברת סמיקונדקטור צנופקצ'רינג אינטרנשיונל הסינית, SMIC, לרשימת החברות הזרות של משרד המסחר שיצוא טכנולוגיות אמריקאיות אליהן יצטרך להיבחן דרך שכבה של בדיקות, מסר דובר של משדר ההגנה, שנוטל חלק במאמץ.

המהלך של הממשל זהה לזה שהוא מטיל על יצרנית ציוד הטלקום הסינית וואווי. ההחלטה להוסיף את וואווי טכנולוגיות לרשימת החברות הזרות החשודות, יחד עם צעדים מאוחרים יותר לסגירת פרצות והרעבה נוספת של החברה הזו מרכיבים, מאיים על עסקיה והחריף את המתחים בין ארה"ב וסין.

כל החלטה לאכוף הגבלות יצוא ל-SMIC תהיה הסלמה מהותית במלחמה של ממשל טראמפ בחברות טק סיניות. היא גם עלולה לתסכל חברות אמריקאיות שמוכרות יחד טכנולוגיית ייצור שבבים במיליארדי דולר ליצרניות סיניות.

אח הנושאים שנשקלים בבירור ההחלטה הוא אם SMIC מסייעת לממסד ההגנה הסיני, מסרו מקורות שקיבלו תדרוך על הדיונים. דוח מחקר שהופק בחודש שעבר על ידי קבלנית ההגנה האמריקאית SOS אינטרנשיונל והופץ בהרחבה בין פקידי ממשל טוען שהתשובה חיובית.

הדוח אומר שהחברה עובדת עם אחת מתשלובות ההגנה (ציוד צבאי) הגדולות בסין, ושחוקרים באוניברסיטאות שקשורות לצבא הסיני עיצבו את עבודתם כדי שתתאים לטכנולוגיה של SMIC. הם כוללים אקדמיה צבאית סינית שמשרד המסחר האמריקאי הכנס לרשימה שחורה של יצוא ב-2015 בגלל תכנון שבבים למחשבי-על להדמיית ניסויים גרעיניים.

"סדרה של חוקרים באוניברסיטאות של צבא העם הסיני ובמגזר התעשייות הצבאיות השתמשו במעבדים של SMIC כדי לנהל את המחקר שלהם, מה שמראה שהמחקר הזה תפור למפרטי ייצור של SMIC, והם לא יכולים לייצר את השבבים שלהם במפעל אחר", לפי הדו"ח.

הדוח של SOS אינטרנשיונל חולק לפקידים בכמה סוכנויות של ממשל טראמפ, כולל לשכת התעשייה והביטחון במשרד המסחר, מסרו המקורות שיקבלו תדרוך על הדיונים בממשל. הלשכה הזו היא הגוף האחראי לפיקוח על ההגבלות על יצוא טכנולוגיה אמריקאית רגישה.