ירידת ערך רכב – כמה המכונית שלך מאבדת מערכה בכל שנה?

מהו ההפסד מירידת ערך? • כיצד מחשבים את ירידת הערך? • מהי ירידת הערך של רכב חדש? • לאור ירידת הערך, מהו העיתוי הכלכלי בו כדי לרכוש רכב?

רכב חדש / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
רכב חדש / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

אחת השאלות הקשות שעומדות בפני רוכשים של רכב היא - האם כדאי לקנות רכב חדש שלרוב השחיקה בשוויו מאוד משמעותית. זה סוג של הפסד מידי. אז נכון - יש יתרונות ברכב חדש, אפילו יתרונות גדולים, רק שיש גם עלות - שחיקת הרכב, שמבטאת הפסד שוטף. השחיקה בערך הרכב היא כמובן לא רק ברכבים חדשים אלא גם וותיקים, רק שככל שהרכב ישן יותר כך השחיקה נמוכה יותר.

מה קצב ירידת הערך של הרכבים? זה כבר תלוי בסוג הרכב, בביקוש ובהיצע לרכב המסוים, וגם כאמור במודל. אגב, כאשר הרכב הופך להיות רכב אספנות, דווקא מחירו הולך ועולה - משתבח עם הגיל (הרחבה כאן).

ירידה בשווי הרכב הוא שיקול משמעותי ברכישת מכונית פרטית

מדובר בנושא שרוכשי רכבים בדרך כלל לא אוהבים לחשוב עליו, אך הוא בעצם אחד הפרמטרים הכלכליים החשובים ברכישה של רכב חדש או משומש. אז לפני שאתם יוצאים לנסיעת מבחן, אל תשכחו לבדוק כמה המכונית תהיה שווה כשתרצו למכור אותה בעוד כמה שנים.

חישוב ירידת ערך

ירידת ערך רכב שנתית עומדת בממוצע על ממוצע של כ-10% לרכבים משפחתיים, בעוד רכבי מיני ורכבים קטנים יותר דווקא שומרים על ערכם ושומרים על ירידה ממוצעת של אחוזים בודדים מדי שנה. אם נתייחס לנתון זה נגלה שלאחר שלוש שנים כל רכב חדש מאבד מערכו 30% בממוצע. ירידת ערך רכב חדש נובעת בין היתר מהדגמים החדשים או השינויים החדשים אשר הוכנסו על ידי יצרנית הרכב במהלך אותה תקופה וכמובן מהבלאי הטבעי של הרכב, המשפיע בצורה ניכרת על ירידת ערכו.

הפיחות בשוויו של הרכב מושפע מגורמים כמו המותג, קטגוריית הרכב, השקת גרסה חדשה לדגם ועוד. לא את כל הגורמים הללו ניתן לצפות מראש, אך נתוני המחירונים של מותגי הרכב השונים לאורך השנים יכולים לתת כיוון כללי.

ירידת ערך רכב חדש או משומש נקבעת גם בהתאם למצבו של הרכב ולכן כל ליקוי ברכבכם עלול להשפיע בצורה ניכרת על ערכו. רכבים לאחר תאונה מאבדים מערכם באופן אוטומטי ואין זה משנה מהן תוצאות התיקון של החלקים אשר נפגעו בתאונה.

מהי ירידת הערך של רכב חדש לאורך השנים?

רכב חדש מאבד בין 5%-7% מערכו, ברגע שהוא עולה על הכביש ומשנה סטטוס מרכב חדש לרכב יד שנייה.

ירידת הערך של רכב חדש בשנתיים הראשונות שלו על הכביש (כולל ירידת הערך הראשונית בעת עלייתו על הכביש) נעה בין 13%-22% מערכו, בכל שנה, ובממוצע - כ-15%.

החל מהשנה השלישית של הרכב על הכביש, מתחילה ירידת הערך שלו להתמתן, ונעה 12%-15%, ובממוצע - 14%. לאחר מכן, בשנים 4-10, ממשיך ערכו של הרכב לרדת בממוצע בכ-13% (זאת על פי נתוני המחירים במחירון יד 2).

ירידת ערך ברכב חברה 

ירידת ערך של רכב חברה תלויה בכמה גורמים: סוג החברה, תנאי נסיעה ואופי פעילות של אותו גוף. כך לדוגמה, מכונית שהייתה בבעלות של עמותות, אגודות שיתופיות או חברות מאבדת בעת מכירה כ-22% מערכה. מכוניות שהיו בבעלות של גופים כמו - עיריות, מועצות מקומיות , קיבוצים, מאבדות מערכן 35%-25% וזאת בהתאם לאופי הפעילות של אותו גוף.

דרגה גבוהה יותר של ירידת ערך רכב סופגים רכבים שהיו בבעלות משרדי הביטחון, החקלאות והמשטרה. כאן השחיקה בערך נעה בין % 40 - % 30. בכל מקרה, יש לקחת בחשבון, מי נהג ברכב בפועל. אם יש אפשרות להוכיח שהרכב היה צמוד למנהל או לעובד בכיר, ההפחתה יורדת ל- % 20 - % 15 .

ירידת ערך ברכב ליסינג

ישנן 2 שיטות ליסינג: ליסינג מימוני וליסינג תפעולי.

ליסינג מימוני: רכב שנרכש בשיטת ליסינג מימוני נרשם על שם לוקח המימון, אבל משועבד על שם נותן המימון.

ליסינג תפעולי: במקרה זה הרכב שייך לחברת הליסינג, שהחכירה אותו לאדם או גוף אחר.

רכב המגיע מחברת ליסינג המעניקה 3 שנים אחריות, תיקונים לאחר בדיקה במכון ומגלה מי היו המשתמשים למעשה, סופג ירידת ערך בשיעור של כ-17%, אם אחד או יותר מהתנאים האלה לא מתקיימים. ההפחתה עולה ל -21%.

מתי כדאי ביותר לרכוש רכב?

ירידת הערך הכספי הגדולה ביותר לרכב היא ב-3 השנים הראשונות שלו על הכביש, ומצד שני הפער בירידת הערך באחוזים לאורך השנים אינו גדול.

אם בודקים את הנושא מהבחינה הכלכלית נטו, רכישה של רכב בן 2-3 שנים תהיה בדרך כלל הכלכלית ביותר, בכפוף לכך שהיא נמצאת במסגרת התקציבית של הרוכש, מכיוון שהיא משלבת עלויות החזקה נמוכות יחסית, וירידת ערך נומינלית נמוכה משמעותית ביחס לרכב חדש.

לנתונים הללו יש כמובן להוסיף את השונות בהתנהגות ירידת הערך של המותגים והדגמים השונים, וכן את עלויות החזקת הרכב, שיהיו בדרך כלל גבוהות יותר לרכבים ותיקים יותר.

בנוסף לכך חשוב תמיד לבחון את התקציב העומד לרשות הקונה - רכישת רכב תוך לקיחת הלוואה, תגרום בדרך כלל להתייקרות ערכה הכולל של העסקה.

האם כל הרכבים יספגו ירידת ערך?

בעוד שברוב הרכבים יש כאמור ירידת ערך, מסתבר שברכבים החשמליים של טסלה המגמה הפוכה. בשנים האחרונות המחירים של טסלה בשווקים מרכזיים בעולם עולים. כלומר מי שרכש רכב חדש יכול למכור אותו אפילו במחיר גבוה יותר מזה ששילם. המגמה הזו קיימת גם בארץ. רוכשי טסלה מוכרים את הרכבים מעל המחירון שלהם. איך זה קורה? הביקוש לרכבים פשוט מאוד גבוה ומנגד ההיצע קטן. השאלה אם המגמה הזו תימשך, ככלל לרוב מוצר ישן שווה פחות ממוצר חדש. אבל מסתבר שזה תלוי גם במאפיינים ספציפיים כמו ביקוש והיצע.

מתי משתלם להחליף את הרכב?

מה מוריד לכם מערך הרכב

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.