התאוששות מהירה ללא יסודות: שוק הרכב מרחף מעל בור גדול שאין לו תחתית

יבואניות הרכב הישראליות הציגו התאוששות מרשימה בחודשים שלאחר הסגר, אבל מתחת לפני השטח קיימת מציאות שונה לגמרי בענף • שוק השכרות הרכבים כמעט ונמחק וחברות הליסינג שאחראיות על כשליש מהרכישות לא מגייסות

רכבי יבוא בנמל אשדוד/ צילום: תמר מצפי
רכבי יבוא בנמל אשדוד/ צילום: תמר מצפי

מי שיציב את מכירות הרכב החדש בישראל מתחילת השנה על גרף, יגלה תצורת "V" מרשימה ונוסכת ביטחון. אחרי הצלילה החדה במכירות במרץ ובאפריל בעקבות הסגר ובהלת הקורונה, נרשמה התאוששות חדה ומהירה מאוד מהשפל וחזרה לרמת מכירות דומה לזו של התקופה המקבילה אשתקד, באזור 20-22 אלף כלי רכב חדשים בחודש.

הקורונה הלמה ביבואניות הרכב ומספר המכוניות שמכרו ברבעון נחתך בחצי 

ואם לא די בכך, לפחות שתיים מחברות הליסינג הציבוריות הציגו נתונים טובים מאלו של הרבעון המקביל בשנה שעברה. ההתאוששות הזו מביאה כיום לא מעטים בענף לסכם את המשבר כ"מהמורה חולפת" ולהתגאות בחוסנו של השוק ובקשיחות הביקוש לרכב בישראל, שמסייעת לו לגבור על זעזועים חיצוניים.

אבל, כשבוחנים את היסודות שעליהם אותה התאוששות מהירה אמורה להתבסס, מגלים שהם פשוט לא שם. למעשה השוק כולו מרחף כרגע באורח פלא מעל בור גדול, שאין לו תחתית.

הנה כמה דוגמאות: שוק השכרת הרכב, שתופס כ-10% מכלל רכישות הרכב השנתיות בשנים רגילות (כ-25 אלף מכוניות) נמחק כמעט לאפס; גיוסי האג"ח של חברות הליסינג עדיין קפואים, ובהיעדרם גם רכישות הרכב של חברות הליסינג, שבשנים רגילות מהוות כמעט שליש מכלל המכירות השנתיות, התכווצו בחודשים האחרונים לכדי זרזיף; נתוני המקרו שחורים משחור, ומי שסבור שזה נורמלי שמכירות הרכב ברבעון עם אבטלה דו-ספרתית הן זהות לרבעון מקביל עם אפס אחוז אבטלה, כנראה יודע משהו שאנחנו לא.

"ריבאונד" חריג גם בקנה מידה גלובלי

בהערת אגב נציין, שה"ריבאונד" של שוק הרכב הישראלי חריג גם בקנה מידה גלובלי. במדינות מפותחות רבות בעולם קצב התאוששות מכירות הרכב ברבעון האחרון היה איטי הרבה יותר מאשר בישראל, ונגזר ישירות מהיקף התמריצים לענף שהעניקו הממשלות באותן שווקים.

שוק הרכב הסיני רשם אומנם התאוששות מרשימה, אבל במחיר של הזרמת עשרות מיליארדי דולרים בתמריצים והטבות מס ממשלתיות לרכב חדש ומשומש. שוק הרכב האמריקני מתאושש באיטיות רבה, גם כאן במחיר של הנחות משמעותיות, ואילו שוקי הרכב של צרפת וספרד צנחו בחודש החולף בחדות, לאחר התייבשות הסובסידיות הממשלתיות שהאיצו את המכירות בחודשים האחרונים.

מנגד צריך לציין שהפגיעה הכלכלית בישראל הייתה סלקטיבית: המגזר הציבורי הענק ומגזר ההייטק כמעט לא נפגעו. גם חוזקו החריג של השקל (עוד אנומליה שקשה למצוא לה הסבר) מסייע ליבואנים להמריץ את השוק עם הנחות, ואנחנו לא שוכחים את העובדה שהתחבורה הציבורית כמעט בלתי מתפקדת, כך שהמכונית הפרטית הופכת להיות כיום "מבצרו של אדם" יותר מתמיד. אבל בסופו של דבר, כשיורד גשם, או במקרה שלנו כשמתקרב צונמי, רק מקומות מעטים נותרים יבשים. ספק אם שוק הרכב הישראלי יהיה אחד מהם לאורך זמן.