דיווחים בברלין: שיפור במצבו של מנהיג האופוזיציה הרוסית נבלני

ראש האופוזיציה הרוסית שהורעל לפני כשלושה שבועות מגיב לדברי הרופאים המטפלים בו • עדיין לא ידוע אם הוא סובל מנזק בלתי הפיך במערכת העצבים

אלכסיי נבלני, ראש האופוזיציה ברוסיה / צילום: Pavel Golovkin, Associated Press
אלכסיי נבלני, ראש האופוזיציה ברוסיה / צילום: Pavel Golovkin, Associated Press

פעיל האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני מגיב לדברי הרופאים המטפלים בו, ואינו מורדם יותר, כך דיווחו היום (ב') כלי התקשורת בגרמניה, שבה מאושפז בשבועיים האחרונים נבלני, אחרי שהורעל ברוסיה.

האופוזיציונר הרוסי היה מורדם ומונשם במשך קרוב לשלושה שבועות, בתחילה בבית חולים בעיר אומסק שבה הטיסה המסחרית שבה טס נחתה נחיתת חירום, ולאחר מכן במרכז "שאריטה" בברלין, לשם הועבר במטוס-אמבולנס.

למרות החדשות על השיפור במצב, הרופאים הבהירו כי לא ברורה מידת הנזק למערכת העצבים של נבלני, שככל הנראה הורעל באמצעות הרעל "נוביצ'וק" שפותח ברוסיה בשנות ה-70' כגז עצבים.

לפי הדיווחים מרוסיה, נבלני הורעל לפני טיסה מסיביר למוסקבה, וסבל מתסמינים קשים כבר במהלך הטיסה. ממשלת גרמניה דרשה "תשובות ברורות" מרוסיה והבהירה כי היא רואה במעשה "ניסיון התנקשות" פוליטי.

"הקומה שבה נמצא המטופל בעזרת תרופות הסתיימה", הודיעו רופאי ה"שאריטה" היום בהודעה ב"טוויטר". הם מסרו כי הוא מגיב לדיבור אליו, שהוא נגמל בהדרגה ממכונת ההנשמה שבה היה תלוי במהלך הרדמתו אך כי "השלכות ארוכות טווח" של ההרעלה עדיין לא נשללות. במקרה הרעלה אחר באמצעות נוביצ'וק, של המרגל הבריטי לשעבר סרגיי סקריפל ובתו, התאוששו השניים לאחר טיפול רפואי.

רוסיה הכחישה את ההאשמות בנוגע לאחריות להרעלה, אך הפרשה מעיבה על יחסיה עם גרמניה. ביממה האחרונה קשרו לראשונה פוליטיקאים גרמנים בין ניסיון ההרעלה לבין סיכוי לבטל ברגע האחרון את פרויקט נורד סטרים 2, שאמור להכפיל את כמות הגז הטבעי שרוסיה מייצאת לגרמניה ולהפוך את המדינה לספקית המרכזית שלו באירופה (במקום אוקראינה ופולין).

עד כה היו הגרמנים והרוסים בצד אחד, מול ניסיונות אמריקאיות לטרפד את השלמת הצינור, ש-93% מהתוואי שלו כבר הונח.