רק 12% מהאמריקאים חסכו את כספי מענק הקורונה שקיבלו

על פי נתוני הלשכה לסטטיסטיקה במשרד העבודה האמריקאית, 66% השתמשו לפחות בחלק מהכסף לקניית מזון, 50% שילמו חשבונות חשמל ומים, 47% הוציאו חלק ממנו על מוצרי בית והיגיינה • 28% שילמו בו שכ"ד ו­-23% שילמו משכנתאות

אמריקאים שאיבדו את עבודתם בתקופת הקורונה ממתינים לחתום אבטלה, מאי ויולי / צילום: Bryan Woolston, רויטרס
אמריקאים שאיבדו את עבודתם בתקופת הקורונה ממתינים לחתום אבטלה, מאי ויולי / צילום: Bryan Woolston, רויטרס

כאשר הדמוקרטים והרפובליקנים בקונגרס וממשל טראמפ מתחבטים בשאלה איזה סיוע פיננסי צריך להיכלל בחוק ההקלה הבא במשבר הקורונה, או אם יש בכלל צורך בסיוע נוסף, נתונים חדשים מלשכת הסטטיסטיקה במשרד העבודה הפדרלי חושפים איך 159 מיליוני האמריקאים שקיבלו מוקדם יותר השנה את המחאות התמיכה החד-פעמית הוציאו אותן.

בארצות הברית נשלחו צ'קים בסף 1,200 דולר לכול תושב ועוד 500 דולר לכל ילד, שהיו אמורים להגיע לכול תושב שהכנסות הייתה פחותה מ-100 אלף דולר בשנת 2018. רוב האמריקנים, 59%, השתמשו במענק הזה לתשלום הוצאות יומיות כמו מזון וחשבונות. ההמחאות שוגרו לבתי התושבים במסגרת חוק הסיוע, ההקלה והביטחון הכלכלי לקורונה, שידוע כ-CARES.

66% מהמשיבים בסקר אמרו שהם השתמשו בחלק מהכסף לפחות לקניית מזון. זה לא מפתיע: כ-26 מיליון מבוגרים אמריקאים דיווחו ביולי שאנשים במשק הבית שלהם לא אוכלים מספיק כי אין להם כסף לקניית מזון, לפי נתוני לשכת האוכלוסין הפדרלית.

מחצית ממקבלי המענק הוציאו לפחות חלק מהמענק על תשלום חשבונות חשמל או מים, ו-47% הוציאו חלק ממנו על מוצרי בית והיגיינה. 28% שילמו בו את דמי השכירות שלהם, ועוד 23% השתמשו במענק לתשלומי משכנתאות.

13% השתמשו במענק לפירעון חובות, ו-12% חסכו את רובו. אנשים בקבוצות הכנסה נמוכה היו צפויים יותר לדווח על כיסוי הוצאות יומיות. מבין האנשים שמרוויחים עד 25,000 דולר בשנה, 77% דיווחו על כיסוי הוצאות מזון ושכירות. בין המשתכרים 100,000-150,000 דולר בשנה, 48% הוציאו את המענק על מזון ושכירות/משכנתה.

מהנתונים עולה כי למעט 12% שחסך חלק מהסיוע או את כולו, הכסף שהגיע מהממשל אכן עודד את הצמיחה ותרם למאבק בקיפאון במשק ובידך שירת את מטרתו המקורית. גם אלה שהשתמשו בכספי המענק לתשלומי שכ"ד, משכנתאות או פירעון חובות, השתמשו למעשה בכסף "הרגיל" שלהם לצריכה נוספת של מוצרים ושירותים.