שינוי דרמטי בצרפת: זמן הבידוד לחולים מאומתים צפוי להתקצר לשבוע בלבד

זאת, בעקבות עדויות מדעיות לכך שהסיכויים להדבקה פוחתים באופן דרסטי אחרי תקופה זו, ומתוך מטרה להגביר את היענות הציבור לשמירה על בידוד • שר הבריאות הצרפתי העריך כי קיצור זמן הבידוד יגרום להיענות רבה יותר ולשמירה על הכללים מצד מי שאובחנו כחולי קורונה

פריז. השינוי תקף לחולים מאומתים, ולא למי שנשלחו לבידוד וולונטרי אחרי חשיפה לחולה קורונה מחשש שנדבקו / צילום: Michel Euler, Associated Press
פריז. השינוי תקף לחולים מאומתים, ולא למי שנשלחו לבידוד וולונטרי אחרי חשיפה לחולה קורונה מחשש שנדבקו / צילום: Michel Euler, Associated Press

צרפת עשויה לשנות כבר בסוף השבוע את הגדרות הבידוד הנדרשות מחולי קורונה, ולאפשר להם לסיים אותו כשבוע בלבד אחרי הופעת התסמינים למחלה או בדיקה חיובית לקורונה. זאת, בעקבות עדויות מדעיות לכך שהסיכויים להדבקה פוחתים באופן דרסטי אחרי תקופה זו, ומתוך מטרה להגביר את היענות הציבור לשמירה על בידוד. גם בגרמניה התקיים בשבוע האחרון דיון ציבורי בנושא, לאחר שאחד הווירולוגים המובילים המייעצים לממשלה הבהיר כי לדעתו יש לקצר את זמן הבידוד הדרוש לחולים לחמישה ימים בלבד. יש להבהיר כי השינוי תקף לחולים מאומתים, ולא למי שנשלחו לבידוד וולונטרי אחרי חשיפה לחולה קורונה מחשש שנדבקו.

שר הבריאות הצרפתי אוליביה וראן, אמר היום בראיון לרדיות הצרפתי כי המועצה המדעית המייעצת לממשלה בנושא הקורונה גיבשה חוות דעת חיוביות בעניין והעניקה למעשה "אור ירוק" לקיצור הבידוד לחולי קורונה מ-14 יום כעת, לשבוע בעתיד הקרוב. לפי דבריו, קבינט הקורונה של הממשלה צפוי לדון בהמלצה, וככל הנראה לאמץ אותה, בישיבתו הקרובה ביום שישי. "זה ייתן לנו קצת זמן לשמוע דעות מומחים בנוגע ליישום השינוי", אמר וראן בראיון לרדיו הצרפתי.

השר הצרפתי העריך בראיון כי קיצור זמן הבידוד יגרום להיענות רבה יותר ולשמירה על הכללים מצד מי שאובחנו כחולי קורונה, "משום שאנחנו רואים כי צרפתים רבים אינם מכבדים את הצורך להישאר בבידוד 14 יום". הוא אמר כי ההחלטה "אינה נובעת ממניעים כלכליים" שמטרתם להשיב את המחלימים מקורונה לעבודה מהר ככל האפשר. השר ציטט ממסקנות הוועדה המדעית, שקבעו כי "אנחנו הכי מדבקים בחמשת הימים הראשונים שאחרי אבחנה חיובית או הופעת סימפטומים לקורונה. לאחר מכן, סיכון ההדבקה יורד משמעותית, ואחרי שבוע הוא מזערי".

גם אחד הווירולוגים הבכירים בגרמניה, פרופ' כריסטיאן דרוסטן מהמרכז הרפואי "שאריטה", המייעץ לממשלה הפדרלית בנוגע למאבק בהתפשטות המגיפה, הביע בשבוע האחרון את עמדתו כי ניתן לקצר את זמן הבידוד לחולים מאומתים אפילו לחמישה ימים. הוא אמר כי העדויות המדעיות הן לכך שסיכויי ההדבקה הופכים ל"אפסיים" אחרי חמישה ימים, וכי קיצור הבידוד הנדרש יסייע לחברה לשוב לתפקוד רגיל, כולל בתי ספר ומקומות עבודה. הוא נאלץ להבהיר כי הוא מתכוון אך ורק לחולים, ובמיוחד למי שמפגינים סימפטומים של המחלה, ולא למי שנחשפו לחולי קורונה ונמצאים בבידוד מחשש שנדבקו במחלה, תהליך שיכול לקחת תקופת זמן מסוימת (לרוב המחלה מתבטאת בתסמינים אחרי חמישה ימי דגירה, לפי מחקרים בנושא).

שר הבריאות הגרמני יינס שפאן הביע תמיכה בצעד, אך הרשויות בגרמניה טרם שינו את הכללים המחייבים 14 ימי בידוד לחולים. שפאן גם הביע תמיכה בקיצור תקופת בידוד וולונטרי למי שמגיע מ"ממדינות אדומות" - משבועיים כמוגדר בחוק כיום, לעשרה ימים בלבד. גרמניה מנסה לקדם קיצור זה כך שייושם בכל מדינות האיחוד האירופי.