נתניהו בבית שמש: נקדם בדיקות בזק ונעביר סמכויות לראשי הערים

ראש הממשלה ביקר בעיר שהוכרזה כאזור מוגבל, ושבכמה משכונותיה יחולו הגבלות תנועה בשעות הלילה, ברקע הביקורת מצד העירייה על הצעד: "אני יודע שאנחנו עוברים זמנים לא קלים, אבל נעבור את זה יחד אם נפעל יחד" • ראשת העיר בלוך: הסגר לא מועיל וצריך לבטל אותו

בנימין נתניהו / צילום:  Abir Sultan, רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: Abir Sultan, רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו סייר היום (ג') בבית שמש, אחת מ-40 היישובים האדומים שהוכרזו כאזור מוגבל. במסגרת החלטת ועדת השרים לאזור מוגבל, צפוי לחול עוצר לילי בכמה משכונותיה של בית שמש. בעיר הועלו טענות בנוגע ליעילות הצעדים לבלימת התפשטות הקורונה, וטענו כי הדבר יהווה גזירה כלכלית ממנה יתקשו התושבים להתאושש.

"אני יודע שאנחנו עוברים זמנים לא קלים, אבל נעבור את זה יחד אם נפעל יחד", אמר נתניהו, שהסביר כי "כל העולם מותקף בגל שני של תחלואה". הוא הסביר את העוצר בכך "שהיום הצעירים נדבקים. אולי אין חולים קשים כרגע, אבל הם מדביקים את המבוגרים, וכאשר המבוגרים ידביקו אחד את השני התחלואה והתמותה יעלו. צריך להוסיף שני דברים: לחבוש מסיכות ולהימנע מהתקהלויות. אלה הדברים שנכונים גם לנו".

לצד זאת, נתניהו מתח ביקורת על "פוליטיקאים חסרי אחריות שקוראים לציבור שלא לציית להנחיות ולא לציית לכללים מובילים לאנרכיה והרבה יותר תחלואה קשה ופטירת אנשים. אני אומר את זה לכל המנהיגים וקודם כל לאזרחים: חייבים לשמור על הנחיות משרד הבריאות. זה התנאי היחיד להצלחה, בנוסף לכל הצעדים השונים שאנחנו עושים".

הוא הדגיש שני צעדים שהוא מבקש לקדם: מתן סמכויות נוספות לראשי הערים, וקידום בדיקות בזק. "נתתי שתי משימות: היום שמעתי את פרופסור גמזו אומר להעביר סמכויות לראשי הערים, מקווה שזה יקרה תוך שבוע כדי שתוכלו לקבל החלטות ספציפיות לגבי הערים שלכם. אתמול הנחיתי להמשיך לשפר את יכולת הקיטוע ולקדם בדיקות בזק - בדיקות בזמן קצר ביותר, שלא נמדד בימים או בשעות אלא בחלקי שעה, על מנת לאפשר לנו יציאה. ואני משוכנע כי בשילוב של הצעדים הללו, ובידיעות שאני מקבל על התקדמות לקראת חיסון, שנעבור את הקורונה, ובהצלחה. יחד ננצח. יש הרבה בעיות, שאלות ויהיו עוד הרבה אתגרים. אני מבקש למלא אחר ההנחיות. רק כך ננצח במלחמה".

ראשת עיריית בית שמש, עליזה בלוך, אמרה במהלך הסיור לנתניהו כי "הסגר לא מועיל, וצריך לבטל אותו". במקביל, היא קראה לחזק את סמכויות השלטון המקומי כדי להתמודד עם המגיפה.

"השלכות כלכליות וחברתיות קשות"

מוקדם יותר העירייה מתחה ביקורת חריפה על הצעד. "השבתת מערכת הלימודים לצד סגירת שכונות וסגר לילי על כל העיר הן בעלות השלכות כלכליות וחברתיות קשות", נכתב בפנייה מטעם מנכ"ל העירייה איתמר ברטוב. "ערב ראש השנה, אלפי משפחות, מרביתן ברכות ילדים, תמצאנה עצמן מרותקות לביתן, נפגעות בפרנסתן ועם יכולת מוגבלת לנהל אתת שגרת יומן. עסקים רבים שמצליחים אך בקושי להתאושש מעט מהפגיעה הכלכלית העצומה יחוו מכה אנושה נוספת לסיכויי השיקום".

עוד נכתב כי ניסיונות הסגרים הקודמים יצרו בעיית אי אמון מצד תושבי השכונות כלפי הרשויות. "הדבר יצר היעדר מוחלט של אמון מצד תושבי השכונות אותן מבקשים להכניס לסגר והחלטה על סגר נוסף תהיה מכה אנושה לאמון הציבור, שרובו הגדול מקפיד על הכללים, קלה כחמורה ומוצא עצמו שוב ושוב משלם מחיר בגלל קומץ וללא פרופורציה למדיניות הכללית ברחבי הארץ", הוסיף ברטוב. בהמשך הוא הציע להרחיב את מערך הבדיקות לכל מי שמעוניין, לאפשר פינוי של מאומתים ללא הגבלות, להגביר את האכיפה בעיר ולהקים יחידת רכזי קורונה שכונתיים.

העוצר לילי ייכנס לתוקף בשעה מ-19:00 ב-40 יישובים אדומים. הסגר יחל הערב, ויימשך כל לילה במשך שבוע עד 05:00. בנוסף, בערים האדומות שבהן רמת התחלואה גבוהה ביותר תיסגר מערכת החינוך, פרט לחינוך המיוחד, למשך שבוע.

במהלך העוצר הלילי, תושבת כל פעילות מסחרית, מלבד עסקים חיוניים שיישארו פתוחים. כמו כן, תושבים יורשו להתרחק עד 500 מטרים בלבד מבתיהם, למעט מקרים של הצטיידות במזון וצרכים רפואיים. זאת, בנוסף למגבלת ההתקהלות לפיה תיאסר התכנסות של יותר מ-20 איש בשטח פתוח, ויותר מעשרה בחללים סגורים.