בעקבות חשד לתיאום בין טאבולה לאאוטבריין: חוקרי רשות התחרות פשטו על מערכת ynet

במסגרת הפשיטה נלקח לחקירה מנכ"ל ynet ברק קלמנוביץ, והמחשב והטלפון האישי שלו הוחרמו • אתר החדשות שבשליטת קבוצת ידיעות אחרונות עובד עם טאבולה שבשליטת אדם סינגודלה - שגם אמור להיות הגוף הדומיננטי לאחר שהמיזוג ייצא לפועל

בית "ידיעות אחרונות" בראשון לציון / צילום: כדיה לוי
בית "ידיעות אחרונות" בראשון לציון / צילום: כדיה לוי

התפתחות בלתי צפויה בחקירה שעורכת רשות התחרות בבקשת המיזוג של חברות התוכן טאבולה ואאוטבריין: היום (ג') הגיעו חוקרי רשות התחרות למשרדי אתר ynet בראשון לציון וחקרו בכירים בהנהלת הקבוצה. במסגרת הפשיטה נלקח לחקירה מנכ"ל ynet ברק קלמנוביץ, והמחשב והטלפון האישי שלו הוחרמו והוא עצמו נלקח לחקירה.

טאבולה ואאוטבריין הן כאמור שתי חברות המלצות תוכן ישראליות הפועלות בכל העולם. בקשת המיזוג שלהן נבחנת ברשות התחרות - כמו גם בגופים רגולטורים מקבילים בעולם. בחודשים האחרונים זומנו לרשות התחרות נציגים של אמצעי המדיה וחברות המדיה כדי להביע עמדה על ההשפעה שעלולה להיות למיזוג כזה. בשונה ממדינות אחרות בעולם, בישראל יש רק שתי חברות המלצת תוכן משמעותיות ולחיבור ביניהן עשויה להיות משמעות על המחירים וההתקשרויות גם עם האתרים וגם עם המפרסמים. בארץ עובדות טאבולה ואאוטבריין על הסכמי בלעדיות עם האתרים. ynet עובד עם טאבולה שבשליטת אדם סינגודלה, שגם אמור להיות הגוף הדומיננטי לאחר שהמיזוג ייצא לפועל.

בתעשייה מעריכים כי עלולות להיות מספר סיבות לחקירת קלמנוביץ: שינוי עמדה בנוגע למיזוג משלילי בתחילת הדרך לחיובי בהמשך ושאלות על המניעים לשינוי. בנוסף, קיימת הערכה כי המניע לפשיטה הוא חשש שיש ניגוד עניינים מאחר שב-ynet עובדים עם טאבולה ובכלכליסט עם אאוטבריין. אמנם מדובר בשתי מערכות מסחריות שונות אבל ייתכן שהעובדה ששתיהן שיכות לקבוצת ידיעות אחרונות העלתה חשש לתיאום.

במסגרת עסקת המיזוג, אאוטבריין אמורה לקבל 250 מיליון דולר ו-30% ממניות החברה הממוזגת, וטאבולה תחזיק ב-70% הנותרים. סינגולדה יכהן כמנכ"ל החברה הממוזגת, שתעסיק כ-2,000 עובדים.

ב-2017 התפרסם כי שתי החברות היו במגעים למיזוג, אך אלה לא הבשילו לאור אי-הסכמות בין שתי החברות.

טאבולה הוקמה ב-2006 על-ידי סינגולדה וגייסה כ-180 מיליון דולר מאז הקמתה. בין המשקיעים הבולטים בה נמנים הקרנות קטליסט, פידליטי, פיטנגו ומרקר והמשקיע הפרטי אייל גורה.

אאוטבריין הוקמה בשנת 2006 על-ידי ירון גלאי ואורי להב (CTO). כיום היא מציגה יותר מ-275 מיליארד המלצות מותאמות אישית שכוללות כתבות, פוסטים, קטעי וידאו, אפליקציות ומוצרים לגולשים באתרי תוכן כמו CNN, סקיי, "הגרדיאן" ופוקס ניוז. לדברי החברה, היא מגיעה ל-1.2 מיליארד גולשים בכל חודש. עד כה גייסה אאוטבריין 150 מיליון דולר ממשקיעים, בהם הקרנות גלנרוק קפיטל, ויולה ונצ'רס, אינדקס ונצ'רס, וינטג', ג'מיני ולייטספיד.