טקס החתימה על ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות יערך ב 15 בספטמבר בבית הלבן

ראש הממשלה נתניהו צפוי לטוס לטקס, באמצעות מטוס חכור עם פמליה גדולה שתיאלץ להיות מחולקת לקפסולות, בסידורים מורכבים במיוחד • נתניהו: "גאה לצאת בשבוע הבא לוושינגטון, בהזמנת הנשיא טראמפ, ולהשתתף בטקס ההיסטורי בבית הלבן לכינון הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות"

 הבית הלבן / צילום: רויטרס
הבית הלבן / צילום: רויטרס

טקס החתימה על ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות יערך ב-15 בספטמבר בבית הלבן, כך הודיעו בבית הלבן היום. ההודעה על פריצת הדרך בין ישראל לאיחוד האמירויות והוצאה לאור של היחסים שהתנהלו בחשאי בין המדינות נמסרה ב-13 באוגוסט השנה. נתניהו אמר הערב: "אני גאה לצאת בשבוע הבא לוושינגטון, בהזמנת הנשיא טראמפ, ולהשתתף בטקס ההיסטורי בבית הלבן לכינון הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות".

מאז ההודעה בחודש שעבר יצאה משלחת רמת דרג ישראלית לאיחוד האמירויות ובשבוע הקרוב, אמורה להגיע משלחת גומלין של גורמי ממשל אמירתיים. בנוסף, בשבוע הבא יצאו נציגי הבנקים מישראל לאיחוד האמירויות, שכן מערכת היחסים בין מערכות הבנקים של המדינות הנה מהותית לקידום שורה נרחבת של מערכות יחסי גומלין בתחומי התיירות, חקלאות, הייטק, וביטחון פנים.

השיחות בין ישראל לאיחוד האמירויות נמשכו כ-18 חודשים. בחודש אוגוסט הסכים ראש הממשלה בנימין נתניהו לוותר על מהלך הסיפוח וזאת כדי להתקדם לטקס חתימה פומבי בין המדינות. מאז ההודעה, אפשרה ערב הסעודית למטוס אל על לטוס מעל למרחב האווירי של המדינה ולקצר את זמן הטיסה וההגעה לאיחוד האמירויות.

ראש הממשלה צפוי לטוס לטקס, באמצעות מטוס חכור עם פמליה גדולה שתיאלץ להיות מחולקת לקפסולות, בסידורים מורכבים במיוחד.

"נפתח עידן חדש בקשרינו עם העולם הערבי", אמר ראש הממשלה נתניהו לאחר ההודעה על ההסכם ההיסטורי באוגוסט. "בשיחה משולשת עם טראמפ ואבו סאיד החלטנו על חתימת הסכם שלום מלא בין המדינות. חילופי שגרירויות, קשרי מסחר, תיירות, תעופה וכולל טיסות ישירות בין תל אביב לאבו-דאבי.

בשבוע שעבר דיווח הניו יורק טיימס כי ראש הממשלה לא התנגד לעסקת הנשק בין ארה"ב לאמירויות - למרות ההצהרות הפומביות. בדיווח הדגישו כי על אף ההודעות הפומביות של ראש הממשלה באשר להתנגדותו למכירת מטוסי F35 לאיחוד האמירויות, הוא אמר דברים שונים בשיחות פרטיות. נתניהו אמר כי "חזרה על טענה מופרכת נגדי לא הופכת אותה לאמת". 

עסקת הנשק בין ארה"ב לאיחוד האמירויות כוללת מטוסי קרב מסוג EA-18G "גראולר" (מטוס ההמשך להורנט). מטוס הקרב המתקדם, מיוחד ללוחמה אלקטרונית, נמכר כיום רק למדינה אחת מחוץ לארה"ב: אוסטרליה.

איחוד האמירויות תהיה המדינה השנייה לרכוש את מטוס הקרב החדשני הזה וזאת בנוסף לרכש מטוסי החמקן, ה-F35. הכל במסגרת ההסכמות הביטחוניות-דיפלומטיות של איחוד האמירויות עם ארה"ב לקראת חתימת הסכם שלום עם ישראל.