הכנסה בסיסית לכל? יוני אסיא רוצה לעשות זאת עם מטבע קריפטו חדש

מיזם ללא כוונות רווח, שהקים אחד ממייסדי חברת הפינטק הישראלית eToro, השיק אתמול את המטבע הדיגיטלי GoodDollar • המטבע, המבוסס על טכנולוגיית הבלוקצ'יין של את'ריום, נועד לאפשר חלוקה של הכנסה בסיסית למשתמשים בו

המשבר הכלכלי שפרץ ברחבי העולם בחצי השנה האחרונה בעקבות התפשטות וירוס הקורונה, העלה מחדש בקרב כלכלנים, פוליטיקאים ומובילי דעה את התמיכה ברעיון ישן: הכנסה בסיסית לכל. הרעיון הוא שהמדינה מעניקה תשלום אחיד במועדים קבועים לכלל אזרחיה, עניים ועשירים כאחד. כעת מתברר כי גם לתעשיית הבלוקצ'יין והמטבעות הדיגיטליים יש מה להגיד בעניין.

אתמול (יום ג') הושק מטבע קריפטו חדש בשם GoodDollar ("דולר טוב"), שנועד לאפשר מתן הכנסה בסיסית אוניברסלית. מייסד הפרויקט הוא יוני אסיא, המנכ"ל ואחד המייסדים של חברת הפינטק הישראלית eToro. איטורו, שפיתחה רשת חברתית למשקיעים, מפעילה כמה פלטפורמות מקוונות למסחר בנכסים פיננסיים, ובהן גם בורסת הקריפטו eToroX שהושקה ב-2019. אסיא נמנה באחרונה ברשימת "40 הצעירים המבטיחים מתחת לגיל 40" של המגזין הכלכלי האמריקאי "פורצ'ן", כפי שפורסם באתר "גלובס" בשבוע שעבר.

"גוד דולר", כפי שמציגה העמותה המייסדת של הפרויקט, בהובלתו של אסיא, הוא "מיזם ללא כוונת רווח, הממומן על ידי איטורו". העמותה רשומה בבריטניה כחברה ללא כוונת רווח (not-for-profit). בהודעה לתקשורת על השקת המטבע, נכתב כי "GoodDollar הופך את הרעיון של הכנסה בסיסית אוניברסלית למציאות על ידי שימוש בכלים של בלוקצ'יין וכלכלה מבוזרת. גוד דולר משיק מסגרת שנותנת כוח קנייה ישירות לידיהם של אנשים, תוך שקיפות והגינות".

יחד עם מטבע הגוד דולר, שסימולו $G, הושקה גם אפליקציה של ארנק דיגיטלי להחזקה ולהעברה של המטבעות החדשים. במהלך ניסוי שנמשך שבועיים לפני השקת המטבע, חולקו יותר מ-100 אלף מטבעות גוד דולר ליותר מ-250 משתמשים.

מהו ערכו של מטבע גוד דולר? על פי אתר המיזם, "גוד דולר הושק עם מחיר ראשוני של 0.0001 דולר ארה"ב למטבע. מיד לאחר ההשקה, המחיר משתנה ונקבע בהתאם לשימוש במטבעות. כלומר, מחירו של $G נקבע על פי הערך שתמורתו מוכן מישהו לקנות או למכור אותו". לפיכך, ערכו של גוד דולר תלוי בעיקר במידת העניין והתמיכה שהמטבע החדש יזכה להם. בעמותה המייסדת של המיזם מציינים כי "גוד דולר הוא מטבע קריפטו המגובה בעתודה כספית (רזרבה), שבה מוחזקים מטבעות קריפטו אחרים". הרזרבה מבוססת בשלב זה על DAI - מטבע קריפטו "יציב" (stablecoin) שמחירו צמוד לדולר.

בשלב זה, מטבעות גוד דולר עדיין אינם ניתנים להמרה למטבע אחר (מטבע קריפטו או מטבע פיאט). כמו כן, מטבע גוד דולר לא קיבל עד כה כל אישור רגולטורי לשימוש כמטבע או כאמצעי תשלום במדינה כלשהי. לדברי העמותה המייסדת של המיזם, "מטבעות גוד דולר מונפקים בתהליך של כרייה, ומדי יום מוקצה כמות מסוימת של מטבעות שמחולקים כהכנסה בסיסית למשתמשי המטבע".

מטבע גוד דולר מבוסס על תוכנת קוד פתוח, שבה מיושם פרוטוקול הבלוקצ'יין והחוזים החכמים של את'ריום (ERC20). העברות המטבע מתבצעות על רשת משנית של את'ריום בשם Fuse, שאמורה לאפשר העברות מהירות וזולות יחסית. העמותה המייסדת מסבירה כי "גוד דולר הוא מטבע מבוסס רזרבה, ומחירו (בעת קנייה ומכירה מול החוזה החכם) נקבע בחישוב שמשקלל את כמות הכסף ברזרבה ואת כמות המטבעות שנמכרו עד למועד כל העברה. החוזה החכם מתפקד בתור 'עושה שוק אוטומטי', וכך בכל בכל פעם שמשתמש קונה מטבעות, המחיר של גוד דולר עולה, ובכל פעם שמשתמש מוכר, המחיר שלו יורד".

"חלוקה חופשית של כסף אינטרנטי חדש"

לדברי עמותת גוד דולר, "השלב הבא של פיתוח גוד דולר יהיה הוספת בונוסים למשתמשים שישתפו ויקדמו את הרשת, כלים מתקדמים למימון הפרויקט על ידי שותפים עסקיים ואנשים פרטיים, וכלים נוספים שיאפשרו מסחר, החלפה ושותפויות באמצעות גוד דולר".

עם השקת המטבע אמר אסיא: "אנחנו רוצים לחבר 1.7 מיליארד בני אדם שאין להם חשבון בנק לעולם הפיננסי ולהציע לכל אדם גישה לנכסים פיננסיים בסיסיים. הודות לטכנולוגיית הבלוקצ'יין, כיום כל מי שיש לו חיבור אינטרנט יכול להחזיק נכסים דיגיטליים בארנק דיגיטלי. אנחנו מקווים שגוד דולר ישרת את 100 מיליון משתמשי הקריפטו הבאים בעולם, באמצעות חלוקה חופשית של כסף אינטרנטי חדש, שיכול לייצר עוד פעילות כלכלית מקומית וגלובלית".

בצל מגפת הקורונה, התמיכה בקונספט של הכנסה בסיסית אוניברסלית קיבלה השנה תאוצה במדינות שונות בעולם. במרץ הביעו אלכסנדריה אוקסיו-קורטז וחברי קונגרס נוספים מטעם המפלגה הדמוקרטית תמיכה ביישום של הכנסה בסיסית לכל אזרחי ארה"ב כאמצעי זמני לצורך היחלצות מהמשבר. בספרד הציגה הממשלה במאי תוכנית של הכנסה בסיסית לכל אזרחי המדינה, בניסיון להתמודד עם החרפת העוני במדינה בעקבות המגפה. ממשלת ספרד העריכה את עלות התוכנית ב-3 מיליארד אירו בשנה.

למרות הפופולריות הגוברת של הרעיון, עד כה לא הוכחה יעילותה של הכנסה בסיסית לכל כשיטה למיגור העוני. בחודש שעבר הושק בגרמניה פרויקט ניסיוני, שבמסגרתו תוענק ל-120 אזרחים הכנסה בסיסית של 1,200 אירו בחודש למשך שלוש שנים. בפינלנד, כבר בתחילת 2019 הושלם ניסוי מקיף בהכנסה בסיסית לכל, וגם בקנדה ובכמה ממדינות ארה"ב נערכו ניסויים דומים.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.