אפל הגישה תביעה נגדית נגד יצרנית פורטנייט: "מציגה עצמה כרובין הוד"

אפיק תבעה את אפלבחודש שעבר, אחרי שזו הוציאה את פורטנייט מחנות היישומים שלה, וטענה שהכוח שלה מול מפתחי יישומים הוא מונופוליסטי • אפל: "אפיק היא עסק של מיליארדי דולרים שפשוט לא רוצה לשלם כלום תמורת הערך העצום שהוא מפיק מחנות היישומים של אפל"

טים קוק. חנות היישומים של אפל הניבה בחצי השנה האחרונה קרוב ל-3.9 מיליארד דולר / צילום: Brooks Kraft/Apple Inc, רויטרס
טים קוק. חנות היישומים של אפל הניבה בחצי השנה האחרונה קרוב ל-3.9 מיליארד דולר / צילום: Brooks Kraft/Apple Inc, רויטרס

אפל הגישה תביעה נגדית נגד אפיק (Epic Games), יצרנית המשחק הפופולרי פורטנייט. בלב התביעות נמצאת חנות האפליקציות של אפל, והקרב המשפטי בין שתי החברות יכול לשנות את הדרך שבה שוק היישומים יעבוד. 

אפיק תבעה את אפל ואת גוגל בחודש שעבר, אחרי שענקיות הטק הללו הוציאו את  פורטנייט מחנות היישומים שלהן, וטענה שהכוח שלהן מול מפתחי יישומים הוא מונופוליסטי. אפל וגוגל הסירו את המשחק אחרי ש-אפיק השיקה שיטת תשלום פנימית שתמנע מהן לקבל 30% מההוצאה של משתמשי המשחק - דבר שמפר את הכללים של חנויות היישומים שלהן.

במסמכים שהוגשו אתמול לבית משפט פדרלי בקליפורניה, אפל מגינה על פעולותיה ומבקשת מהשופט להעניק לה פיצויי עונשין מאפיק ולהגביל את אפיק מלהמשיך במה שהיא מגדירה כנוהג מסחרי בתי הוגן.

"התביעה של אפיק אינה יותר מאי הסכמה בסיסית על כסף", טענה אפל בתביעתה אתמול (ג'). "למרות שאפיק מציגה את עצמה כרובין הוד מודרנית, במציאות היא עסק של מיליארדי דולרים שפשוט לא רוצה לשלם כלום תמורת הערך העצום שהוא מפיק מחנות היישומים של אפל".

דובר של אפיק סירב להוסיף תגובה מעבר למה שהחברה טענה בעבר לגבי מאבק במה שהיא תיארה כמערכת שמדכאת תחרות ומנפחת מחירים.

צוקרברג: לאפל יש את היכולת לחסום חדשנות

אפיק הגישה ביום שישי שעבר גם בקשה משפטית להחזיר את פורטנייט לחנות היישומים של אפל. דיון בבקשה הזו נקבע ל-28 בחודש זה. "כל מה שאפיק רוצה הוא שבית המשפט ימנע מאפל להגיב נגד אפיק על שהיא העזה לקרוא תיגר על ההתנהגות הלא ראויה של אפל", טענה אפיק בבקשה שלה.

אפיק היא החברה האחרונה שנלחמת בשליטה של אפל בחנות היישומים שלה, שהיא חלק מהאבולוציה של אפל להתרחב מעבר למכירות חומרה לייצור הכנסות משירותי תוכנה. חנות היישומים של אפל הניבה בחצי השנה האחרונה קרוב ל-3.9 מיליארד דולר בהכנסות עולמיות, כך לפי חברת המחקר סנסור טאואר. מאז השקת החנות המקוונת ב-2008, היא צברה כמיליארד לקוחות מ-175 מדינות.

אפל נתבעת על הפרת תחרות הוגנת בארה"ב ובאירופה, וחברות טק אחרות, ממיקרוסופט עד ספוטיפיי, משתפות פעולה בתלונות פומביות נגד נהלי שוק היישומים שלה. בחודש שעבר, מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג אמר בשיחה עם עובדים שלאפל יש את היכולת לחסום חדשנות ו"לגבות שכירות של מונופול", לפי מקור יודע דבר.