הקורונה ודוחות בתי המלון: שיעורי התפוסה עלו, אבל גם ההפסדים

מאז מאי מנסות רשתות המלונאות לייצר חזרה לשגרה מותאמת קורונה, ומדווחות על עלייה הדרגתית בשיעורי התפוסה • למרות זאת, חוסר הוודאות עדיין גדול, והצפי הוא כי גם בהמשך השנה תוצאותיהן הכספיות ימשיכו להעיד על פגיעה ניכרת בפעילות

עד לפני קצת יותר מחצי שנה נהנו רשתות המלונות בישראל מתקופת פעילות חיובית למדי ומהתרחבות עסקיהן, שבאה לידי ביטוי, בין השאר, גם בתוצאות הכספיות של רשתות המלונות הבורסאיות הבולטות - פתאל החזקות , דן  וישרוטל , וכן בביצועי מניותיהן שטיפסו. ואולם, משבר הקורונה, שפרץ בתחילתה של 2020, הפך את הקערה על פיה, וייצר עבור אותן רשתות משבר בסדר גודל היסטורי שעמו לא התמודדו בעבר.

המשבר נבע מסגירת בתי המלון של רשתות אלה בהדרגה מאז מרץ ועד להדממה מוחלטת של הפעילות בעקבות הקיפאון שנרשם בעולם התיירות, לאחר הסגר והגבלות התנועה שהוטלו בישראל ובמדינות נוספות בעולם, וכן סגירת פעילות נמלי התעופה בארץ וברחבי העולם. הפגיעה הדרמטית שייצרה התפשטות הקורונה לרשתות המלונאות מוקדם יותר השנה, באה לידי ביטוי, בין השאר, בירידה של עשרות רבות של אחוזים בהכנסות בסיכום הרבעון השני של השנה, וגם בסיכום מחצית השנה הראשונה - הפסדי עתק, הערות רואי חשבון, וכן איבוד ערך משמעותי בשווי מניותיהן, שתוקן בחלקו עם תחילת ההתאוששות מהמשבר.

מאז מאי מנסות רשתות המלונאות לייצר חזרה לשגרה מותאמת קורונה, ומדווחות על עלייה הדרגתית בשיעורי התפוסה. חלקן אף צופות רבעון שלישי דומה לזה של 2019, אבל למרות זאת, חוסר הוודאות לגבי העתיד עדיין גדול, והצפי הוא כי גם בהמשך השנה, כמגמה, תוצאותיהן הכספיות ימשיכו להעיד על פגיעה ניכרת בפעילות.

מנתונים שמציגה בדוחותיה חברת פתאל החזקות, הפועלת בישראל ובאירופה, בולטת ההתאוששות היחסית של הפעילות בשוק המקומי ביחס לזו באירופה. כך, בעוד שבאוגוסט התפוסה הממוצעת במלונות רשת פתאל בישראל חצו רף של 60%, בנכסיה באירופה (כולל בריטניה ואירלנד) שיעורי התפוסות נעו בטווח של 40%-45%, ומגמה דומה עולה גם מנתוניה לחודשים קודמים השנה.

נתונים דומים מציגה רשת דן, שלה 17 בתי מלון בישראל ומלון אחד בהודו, כשהיא מציינת בדוחות כי "בימים אלה, שיעור התפוסה הממוצעת בכלל מלונות החברה הוא כ-62%".

פתאל: הפסדי עתק וקריסת המניה

פתאל, הגדולה מבין שלוש הרשתות המלונאות הבורסאיות הגדולות בישראל מבחינת היקפי פעילות ושווי שוק (עד לאחרונה), הייתה גם זו שתפסה את עיקר הכותרות במהלך חודשי המשבר, כשהקריסה שחוותה בפעילותה הייתה המשמעותית ביותר. בשורה התחתונה, הפסדיה של פתאל החזקות לרבעון השני של השנה התקרבו לסכום עצום של כ-360 מיליון שקל, והצטברו ל-665 מיליון שקל בסיכום מחצית השנה.

זאת, אחרי שבסיכום רבעוני הכנסות הרשת קרסו ב-90% ל-123 מיליון שקל, ובתקופת המחצית התכווצו ביותר מ-60% והסתכמו ב-962 מיליון שקל - מה שגרר את פתאל להציג בסיכום רבעוני הפסד תפעולי של 253 מיליון שקל, שהצטבר לסכום של 415 מיליון שקל מתחילת השנה.

רואי החשבון של פתאל מפנים את תשומת לב המשקיעים לפעולות שנקטה הרשת להתאים את הוצאות הרשת לירידה הדרמטית בהכנסות, בניסיון להתמודד עם המשבר, ומציינים כי להערכת הנהלת החברה והדירקטוריון, מצבה יאפשר לה "לעמוד בכל מחויבויותיה בשנה שלאחר מועד אישור הדוחות".

בחברה, שנמצאת בשליטת המייסד דוד פתאל, המכהן כמנכ"ל ויו"ר, מסבירים בעניין הקורונה כי "מעבר להשלכות המיידיות, מדובר ב'אירוע מתגלגל' שתוצאותיו טרם נתבררו במלואן". שלא כמו דן וישרוטל, שפעילותן מתמקדת בישראל, לרשת פתאל פעילות נרחבת גם בישראל וגם באירופה, והיא מחזיקה, משכירה ומנהלת כ-42 אלף חדרי מלון, מתוכם כ-16 אלף חדרים במלונות בבעלותה וכ-26 אלף חדרים במלונות שהיא שוכרת או מנהלת. נכון להיום, לפי נתוני החברה, פתוחים 157 מתוך 183 מלונות הקבוצה הפעילים בישראל ובאירופה.

מאז הצטרפותה לבורסת תל אביב בפברואר 2018 ועד למשבר הקורונה תפח שווייה של פתאל בהדרגה, בתמיכת צמיחת פעילותה, והדבר סייע לה להיכנס למדד הדגל של הבורסה, ת"א-35, עד שהגיעה לשווי שיא שחצה רף של 8 מיליארד שקל בסוף 2019. משם, הנפילה הייתה חדה וכואבת, עם צלילה של קרוב ל-90% בתוך פחות משלושה חודשים, עד לנקודת השפל שלה במרץ. בסך הכל השלימה המניה צניחה של כ-65% מתחילת השנה ועד כה, כשמחירה משקף לרשת שווי נוכחי של פחות מ-3 מיליארד שקל - דומה לשתי המתחרות.

דן: צפי להמשך התכווצות ההכנסות

רשת מלונות דן, המציגה עצמה כאחת "מהחברות הגדולות והוותיקות בארץ בתחום המלונאות", פועלת גם בתחום ההסעדה - מה שסייע לה לצמצם מעט את הנזק שיצרה לה פעילות המלונאות, שבו למרות שחיקה בהכנסות, היא הצליחה לשפר את רווחיה התפעוליים.

למרות זאת, פעילות הליבה של רשת דן היא הפעילות המלונאית, כך שבסיכום רבעוני הכנסותיה צנחו ב-70% ל-122 מיליון שקל, והיא עברה להפסד של כ-28 מיליון שקל, המצטבר לסכום של 118 מיליון שקל בסיכום מחצית השנה - שבה הכנסותיה נחתכו כמעט ב-50% והסתכמו ב-373 מיליון שקל. בסיכום הרבעון השני והמחצית הראשונה של 2019, נעו רווחי רשת דן בטווח של 58-65 מיליון שקל.

רואי החשבון של דן מפנים את תשומת לב המשקיעים להשפעות המשבר על פעילות הקבוצה, הצפויה להיפגע מהותית לרעה בסיכום שנתי, ולצעדים שנקטה החברה, שנמצאת בשליטת היו"ר מיכאל פדרמן (בעל השליטה באלביט מערכות), להתמודדות עם המשבר.

במבט קדימה, בדן מעריכים כי בסיכום הרבעון השלישי הכנסותיה יצטמקו בכ-40% ביחס לרבעון השלישי של 2019, ומוסיפים כי "למרות הירידה המשמעותית במחזור ההכנסות, הרווח התפעולי לפני פחת ומימון ברבעון השלישי של שנת 2020 צפוי להיות חיובי, אך נמוך באופן מהותי מהרבעון השלישי של 2019". כל זאת, כשנכון להיום, שלושה ממלונות הרשת (אחד בתל אביב ושניים בירושלים) פועלים "כבתי מלון לשיכון חולי ומבודדי נגיף הקורונה על ידי משרד הביטחון". בסך הכל מנהלת דן קרוב ל-4,800 חדרי מלון בנכסים בבעלות או בשכירות.

תוצאות-רשתות-המלונות-הבולטות-ברבעון-השני-של-השנה
 תוצאות-רשתות-המלונות-הבולטות-ברבעון-השני-של-השנה

 

ישרוטל: מקווה לרבעון שלישי דומה ל-2019

ישרוטל, שנמצאת בשליטת משפחת לואיס, אינה שונה ממתחרותיה במגמה שהיא מציגה בדוחותיה - עם הפסד רבעוני של כ-28 מיליון שקל, המצטבר ל-52 מיליון שקל במחצית השנה, לעומת רווח נקי של קרוב ל-50 מיליון שקל ברבעון השני של 2019, שהסתכם בכ-38 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה שעברה.

בסיכום הרבעון השני, הכנסותיה של ישרוטל צללו ב-80% ל-81 מיליון שקל, בעוד שבמחצית השנה הן התכווצו כמעט ב-60% והגיעו ל-286 מיליון שקל.

ישרוטל מנסה להפגין אופטימיות לגבי המשך השנה, ומעריכה בדוחות כי "תוצאות הפעילות ברבעון השלישי יהיו דומות לתוצאות ברבעון המקביל אשתקד", בהנחה כי עד לסוף הרבעון לא יוטלו הגבלות מצד הממשלה. עם זאת, רואי החשבון של ישרוטל מוסיפים כי "קיים חשש להמשך התפשטות הגל השני - דבר שעשוי להוביל להחמרת הצעדים שכבר ננקטו ולפגיעה נוספת בהיקפי הפעילות הכלכלית בכלל, ובענף התיירות בפרט. לפיכך, השפעת נגיף הקורונה על התוצאות העסקיות של החברה מהותיות".

ישרוטל מנהלת ומפעילה 19 בתי מלון ברחבי המדינה, שמונה מהם בעיר אילת, שבימים האחרונים עלתה לכותרות נוכח החלטת הממשלה להטיל עליה סגר לילי חלקי. בסך הכל במלונות ישרוטל 4,240 חדרים, מתוכם כ-3,500 בבעלות מלאה או חלקית. מלבד זאת, החברה יוזמת הקמת 11 בתי מלון נוספים.

עוד מציינת ישרוטל בדוחותיה, בין השאר, כי בסיכום רבעוני היא נהנתה מהכנסה של קרוב ל-3 מיליון שקל כמענק על השבת עובדים מחופשה ללא תשלום (חל"ת), וכן כי בזכות זכאות לפטור מתשלומי ארנונה היא הקטינה את הוצאותיה הרבעוניות בכ-9 מיליון שקל.