החוזה התבטל, הפיצוי נגרר, הכסף נעלם: מה עובר על פרי נדל"ן

השותף העסקי שטוען כי הלווה מאות מיליוני שקלים על בסיס "מצגי שווא", הפרויקטים שלא צלחו ודרך החתחתים של חלק מהרוכשים • "גלובס" בעקבות הצרות של חברת הנדל"ן של אלדד פרי שטוענת בתגובה: "פועלים להמשך פעילות החברה"

אלדד פרי  / צילום: איל יצהר, גלובס
אלדד פרי / צילום: איל יצהר, גלובס

מתרבים סימני אי היציבות סביב פעילותה של חברת פרי נדל"ן, שבשליטת אלדד פרי. השבוע הגיש איש העסקים השוויצרי חיים חמו בקשה לבית המשפט המחוזי מרכז בקשה למתן צו לפתיחת הליכים ומינוי נאמן זמני לקבוצה שיבחן את מצבה.

חמו הוצג עד לאחרונה כמי שמחזיק ב-40% מהון המניות של החברה. במסגרת הבקשה נטען כי חברת גמי וחיים שבשליטתו, הלוותה לקבוצה 218 מיליון שקל, על "סמך מצגי שווא", וכי לחברה יש כיום בעיות תזרימיות.

הפנייה של חמו לבית המשפט נעשית בתקופה רגישה מבחינת חברת הנדל"ן, וזאת על רקע החלטה יוצאת דופן של הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון, עמית גריידי מהחודש שעבר, להטיל עליה עיצום כספי בגובה 800 אלף שקל, בעקבות בדיקה שבחנה האם בחלק מהפרויקטים שבהם מציגה את פרי נדל"ן כמארגנת קבוצת רכישה הוטעו הלקוחות לחשוב כי הם רוכשים דירות בפרויקט יזמי. וכל זה מגיע בכלל בעיצומו של שינוי מהותי באופי הפעילות עליו הודיעה החברה לפני מספר חודשים - מעבר מארגון קבוצות רכישה ליזמות נדל"ן.

התמקדות ברחובות ובבת ים

לפי אתר האינטרנט של החברה, היא מעורבת בהקמתן של 1,500 יחידות דיור, לצד מיזמי משרדים ומסחר. לפי האתר מרבית הפרויקטים נמצאים ברחובות ובבת ים, כאשר חלק מבוצע כפרויקטים יזמיים, אולם מרביתם מבוססים על מתווה של ארגון קבוצות רכישה.

הרוח החיה מאחורי הפעילות הוא עו"ד אלדד פרי. בשנה החולפת הוצג חיים חמו כמחזיק של 40% מהון הקבוצה, אלא שלפי אתר האינטרנט של החברה פרי הוא הבעלים היחידי כיום.

באתר אף מתוארת החברה כ"פורצת דרך, ומתמחה בתכנון פרויקטים", וכן כי היא, "מכוונת טוטאלית ללקוחות החברה ומתן פתרונות יצירתיים ומקצועיים לצרכיהם השונים". אלא שעוד ועוד הליכים משפטיים שנפתחו נגדה, וטענות של רוכשים שהגיעו לידי "גלובס", מצביעים על צורת התנהלות אחרת.

הפיצוי מתעכב? תאשימו את הקורונה

והנה דוגמה אחת - במאי השנה נחתה במשרדי פרי נדל"ן תביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז. התובעים הם בני זוג מכפר סבא, שביקשו לרכוש דירת גן בת 5 חדרים ב"פרויקט ויסגל", שחברת פרי נדל"ן מקימה ברחובות.

לפי הטענות בכתב התביעה, חברת פרי נדל"ן התחייבה שאם יחול עיכוב של שנתיים במסירת הדירה מיום חתימת ההסכם, היא תשלם לרוכשים 6,000 שקל מדי חודש ואחרי תקופה נוספת גובה הפיצוי אף יעלה.

לטענת התובעים, עברו שש שנים מיום חתימת ההסכם, אלא שהם לא קיבלו את הדירה, והפיצוי כפי שהוסכם לא הועבר. כן נטען כי רישום הדירה כחוק לא בוצע והדירה לא נמסרה לידיהם.

מעבר לכך, התובעים טוענים כי גילו שכל 28 הדירות ב"פרויקט ויסגל", נרשמו על שם עמותה בשם "אורות חנן רחובות". בנוסף, הסתבר להם שעל הדירה שעליה נרשמה עבורם הערת אזהרה, נרשמה הערת אזהרה נוספת לרוכשת זרה שאינם מכירים. עוד באותו החודש נחתם הסכם פשרה בין הצדדים שקיבל תוקף של בית המשפט לפיו הסכם הרכישה יבוטל בתמורה לתשלום של 1.55 מיליון שקל.

זה לא נגמר כאן. בהמשך, חלק מההחזר התעכב, מה שהוביל לפתיחת הליך הוצאה לפועל, ולהתדיינות משפטית נוספת. בפרי נדל"ן פנו לבית המשפט בבקשה לדחות את מועד התשלום. הסיבה - הגל השני של הקורונה.

"משבר הגל השני של הקורונה, החמור מהמשבר הראשון, יצר מצב אובייקטיבי, כלל משקי, של קשיים - לפחות זמניים - בעמידה בהתחייבויות", כתבו עורכי הדין של החברה באמצע יולי. הם הוסיפו כי, "נראה כאילו המשיבים חיים בעולם מקביל, בו נעלמה הקורונה מן העולם, המשבר הראשון נפתר, וכלל לא בא לעולם הגל השני. למרבה הצער אין הדברים כך, כידוע, ורק עיוור או חרש יוכלו לטעון ברצינות כי "לא ידוע להם" על המשבר הקשה המשפיע ישירות בריאותית וכלכלית על כל המשק הישראלי ולמעשה על כלל המשק העולמי".

כשהחוזה מתבטל והפיצוי נגרר

ויש טענות אחרות, שיכולות להעיד במשהו על המצב התזרימי בחברה. בימים האחרונים הגישו בני הזוג פ', שרכשו דירה בפרויקט "פרי מלודי", של פרי נדל"ן ברמלה, תביעה נגד החברה בבית המשפט המחוזי מרכז.

בכתב התביעה הם טענו כי בפרי נדל"ן החליטו לבטל את קבוצת הרכישה שבה היו חברים, תוך ניסיון להעביר אותם לפרויקט יזמות. לדבריהם כשהחליטו לצאת מקובצת הרכישה, הם קיבלו הבטחה שיקבלו את כספם בחזרה בשישה תשלומים שווים, אלא שהכסף כלל לא הגיע לידיהם.

לדבריהם, כשהחליטו להפקיד את צ'ק הביטחון, שתאריך הפירעון שלו היה בדצמבר 2019, גילו שהצ'ק חזר. לטענתם, הובטח להם שהצ'ק ישמש כביטחון ללא קשר לתאריך שנקוב בו :"ואז, בבוא יום פקודה, לאחר הפרות אין סופיות של ההסכמים מצד הנתבעים, התנהגו הנתבעים כאחרוני העבריינים ואת הצ'ק שנתנו בידי התובעים, ביטלו. והצ'ק חולל בצורה ברוטאלית ובוטל בידי הנתבעים", נכתב. זמן קצר לאחר הגשת התביעה, ולאחר פניית "גלובס" לחברה בעניין, ההליך הסתיים בפשרה והתביעה נמחקה.

סיפור דומה משהו שמענו בשיחה עם ויקי סינג. היא ובן זוגה קשמיר רכשו לפני כשלוש שנים זכות לדירה בפרויקט "פרי מלודי" ברמלה. בשיחה שהתקיימה היום עם "גלובס" מספת ויקי על ההשתלשלות: "ב-2018 חתמנו על הסכם לרכישת דירה בת 4 חדרים במחיר של 1.3 מיליון שקלים ברמלה. שילמנו להם מקדמה, מה שמוגדר כ'הון עצמי', בסך 300 אלך שקל. עברו שנתיים וחצי וגילינו שהם פשוט לא עשו שום דבר. הבטיחו שיתחילו לבנות ושום דבר לא קרה. המגרש ריק. בדצמבר 2019 הודענו להם שאנחנו רוצים לצאת מההסכם וביקשנו את הכסף בחזרה. הבנו שהם לא רציניים. הם העבירו לנו שלושה צ'קים לחודשים יוני, יולי ואוגוסט 2020. כשביקשנו למשוך את הצ'קים הסתבר לנו שהחברה ביטלה את הצ'קים. התקשרנו אליהם אלף פעמים, פניתי למשטרה, בסופו של דבר פניתי לעו"ד גיא סרוסי ואני מקווה שכעת הבעיה תיפטר".

בשיחה שקיימנו היום עם עו"ד גיא סרוסי, הוא מסר כי, "כמייצג מספר רב של רוכשים שהתקשרו עם קבוצת אלדד פרי על חברותיה הננו מודאגים מאוד מההתפתחויות האחרונות בקבוצה ובקשת צו פתיחת ההליכים שהוגשה נגדה. בקבוצות רכישה מן המניין חברי הקבוצה הם בעלי הקרקע וטוב יעשה בית המשפט אם יכיר בלקוחות קבוצת אלדד פרי ככאלה. פנינו להבטחת כספם של הרוכשים ובמידת הצורך נממש ערבויות אישיות שיש בידינו".

עו''ד גיא סרוסי  / צילום: אביעד פוקס
 עו''ד גיא סרוסי / צילום: אביעד פוקס

הפרויקט השתנה, וגם המחיר

הלאה. בשיחה נוספת שקיימנו עם מ' הוא מספר שרכש בחודש ספטמבר 2019 דירה בפרויקט "פרי בסט" בלוד. "הובטח לי שהדירה תיבנה בתוך שנה וחצי מיום חתימת החוזה. בפרסומים שלהם הם תיארו מתחם עם חמישה בניינים בגובה 22 קומות. חודשיים מיום חתימת החוזה הם קראו לי בבהילות למשרד והודיעו לי שהם ביטלו את קבוצת הרכישה, הם עוברים לפרויקט יזמי ודורשים ממני להוסיף במיידי 200 אלף שקל. הרגשתי שמצמידים לי אקדח לרקה. כמובן שלא הסכמתי.
"ואז הם הודיעו לי שהם מעבירים אותי מהבניין השני, שבו רכשתי דירה, לבניין הראשון, שנוהל עדיין כקבוצת רכישה, ודרשו שאשלם 58% באופן מיידי. ביום חתימת החוזה הם לא אמרו לי שיש איסור לקחת משכנתא מבנק משכנתאות, אלא רק הלוואה מגוף מממן שלהם, בריבית אסטרונומית גבוהה. בתחילת חודש יוני השנה רציתי לבטל את העסקה, ואז הם התחילו לשחק איתי הלוך ושוב. עד שאיימתי עליהם שאתלונן במשטרה. אחרי שלושה שבועות הם שלחו לי הסכם ביטול, לפיו הם מחזירים לי את הכסף בחמישה תשלומים, מתישהו בשנת 2021. כלומר, לא מספיק ש-420 אלף השקלים שלי שוכבים אצלהם, הם מחזיקים אותו עד 2021. אני בעצם מממן אותם".

והנה עוד הליך משפטי. בנובמבר 2019 הוגשה לבית משפט השלום בפתח תקוה תביעה לפיה בחברה לא השיבו כספים לרוכשים במועדים הנקובים. מגישי התביעה הם בני זוג ממרכז הארץ.

לטענת השניים, שמיוצגים על ידי עורך הדין אורן שריקי, חברת אלדד פרי וחברת אלדד פרי אסטרטגיות הפרו חוזה מולם, כחלק מעסקה לרכישת דירה. "הצדדים התקשרו ביום 31 לאוקטובר 2018 בהסכם שיתוף והסכם מכר במסגרת הצטרפות התובעים לקבוצת רכישה בפרויקט "פרי בסט" בלוד", נכתב בפתח כתב התביעה. "משהנתבעות לא עמדו בהתחייבויותיהן החוזיות כלפי התובעים, ולא החלו בהקמת הפרויקט במועד לו התחייבו, מימשו התובעים תנאי מפסיק שהוקנה להם בהסכמי ההתקשרות והודיעו לנתבעות כי ברצונם לבטל את ההתקשרות החוזית", נכתב.

לפי המתואר בכתב התביעה חתמו הצדדים על הסכם הביטול ועל הסדר החזרת הכספים בהיקף של 520 אלף שקל, וזאת במספר פעימות. כשהגיע המועד הראשון בספטמבר בשנה שעברה הכסף, לטענתם, לא חזר, מה שהוביל להליך המשפטי.

בכתב ההגנה שהגישה החברה, היא הצביעה, בין היתר על תנאים נוספים להשבת הכספים ובהם שהכספים יחזרו לאחר מכירת הזכויות בנכס לקונים אחרים. כך או אחרת בהמשך נחתם בין הצדדים הסדר פשרה שקיבל תוקף של פסק דין, ובו נקבעו חמישה מועדים להחזרת הכסף, החל מיולי 2020 ועד נובמבר 2020. בסך הכל יושבו לבני הזוג, כך לפי ההסכם, 541 אלף שקל.

טענת גילוי המסמכים שנמחקה

כזכור באתר האינטרנט של החברה, מבטיחים בפרי נדל"ן שירות יוצא מהכלל עבור הלקוחות. לפחות לפי הליך משפטי אחר, נראה כי יש מי שחולקים על כך.

בכתב תביעה שהוגש לבית משפט השלום בתל אביב בינואר 2019, העלו רוכשים שנמנו על קבוצת רכישה של פרי נדל"ן טענות רבות נגד החברה ונגד חברה אחרת בקבוצה - פרי אסטרטגיות.

מדובר בקבוצה שהתארגנה לרכישת קרקע ברחוב יוחנן הסנדלר בבת ים שעליה היו אמורות להיבנות 206 יח"ד. לפי חלק מהטענות הם, נתבקשו לחתום, בטרם החתימה על הסכם השיתוף, על בקשת הצטרפות לקבוצת רכישה ולשלם 50% מהעלויות הראשוניות של הפרויקט, בגובה מאות אלפי שקלים.

לפי כתב התביעה, חברי הקבוצה מעולם לא קיבלו דוח המפרט את חלקו של כל חבר בקבוצה, וכן לא הובהר להם מה חלקם במקרקעין וגם לא הובהר להם שהקרקע שקנו מושכנה. בכתב ההגנה שהגישה פרי אסטרטגיות נכתב כי מדובר בתביעה שנועדה "להלך אימים על החברה" וכי החברה מתנהלת בשקיפות מלאה. באוקטובר האחרון, ולאחר שרבים מהתובעים מחקו את שמם מההליך, קבע בית המשפט כי התביעה תימחק בשל חוסר סמכות עניינית של בית המשפט לבקשה.

נמסר לנו מחברת דן אנד ברדסטריט, העוסקת באיסוף מידע, ניתוח ודירוג של עסקים וחברות בישראל, כי חברת פרי נדל"ן לא נכנסה לדירוג החברות המובילות בבנייה ויזמות של שנת 2020 מאחר שבמעקב שערכו סביב הפעילות העיסקית/מסחרית של החברה נתגלו בעיות רבות: "בתקופה של למעלה משנה מצאנו אינדיקציות מטרידות. הרבה פיגורים בתשלומים, הרבה ספקים שדיווחו לנו על ביטול צ'קים חד צדדיים מבלי שהתשלום הוסדר מחדש ופריסת חובות באופן חד צדדי", היא מסרה.

מפרי נדל"ן נמסר בתגובה: "הנהלת החברה פועלת ביממה האחרונה עם יועציה המשפטיים להמשך פעילותה וקידום הפרויקטים, זאת באמצעות הגעה למספר הבנות שיאפשרו זאת ויובאו לידיעת הקונים בימים הקרובים".