הפלסטינים והאיראנים זועמים, במצרים מברכים: כך הגיב העולם הערבי להסכם עם בחריין

ברשות הפלסטינית הגיבו בזעם לכינון היחסים בין ישראל לבחריין והודיעו על החזרת השגרירים מבחריין, האיראנים הצהירו כי "זוהי בגידה גדולה בפלסטינים ובסוגייה האיסלאמית" • דווקא בערב הסעודית המגמה בנוגע להסכם חיובית • בבחריין עצמה הדעות חלוקות וההתנגדות מגיעה בעיקר מהשיעים

מלך בחריין, חאמד בן עיסא אל ח'ליפה / צילום:  Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court, רויטרס
מלך בחריין, חאמד בן עיסא אל ח'ליפה / צילום: Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court, רויטרס

מלך בחריין, חאמד בן עיסא אל ח'ליפה, אמר אתמול (ו') בשיחה המשולשת עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו כי יש להדגיש את הצורך להגיע לשלום מקיף וצודק בין ישראל לפלסטינים על בסיס פתרון שתי המדינות. "ההסכם, שיכונן יחסים דיפלומטיים מלאים בין ישראל לבחריין, הוא צעד היסטורי שתומך ביציבות", דבריו כפי שפורסמו בהודעת משרד החוץ של בחריין.

שר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף א-זיאני, שייצג את הממלכה בטקס בבית הלבן ביום שלישי כתב: "בחריין שואפת לשכנות טובה עם כל המדינות באזור. הכרזת השלום בין בחריין לישראל משיגה את מטרותיה של יוזמת השלום הערבית ותתרום לשיפור היציבות, באופן שמבטיח לעם הפלסטיני להשיג את דרישותיו הלגיטימיות ולהשיג שלום ארוך טווח. בחריין מדגישה את החשיבות בהגברת המאמצים להשיג פתרון צודק ולסיים את הסכסוך הישראלי-פלסטיני".

הנד אל עוטייבה, דוברת משרד החוץ של איחוד האמירויות, שעימה יחתם ההסכם ביום שלישי בבית הלבן ,שיגרה איחולים לבחריין ולישראל: "היום הושג הישג משמעותי והיסטורי נוסף אשר יתרום רבות ליציבות ולשגשוג האזור".

עוד ברכות הגיעו מנשיא מצרים א-סיסי, שבהודעת לשכתו נאמר: "עקבתי בעניין רב אחר ההצהרה המשולשת על כינון יחסים דיפלומטיים בין ממלכת בחריין לישראל. אני מעריך את הצעד החשוב הזה, שיכונן שלום ויציבות במזרח התיכון, ויקדם השגת הסדר צודק וארוך טווח לסוגייה הפלסטינית. אני מודה לכל האחראים ליישום הצעד ההיסטורי".

ברשות הפלסטינית הגיבו בזעם רב ובהודעה על החזרת שגרירם ממנאמה בירת בחריין. בהודעת הרשות נאמר: "זהו צעד מסוכן ביותר שמהווה טרפוד של יוזמת השלום הערבית. אנו דוחים בתוקף ומגנים את ההכרזה על נרמול היחסים בין מדינת הכיבוש לממלכת בחריין. ההסכם הזה הוא בגידה בירושלים, באל-אקצא ובסוגייה הפלסטינית". גם חמאס גינה: "מה שהודיעה היום ממלכת בחריין הוא מיצג של חרפה שבו נופלת מדינה ערבית נוספת. זו נפילה גדולה עבור שליטי בחריין, ואיום ממשי על ביטחון האזור והעולם הערבי".

הודעה דומה פרסמה איראן: "זוהי בגידה גדולה בפלסטינים ובסוגייה האיסלאמית. בחריין והאמירויות צריכות להפיק לקחים מההיסטוריה, ולדעת שחבל ההצלה האמריקאי באזור נשחק כבר במשך שנים".

שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי, פרסם תגובה שלא התייחסה כמעט לעצם כינון היחסים והתמקדה בדרישה כי ישראל תפסיק את ה"כיבוש הבלתי חוקי" של השטחים הפלסטיניים ותעניק לעם הפלסטיני את כל זכויותיו.

בערב הסעודית, המגמה ברשתות החברתיות ובתקשורת חיובית למדי, ואחד מהעיתונים פרסם מאמר קצר של הרב מארק שנייר, המכהן כיועץ למלך בחריין, שבו נכתב: "לשתי המדינות יש יותר מן המשותף מאשר הבדלים. מלך בחריין מעריך את ישראל בהיבט של יכולותיה הטכנולוגיות, החדשנות בתחום הבריאות ועוצמתה הצבאית. הוא תמיד ראה בביסוס היחסים מצב של win-win situation עבור שני הצדדים. היום החזון הזה הפך למציאות, ואני יודע שזה הופך את המלך חמד לגאה מאוד, ושהוא מתרגש לקראת העתיד של השותפות הזו".

בבחריין עצמה הדעות חלוקות וההתנגדות מגיעה בעיקר מהשיעים, המהווים כשלושה רבעים מאזרחי המדינה, אך נשלטים על ידי המיעוט הסוני.