נגיף הקורונה | סיקור שוטף

הממשלה החליטה: סגר מיום שישי; נתניהו: "חבילת סיוע כלכלי נוספת לנפגעי הסגר"

הסגר יתחיל בשישי הקרוב בשעה 14:00 למשך שבועיים עם אופציית הארכה לשבוע נוסף • עסקים במגזר הפרטי שלא מקבלים קהל יוכלו לפעול לפי התו הסגול, למעט ענפי המסחר והתיירות • העלות המשקית של צעדי הסגר: 6.5 מיליארד שקל

בנימין נתניהו / צילום: אורן בן חקון, פול
בנימין נתניהו / צילום: אורן בן חקון, פול

רשימת ההגבלות שאושרה:

● יציאה מהבית למרחק של עד 500 מטרים
● סגירת מערכת החינוך למשך 3 שבועות
● איסור התקהלות של יותר מ-20 איש בשטח פתוח, ו-10 בחלל סגור
● עסקים חיוניים, בהם מרכולים ופארמים, ימשיכו לפעול
● המגזר הפרטי יעבוד בהתאם לתו הסגול, למעט תיירות, מסחר וקבלת קהל
● מסעדות יוכלו לפעול בשירות משלוחים בלבד
● המגזר הציבורי יפעל במתכונת מצומצמת
● תפילות בבתי הכנסת יתקיימו בהתאם למתווה ייעודי
● תתאפשר פעילות ספורטיבית ליחידים

22:10

הפעילות החינוכית של תלמידי החינוך המיוחד, כפרי הנוער, ילדים ונוער בסיכון תוחרג במהלך ימי הסגר. 

ממשרד החינוך נמסר כי "לאור זאת ובהתאם להנחיית השר גלנט, פועל משרד החינוך כדי לקבוע מתווה למידה, שפרטיו יפורסמו מחר באופן מסודר לציבור".

21:45

מטעם משרד האוצר נמסר הערב: "אגף הכלכלנית הראשית מעריך כי העלות המשקית של צעדי הסגר עליהם הוחלט הערב בישיבת הממשלה, תעמוד על כ-6.5 מיליארד שקל. עלות צעדים אלה נמוכה בכ-8 מיליארד שקל מעלותו של סגר למשך אותה תקופה, במתכונת עליה דובר בקבינט בסוף השבוע שעבר".

21:10

אחרי נתניהו, שר הבריאות יולי אדלשטיין התחבר מהבידוד. "אני אמור להיות שמח מכך שההחלטה עברה כפי שרציתי. שלושה חודשים ניסיתי להימנע מסגר, עשיתי הכל כדי לחיות לצד הקורונה עם מיעוט הגבלות ותחלואה קשה ותמותה ברמה סבירה. כעת זה לא המצב ואין ברירה. מערכת הבריאות, באנו ואמרנו כי  יש צורך בסגר כדי למנוע את התחואה ולתת לצוותים שלנו לנשום, כדי לא לאבד שליטה, צריך הגבלות חמורות".

"גם לי קשה עם החגים ללא המשפחה, ההתקהלות הגדולה בבית הכנסת, אבל זה צו השעה. ההצלחה תלויה בכולנו, אם לא נשמור על הכללים המצב ימשך ואז הכל לחינם".

"במספרי הבדיקות אנחנו מובילים בעולם, יותר מ-40 אלף בדיקות ביום", המשיך אדלשטיין. "לא רוצים לטאטא מתחת לשטיח". 

"שתוף הפעולה של הציבור הכרחי - מבקש לשמור על האוכלוסייה הבוגרת, להתרחק מהתקהלויות חברתיות, עם מתווה מצומצם לבתי כנסת. איפשרנו פעילות מגזר פרטי, לפי הנחיות. אם כולנו ננהג כך נוכל לומר 'תכלה שנה וקללותיה'". 

אחריו, עלה בזום פרויקטור הקורונה רוני גמזו, שגם הוא נמצא בבידוד. "יותר מ-150 אלף חולים ביותר משמונה חודשים. 4,000 חולים בכל יום נמצאים. התחלואה נרחבת ומתפשטת, ויש עוד הרבה שאנחנו לא מאתרים. זה מחייב צעדים, והממשלה קיבלה החלטות לא פשוטות של הרע במיעוטו. באמת באמת באמת באמת אנחנו במערכה מדירת שינה. בתי החולים, לפחות חלקם, הרימו דגל אדום על העומס ואנו עושים הכל להכלת כמות החולים אבל זה מחייב פעולה. מי שינצח את הקורונה זה לא ראש הממשלה, שר הבריאות הפרויקטור או צה"ל. רק הישראלים יכולים. מחר כל ישראלי: ערבי מהגליל, חילוני מתל, אביב, חרדי מבני ברק. כל הישראלים ישאלו, לא מה גמזו עושה לנצח את הקורונה, אלא מה הם עושים בנדון, רק כך ננצח. אם נפעל חכם, בתוך שבועיים-שלושה נגמור עם זה".

20:50

ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח את מסיבת העיתונאים בהתייחסות לטקס החתימה על הסכם השלום עם איחוד האמירויות ביום שלישי. "יוצא למשימה היסטורית למפגש עם נציגי אחיוד האמירויות ובחריין לחתום על הסכמי שלום. עידן של שלום מדיני וכלכלי שיזרימו למשק שלנו מיליארדי דולרים בהשקעות מיזמים ושיתופי פעולה. זה חשוב במיוחד קורונה. היינו מהראשונים בעולם להבין את גודל הסכנה, סגרנו את השמיים וכו', מספר החולים הקשים והנפטרים בישראל מהנמכים בעולם בזכות הצעדים ההם. היינו מהראשונים לסגור ולכן פתחנו ראשונים, הענקו מענקים והלוואות. ולכן מצב כלכלת ישראל טוב יותר מרוב כלכלות העולם, למרות הבעיות והקשיים". 

"החלטותינו הביאו לפחות נפטרים ומתים וכלכלה שנפגעה פחות", המשיך נתניהו. "הגל השני מכה בכל המדינות בעקבות הפתיחה. וכעת כולם סוגרים". נתניהו הזכיר את מדינת ויקטוריה באוסטרליה, בניו זילנד ובספרד, שם הונהג סגר.

"שאלתי את פרופ' גמזו מתי שוב נצטרך לסגור? אמר נסגור כשמערכת הבריאות תניף דגל אדום. הם הסכימו להמשיך פתוח למרות העלייה בתחלואה, לכן משכנו עד השבוע שעבר", המשיך נתניהו. "ביום חמישי הניפו לנו דגל אדום והזהירו שמצב התחלואה מחייב צעדים מיידים. עומס יתר על חלק מהצוותים הרפואיים. שחיקה אנושית, לא של מחסור במיטות ומכונות הנשמה. הם מזהיר מזינוק פתאומי במספר החולים הקשים ומהתקרבות החורף, המעמיד סכנה משולבת של קורונה ושפעת. לכן אנו נערכים מראש. הרופאים אומרים וגם הכלכלנים - הדקו את ההגבלות כעת כי ממילא כעת הכלכלה יורדת להילוך נמוך. המטרה הפחתת התחלואה יחד עם יכולת קיטוע שרשרות ההדבקה, שתעבוד טוב יותר בעוד שלושה שבועות".

"לכן קיבלנו על החלת הסגר עד שמחת תורה. מגזר ציבורי בתמכונת מצומצמת כמו במרץ-אפריל. מגזר פרטי ללא קבלת קהל, מערכת חינוך סגורה ובתי כנסת במתווה מיוחד ומגביל. מרכולים ובתי מרקחת פתוחים, ספורט יחידני מותר, תהיה הגבלה של 500 מטר". 

"יהיו נפגעים, בעיקר בעלי עסקים", המשיך נתניהו. "לכן הנחיתי את שר האוצר להכין חבילת סיוע כלכלי לנפגיע הסגר, יובא לאישור הממשלה. מכינים עוד תוכניות כלכליות לשיקום המשק. נעבור את זה, אני מבטיח". נתניהו קרא להישמע להנחיות: "מסכות, מרחק ושאר ההגבלות. אם לא נקפיד הנגיף יכה בנו ובהורינו. אם נעמוד בזה, ננצח את הנגיף".

לאחר מכן, הנאום עבר לשאלות העיתונאים. לאחר שנשאל לגבי הכישלון בהתמודדות עם הקורונה, נתניהו קטע את העיתונאית ואמר: "אין כישלון - העובדה שפתחנו מוקדם הביאה לכך שהכלכלה במצב טוב יותר מרוב מדינות העולם. זו עובדה. אנחנו כעת סוגרים כפי שרוב מדינות העולם סגורות. נתקלנו בפופוליזם בלתי רגיל בועדות הכנסת, 'לא צריך לסגור. מה פתאום?', הפופוליזם הזה פגע קשה במאבק בתחלואה. אני נכנעתי לתכתיבים? קיבלתי את ההצעות של גמזו, כפי שהביא אותם. הצטערתי שליצמן מתפטר ומקווה שיחזור. בכל תפקידי הציבוריים תמיד דבקתי במטרה, גם כשהכדורים שרקו סביבי, וגם כשחיצי הביקורת עפו. המאבק בהסכם עם איראן, הצעדים הכלכליים כשר אוצר כך בקורונה וכך אמשיך". 

נתניהו נשאל לגבי רכישת מכונות ההנשמה בגל הראשון והאם היה כישלון בהיערכות לקראת הגל השני. "בגל הראשון הערכנו שיש בעיה במחסור במכונות הנשמה ולכן רכשנו עוד. הבעיה לא הציוד למונשמים, אלא היכולת של הצוותים להמשיך ולטפל בכל החולים. עברנו בשלושה שבועות מ-30 ל-70 יישובים אדומים. היינו בגובה יציב בתחלואה, אבל היא עולה כעת בעוצמה. הצעדים כעת הם באיזון בין הבריאות לכלכלה. אם העלייה הגיאומטרית בתחלואה תימשך זה יפגע קשה בכלכלה, לכן אנו פועלים כעת, הסגירה פחות חזקה מבגל הראשון. ההחלטה שהתקבלה בממשלה ברוב קולות מאוזנת. זו לא תוכנית כבקשתך. ברגע שאתה לא מקבל את המגבלות, אתה פוגע בהרבה אנשים. והטור הגיאומטרי עולה".

20:45

המתווה כולל שבועיים של סגר עם אופציה להארכה לשבוע שלישי. במגזר פרטי (למעט תיירות ומסחר, ללא קבלת קהל) יעבדו לפי התו הסגול (כרגע בלי הגבלת 30%). עסקים חיוניים יעבדו כפי שעבדו במרץ-ארפיל ובנוסף ייבחנו עסקים נוספים. כלומר - תיירות ומסחר סגורים (כל חנות שמקבלת קהל), למעט פארם וסופר (וחניות חיוניות אחרות). מקומות עבודה בלי קהל יישארו פתוחים.

שר האוצר בתיאום עם שר הבריאות יחליטו בהמשך על מתווה העבודה במגזר הציבורי.

השרים אסף זמיר, זאב אלקין ועמיר פרץ הצביעו נגד מתווה הסגר. אופיר אקוניס ואיציק שמולי נמנעו. שאר השרים הצביעו בעד המתווה.

20:15

הממשלה אישרה היום (א') הטלת סגר מרוכך ברחבי הארץ החל מיום שישי הקרוב, ערב ראש השנה, בשעה 14:00 בבוקר ולמשך שלושה שבועות. השרים אישרו כי מערכת החינוך תושבת החל מיום שישי, יומיים אחרי המועד שתוכנן מלכתחילה, כך שהלימודים יתקיימו גם בימים רביעי וחמישי.

משרד הבריאות הוסיף בשלושת שבועות הסגר - סגירה של בריכות שחייה, חדרי כושר ומסעדות.

19:45

פתיחה מלאה של המשק למעט ענפי המסחר והתיירות, זו הפשרה המסתמנת בישיבת הממשלה במגעים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר ישראל כ"ץ ושר הבריאות יולי אדלשטיין. מדובר בצמצום דרמטי בהיקף הפגיעה הכלכלית ביחס למתווה שאושר בקבינט הקורונה בשבוע שעבר. סיכום שהושג בלחץ שר האוצר ובתמיכת בנק ישראל והמשרדים הכלכליים. 

על-פי המתווה המסתמן יוכלו העסקים בכל הענפים לפעול ללא מגבלות במהלך הסגר, למעט ענפי המסחר והתיירות. באשר פעילות המגזר הציבורי סוכם כי המתווה להפעלתו יסוכם בהמשך בין כ"ץ ואדלשטיין. כמו כן סוכם כי העסקים שהוגדרו בסגר הקודם חיוניים יוכלו להמשיך ולפעול כרגיל.

ישיבת הממשלה הדרמטית לאישור הצעת קבינט הקורונה עדיין מתנהלת בשעה זו, כשעל הפרק ההצעה לסגר מלא, חמור אף יותר מהסגר שהונהג במרץ-אפריל. להערכת האוצר העלות של סגר מסוג זה תגיע ל-18-19 מיליארד שקל באובדן תוצר ומספר המובטלים עשוי לזנק בחזרה לשיא שנרשם במאי, 1.4 מיליון מוחסרי עבודה.

על-רקע זה מתנהלים בשעה זו מגעים קדחתניים בין שר האוצר ישראל כ"ץ ושר הבריאות יולי אדלשטיין בניסיון להגיע לפשרה שתצמצם משמעותית את הפגיעה. באוצר העריכו היום כי המשך הפעלתם של עסקים לא-חיוניים שאינם עוסקים בקבלת קהל תפחית באופן דרמטי את היקף הפגיעה התעסוקתית במשק.

בתוך כך, בשעה 20:00 ראש הממשלה בנימין נתניהו ימסור הצהרה לתקשורת. בהמשך, אדלשטיין ומנהל פרופ' רוני גמזו ימסרו גם כן הצהרות באמצעות זום. 

18:05

לפי המתווה שצפויים לאשר השרים, בשלב הראשון של הסגר, שיימשך שבועיים, תוטל מגבלת תנועה של עד 500 מטרים מהבתים, ותתאפשר עבודה של 30% במגזר הפרטי. מפעלים ומקומות עבודה אחרים שיוגדרו חיוניים ימשיכו לעבוד כרגיל. בשלב השני, שיימשך שבועיים נוספים, תבוטל מגבלת 500 המטרים, ויוגדל היקף העבודה במגזר הפרטי ל-50% ממספר העובדים.

בשני השלבים הללו - שיימשכו ארבעה שבועות , תיאסר פתיחת מסעדות ועסקים אחרים לקבלת קהל, אך יתאפשרו משלוחים. ועדה של ארבעה שרים בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ, תקבע נוהלים מפורטים יותר של ההגבלות השונות כגון פעילות ספורט.

17:25

ממשלת ישראל הצביעה היום (א') בעד המשך פעילות מערכת החינוך כסדרה עד ליום שישי, במקום התכנון המקורי, לפיו הלימודים יסתיימו ביום רביעי.

‏נתניהו אמר כי "בשבועיים הראשונים מערכת החינוך תהיה סגורה אבל צריך לשקול בשבועיים שלאחריהם לאפשר פתיחת הגנים והכיתות הנמוכות, מבקש שפרופ' גמזו יקבע את הקריטריונים והיעדים להשגת המטרה הזאת". 

בתוך כך, שר הכלכלה עמיר פרץ אמר כי "אצביע נגד סגר מלא. הפיתרון המשולב להורדת התחלואה ומניעת קריסה כלכלית הוא סגר ליילי למשך חודש ימים עם איסור התקהלות במשך כל היום, ואכיפה משמעותית על שמירת התו הסגול. סגר ליילי, יוריד את התחלואה וישמור על הכלכלה הישראלית".

16:30

גורמים שמשתתפים בישיבת הממשלה אמרו כי לאור התנגדויות מצד שרים רבים וכן של נגיד בנק ישראל, נתניהו שוקל לרכך את הסגר. זאת, במיוחד בכל הנוגע לפעילות המשק ולעבודה במגזר הפרטי. במהלך הישיבה שאל נתניהו את שר הבריאות יולי אדלשטיין ואת ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו מה דעתם לגבי השארת מספר העובדים במגזר הפרטי על 30%-40%, כפי שהיה בחודשים מרץ ואפריל - במקום לסגור את המשק באופן מוחלט.

12:15

ישיבת הממשלה שהייתה אמורה להתחיל בשעה 11:30 טרם נפתחה כיוון ששר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן ישב אצל ראש הממשלה נתניהו. בסיום הישיבה בין השניים, הגיש ליצמן מכתב התפטרות מן הממשלה בשל הכוונה להטיל סגר כללי לתקופת החגים.

ליצמן אמר לנתניהו כי הוא מבין שההחלטה להטלת סגר מלא בחגים תוכננה מראש וזאת מחוסר הערכה לחגי ישראל, לעומת דברים אחרים שלא העזו לפגוע בהם. "ליבי עם רבבות אלפי יהודים שבאים לבית כנסת פעם בשנה ולא יבואו השנה בגלל הסגר", הוא כתב במכתב ההתפטרות.

8:40

ישיבת הממשלה שאמורה לדון בסגר הצפוי להיות מוטל בתקופת החגים אמורה להתכנס הבוקר בשעה 11:30. זמן הדיונים מוגבל, שכן ראש הממשלה בנימין נתניהו אמור לטוס הלילה לוושינגטון לטקס החתימה על הסכם השלום עם איחוד האמירויות, ולהצהרת הכוונות לשלום עם בחריין.

לקראת הישיבה שרים רבים, ביניהם שר הכלכלה עמיר פרץ, שר התיירות אסף זמיר ושר המל״ג והמים זאב אלקין הביעו את דאגתם מן הסגר המוחלט, וציינו כי במתווה הנוכחי הם יצביעו נגדו. בתוך כך, שר השיכון יעקב ליצמן הודיע על התפטרותו בשל הכוונה להטיל סגר שלא יאפשר תפילות בחגים.

בפלג השני של יהדות התורה, דגל התורה, לא השיבו לפניות הבוקר בנוגע לשאלה האם יהדות התורה תחולל משבר קואליציוני סביב נושא הסגר.

ליצמן איים בעבר בהתפטרות על רקע חוק הגיוס ועבודות תיקון רכבת בשבתות, ואכן הוא התפטר מתפקידו כשר הבריאות, אך הדבר לא הביא לפירוק הקואליציה. ליצמן לא הסכים להיות חלק מן האחריות הממשלתית סביב החלטות שנויות במחלוקת מבחינה דתית. יחד עם זאת, גם בקרב חסידות גור, ישנן מחלוקות פוליטיות פנימיות ואיום על מעמדו של האדמו"ר מגור (הרב ישראל אלתר) ויתכן שזה הרקע לכל איומי ההתפטרות.

עבור נתניהו, התפטרותו של ליצמן הינה איתות בעייתי לכך שהשותפות הפוליטית קרבה לקיצה. אולם, יש לקחת בחשבון שההתפטרות של ליצמן תיכנס לפועל רק עוד 48 שעות והדברים יכולים להשתנות עד אז.

ההנחה בקרב מרבית שרי הממשלה היא שמתווה הסגר שפורסם ב"הצעת המחליטים" במהלך סוף השבוע הינו תוכנית שמהווה בסיס לשינויים, וכי הדברים תלויים בכמות הלחצים שיופעלו.

שר האוצר ישראל כ"ץ יצביע אף הוא נגד סגר מלא החל מראש השנה. שר האוצר הציע בקבינט הקורונה בשבוע שעבר סגר לילי ברחבי ישראל מן השעה 19:00 ועד 05:00 בבוקר, תוך שמאפשרים לעסקים להמשיך לעבוד.

לפי ההצעה, השלב הראשון של הסגר יימשך כשבועיים. בשלב השני יחולו הגבלות דומות במשך כשבועיים נוספים, בהתאם למצב התחלואה. לאחר מכן, בשלב השלישי, תשוב הפעילות באזורים השונים בהתאם לרמת התחלואה ולפי מתווה הרמזור.

לפי ההצעה, בשלב הראשון היציאה ממקום המגורים תוגבל ברחבי הארץ לעד 500 מטרים מהבית, ולא תתקיים פעילות בכלל מערכת החינוך, לרבות מערכת החינוך המיוחד והפנימיות, כשלמידה מרחוק תתקיים ככל האפשר.