מצרים | פיצ'ר

מומיות חדשות במצרים: נחשף אוסף מסתורי חדש שהיה חתום במשך 2,500 שנה

האוסף כולל 13 ארונות חתומים שנמצאו זה מעל זה בבאר בעומק 12 מטר באתר בשם סקארה - במרחק 32 ק"מ מקהיר • הגילוי הגיע בתזמון מושלם, שבוע אחרי שמצרים פתחה מחדש את אתריה הארכיאולוגים למבקרים לאחר סגר הקורונה

המומיות המסתוריות שהתגלו בבאר במצרים / צילום: משרד התיירות והעתיקות של מצרים
המומיות המסתוריות שהתגלו בבאר במצרים / צילום: משרד התיירות והעתיקות של מצרים

מצרים חשפה אוסף מסתורי של ארונות קבורה שמכילים כנראה מומיות אנושיות, שהיו חתומים במשך יותר מ-2,500 שנים. 13 הארונות החתומים נמצאו בערימה זה מעל זה בבאר בעומק 12 מטר. לפי משרד התיירות והעתיקות המצרי, הארונות היו שמורים עד כדי כך, שהעיטורים והצבעים המקוריים נראים בבירור.

מצרים עמדה בפני שינוי פוליטי סוער בתקופת החיים של המומיות שהתגלו, בערך בשנת 500 לפנה"ס. בשנת 525 לפני הספירה, מלך פרס, המכונה כנבוזי השני (בנו של המלך כורש), כבש את מצרים, שילב אותה באימפריה הפרסית והעניק לעצמו גם את הכינוי "פרעה מלך מצרים".

צוות הארכיאולוגים עם אחד הארונות באוסף שהתגלה / צילום: משרד התיירות והעתיקות של מצרים
 צוות הארכיאולוגים עם אחד הארונות באוסף שהתגלה / צילום: משרד התיירות והעתיקות של מצרים

על פי ההיסטוריון הרודוטוס, כנבוזי השני התנהג באכזריות רבה למצרים ובמיוחד לבני האצולה: הוא הוציא להורג את פרעה פסמתיך השלישי וכן אצילים נוספים, התעלל בשבויים, והרג נשים וילדים. כמו כן, הוא בזז את המקדשים וחילל את קדשי המצרים.

הארכיאולוגים שגילו את הארונות בסקארה - אתר קדום במרחק של כ־32 ק"מ מדרום לקהיר, הכולל עוד שרידים היסטוריים כמו פירמידת סטפ, שנחשבת לעתיקה ביותר בעולם - מצפים לעוד תגליות בימים הקרובים.

אחד מארונות הקבורה באוסף המסתורי  / צילום: משרד התיירות והעתיקות של מצרים
 אחד מארונות הקבורה באוסף המסתורי / צילום: משרד התיירות והעתיקות של מצרים

שר התיירות והעתיקות המצרי, חאלד אל־אנאני, צייץ בטוויטר ש"זו הרגשה שאין לתאר כשאתה עד לגילוי ארכיאולוגי חדש". הגילוי הגיע בתיאום מושלם, שבוע אחרי שמצרים פתחה מחדש את אתריה הארכיאולוגים והמוזיאונים למבקרים אחרי סגר הקורונה במרץ, שפגע קשות בכלכלה של המדינה.

התיירות חיונית לכלכלת מצרים, שנהנתה מ-13.6 מיליון ביקורי תיירים ב-2019. יותר ממיליון מצרים עובדים במגזר הזה.

הגילוי האחרון בא אחרי חשיפת ארונות קבורה אחרים בסקארה מוקדם יותר השנה. באפריל חשפו ארכיאולוגים ארבע תיבות שמכילות מומיות, יחד עם חמישה סרקופגים מאבן גיר באתר קבורה.