אפילו שועלי שוק ההון הוותיקים טוענים שנפלו בפח של איש הנדל"ן אלדד פרי

אבי דויטש שרשם אקזיט מרשים בבית ההשקעות אקסלנס נשואה ושמעון הייבלום, מנכ"ל סולל בונה לשעבר, מובילים את קרן האשראי אקספו שהשקיעה בחברת פרי נדל"ן • קרן אקספו טוענת שקבוצת הנדל"ן של אלדד פרי חייבת לה כ-132 מיליון שקל

אלדד פרי / צילום: איל יצהר, גלובס
אלדד פרי / צילום: איל יצהר, גלובס

נראה שגם כמה משועלי שוק ההון הוותיקים ביותר נפלו בפח ונדרשים עתה להתמודד עם חוסר הוודאות במצב קבוצת פרי נדל"ן, בזמן שעתיד ההלוואות שהעניקו לה לוט בערפל. קרן האשראי אקספו פנתה בימים האחרונים לבית המשפט המחוזי תל אביב בבקשה דחופה, בגין חוב של כ-132 מיליון שקל מצד הקבוצה.

מצבה הפיננסי המעורפל של קבוצת פרי תופס בימים האחרונים כותרות רבות, מאז הגיש איש העסקים השוויצרי חיים חמו בקשה בהולה לבית המשפט המחוזי מרכז, למתן צו לפתיחת הליכים נגד הקבוצה. זאת בקשר להלוואות של קרוב ל-220 מיליון שקל שהעניק לקבוצה בשנה האחרונה באמצעות חברה פרטית בבעלותו. ביום חמישי האחרון נענתה השופטת עירית וינברג-נוטוביץ לבקשה, והורתה על מתן צו להקפאת הליכים לקבוצה. כחלק מההחלטה בית המשפט הורה על מינויים של עורכי הדין אהוד גינדס וגונן קסטנבאום לנאמני החברה.

עובדי פרי נדל"ן לא קיבלו את משכורת חודש אוגוסט והחליטו להתאגד 

בבקשה טוענת אקספו ל"הפרות יסודיות של הסכמי ההלוואה", לטענתה, שהוענקה לאלדד פרי לצורך הקמת פרויקט מעונות סטודנטים וכן שטחי מסחר ומשרדים ברחובות.
מדובר, לפי אקספו, בהלוואה של כ-73 מיליון שקל שהעניקה לקבוצת פרי בספטמבר 2017, "לצורך השלמת רכישת חלק מהמקרקעין". וכן בסכום נוסף של כ-55 מיליון שקל שהוענק לקבוצה בנובמבר 2018 "לצורך תשלום אגרות בניה והיטלי פיתוח בקשר למקרקעין, מימון עבודות חפירה ודיפון במקרקעין ועוד".

קרן מימון בראשות שמות מוכרים בשוק

אקספו נמצאת בראשות המייסד והבעלים אבי דויטש, שבעבר נהנה מאקזיט מרשים ממכירת חלקו בקופות הגמל של בית ההשקעות אקסלנס נשואה, ולצידו כיו"ר ועדת האשראי של הקרן מכהן שמעון הייבלום, גם הוא שם מוכר בשוק ההון.

קרן אקספו היא "קרן מימון פיננסית העוסקת במתן אשראי למטרות שונות", ולפי התיאורים שלה, פעילות המימון שהיא מציעה, "מתאימה למשקיעים סולידיים, המעוניינים בריבית קבועה ברמת ביטחון גבוהה". עוד מציינים באקספו כי שירותיה ניתנים ללקוחות כל הבנקים ומתאפיינים "בתהליכי עבודה קצרים ויעילים, התורמים לשיפור זמינות האשראי".

כאמור, בראש אקספו עומד המנכ"ל והמייסד אבי דויטש (57), שבשנת 2000 הקים יחד עם בית ההשקעות אקסלנס, אז בשליטת רוני בירם וגיל דויטש, את קופות הגמל שלו. מאז ועד שנת 2005 שימש דויטש כמנכ"ל הפעילות, ולאחר מכן כיו"ר. את חלקו בחברת הגמל מכר דויטש לבית ההשקעות בשתי פעימות, בסכום כולל של 40 מיליון שקל, וזאת נוסף לתגמולים שנתיים שוטפים עבור תפקידיו בבית ההשקעות, בסכומים שהצטברו למיליוני שקלים לאורך השנים.

אבי דויטש, המייסד והבעלים של קרן אקספו / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 אבי דויטש, המייסד והבעלים של קרן אקספו / צילום: שלומי יוסף, גלובס

הייבלום (74) שימש בעבר בין יתר כמנכ"ל בנק כרמל למשכנתאות, משנה למנכ"ל בנק מישכן של הפועלים, מנכ"ל סולל בונה, סמנכ"ל ומנהל כספים בשיכון ובינוי ועוד. עוד היה כשמונה שנים יו"ר חברת חברת שפע ימים הבורסאית, העוסקת בחיפוש אבנים יקרות, וכן הוא כבר שנים רבות סגן יו"ר פעיל בחברת קרסו נדל"ן, ובחודש יולי האחרון מונה לדח"צ בחברת האנרגיה ג'י.פי גלובל.

שמעון הייבלום / צילום: תמר מצפי, גלובס
 שמעון הייבלום / צילום: תמר מצפי, גלובס

אקספו: "פיגורים פעם אחר פעם"

לפי אקספו ההלוואה נוגעת לשתי חלקות סמוכות, בשטח של יותר מ-26 אלף מ"ר, עליהן תוכננה במסגרת קבוצת רכישה הקמת מעונות סטודנטים שיכללו כ-750 יחידות, וכן שטחי מסחר ומשרדים, שחלקם תוכננו גם במסגרת קבוצת רכישה.

במסגרת הסכמי ההלוואה הועמדו לטובת אקספו ביטחונות שונים, ובכלל זה "נרשמו משכנתאות ראשונות בדרגה ללא הגבלה בסכום", על הקרקע המדוברת. לטענת אקספו, לפי ההסכמים, באמצעות שלושה גופים (אלדד פרי אסטרטגיות, אלדד יוסף פרי, אלדד פרי נדל"ן) היה צריך "לפרוע את מלוא ההלוואות" לפני כארבעה חודשים, בתחילת מאי. אולם, באותו מועד נחתמה בין הצדדים תוספת להסכם ההלוואה, להארכת מועד הפירעון, שפג לפני כחודש, ועד כה ההלוואות טרם נפרעו. נוסף לכך, טוענת אקספו לפיגורים "פעם אחר פעם בתשלום הריבית", האחרונים מהם נרשמו בחודשים יוני ויולי, בסכום של יותר מ-2 מיליון שקל.

עוד עולה מפניית אקספו, כי באוגוסט "הוטלו על המקרקעין עיקולים במסגרת תיקי הוצאה לפועל" המתנהלים נגד קבוצת פרי, אליהם הצטרפו הליכי חדלות פירעון מהימים האחרונים, כאמור, על ידי איש העסקים השוויצרי חיים חמו. בשל כך, באקספו מעלים חשש כי פרי יחדל "כליל מניהול הפרויקט, תוך הובלתו לשיתוק", וכן כי "בנסיבות אלו עלול להיגרם כאוס מוחלט בפרויקט", ונזקים כבדים לקרן "כמו גם לרוכשי הזכויות החוזיות בפרויקט המעונות".

באקספו ביקשו למנות את עו"ד חגי אולמן לכונס נכסים ולאפשר לו לנהל את הקרקע, לבדוק את מצבה ותקבולים שהתקבלו בגינה, בדיקת מצבה הסטטוטורי וקבלת מסמכים רלוונטיים וכן "ביצוע כל פעולה לשם שמירה על המקרקעין והגנה עליהם, לרבות ביטוח" ופעולות נוספות.

פרי נדל"ן פועלת בתחום הבנייה מאז 2013. החברה מזוהה עם תחום ארגון קבוצות הרכישה, אך במקביל היא גם יוזמת פרויקטים. לפני כחצי שנה הודיעה על שינוי באופי הפעילות ומעבר לייזום פרויקטים בלבד. לפי אתר האינטרנט של החברה היא פעילה כיום בייזום ובבניית כ-1,500 דירות. 

הטענות של קרן אקספו נגד פרי נדל"ן

> ביצעה הפרות יסודיות של הסכמי הלוואה
> לא עמדה בפירעון הלוואה של כ-128 מיליון שקל
> רושמת פיגורים בתשלום הריבית על ההלוואה
> חשש לנזקים כבדים לקרן ולרוכשי הזכויות בפרויקט הקמת מעונות סטודנטים ברחובות