ארה"ב | ניתוח

כל הדרך לפסגה: יותר ויותר נשים מתמקמות בצמרת ענף הבנקאות

ענף הבנקאות, מגזר גברי מסורתי, עוקף כעת מגזרים אחרים בארה"ב בקידום נשים • ההמחשה לכך באה כאשר סיטיגרופ מינה את ג'יין פרייזר למנכ"לית • בכך היא תהפוך לאשה הראשונה שמנהלת בנק בוול סטריט • למרות זאת, הדרך לשוויון מגדרי בענף הפיננסים עוד ארוכה ותלולה

ג'יין פרייזר. הגיעה לעמדה שאף אחת לא הגיעה אליה מעולם  / צילום: Erin Scott, רויטרס
ג'יין פרייזר. הגיעה לעמדה שאף אחת לא הגיעה אליה מעולם / צילום: Erin Scott, רויטרס

הבנקאות רשמה בשנים האחרונות הישגים בקידום נשים, והעניקה להן תפקידים שהעמידו אותן על מסלול הניהול עד לשכת המנכ"ל. אחד הביטויים שממחישים את התהליך הזה מהעת האחרונה אפשר לראות בהחלטה של סיטיגרופ למנות את ג'יין פרייזר למנכ"לית הבנק. כשפרייזר תחליף בפברואר את מנכ"ל סיטי הנוכחי, מייקל קורבט, היא תהפוך לאשה הראשונה שעומדת בראש בנק גדול בוול סטריט - צעד משמעותי מאד בדריסת הרגל של הנשים בענף, שנחשב גברי במשך עשרות ומאות אם לא אלפי שנים.

המינוי משקף את מאמצי סיטי וכמה מוסדות שירותים פיננסיים נוספים לשלב נשים בתפקידים שאחראים על רווחים והפסדים של חטיבות גדולות, ומאפשרים לצבור את הניסיון הדרוש כדי להגיע לצמרת הניהול.

הצמיחה למעלה של פרייזר

במשבר הפיננסי, פרייז ניהלה את החטיבה האסטרטגית של סיטי, והניחה את היסודות לרה-ארגון שצמצם את הבנק הזה, שמכר יחידות כמו חברת הברוקראז' "סמית בארני". סיטיגרופ העמיד אותה אחר כך בראש חטיבת הבנקאות הפרטית ללקוחות העשירים מאד. משם היא עברה לסנט לואיס לנהל את חטיבת המשכנתאות החבולה, ששירתה בעלי דירות שחששו מעיקולים.

ב-2015 הועברה פרייזר למקסיקו כדי לנהל את החטיבה הלטינו-אמריקאית מוכת השחיתויות של הבנק, והיא ביצעה חילופי גברי בהנהלה הגברית ושיפרה את ביצועים הכספיים. בשנה שעברה, מועצת המנהלים מינתה אותה לנשיאת סיטי והפקידה בידיה את החטיבה הצרכנית העולמית, שאחראית לכ-40% מסך הכנסות הבנק.

למרות המהלך ההיסטורי של סיטי, מומחי ניהול אומרים שדרושה עוד עבודה רבה לסגירת הפער המגדרי במגזר הפיננסי. מנהלי מוסדות גדולים אחרים כמו ג'יי. פי. מורגן צ'ייס, גולדמן זקס ובנק אוף אמריקה הם גברים. בשנה שעברה קידם ג'יי.פי. מורגן שתי נשים, מריאן לייק וג'ניפר פיפשק, כמועמדות בכוח למנכ"לות.

"יש לנו עדיין דרך ארוכה"

"נשים מקודמות לתפקידים כאלו, בייחוד במגזרים שבהם הן באמת פורצות דרך חדשה, בזכות ולא בחסד", אמרה לוריין הריטון, מנכ"לית קטליסט, קבוצת מחקר ושדולה שפועלת לקידום נשים לתפקידי ניהול. "יש לנו עדיין דרך ארוכה לעשות, אבל אנחנו נעים בכיוון הנכון".

בכל העולם התאגידי, שיעור הנשים שמגיעות לדרגי ניהול לא השתנה משמעותית בשנים האחרונות, לפי נתונים של מקינזי ו-LeanIn.org משנת 2015 ואילך על צנרת הניהול במאות חברות גדולות.

הפער המגדרי
 הפער המגדרי

קיימות נשים בכירות בבנקאות יותר מאשר במגזרים רבים אחרים, עם 27% במשרות ניהול בכירות כולל סמנכ"לי כספים וסמנכ"לי תפעול (C-suite). ממוצע הנשים במשרות כאלו בעולם העסקים הוא 21%, לפי מקינזי ו- LeanIn. ב-2019, גברים עלו נשים במספר הקידומים הראשונים לניהול בבנקים, אך הנשים עלו על הגברים בכל שלב מעל זה, כולל ניהול בכיר של מחלקות, סגני נשיא בכירים הניהול הבכיר ביותר (C-suite - CEO, CFO, COO). בשנתיים-שלוש האחרונות, הנתונים של מקינזי מראים ששיעור הנשים ברמות הניהול הגבוהות ביותר בבנקאות עלה בהתמדה.

100 הבנקים הגדולים ביותר ברשימת פורצ'ן מינו יחד יותר נשים למשרות ביצועיות בכירות מכל החברות האחרות ברשימת פורצ'ן 500, לפי ניתוח עדכני של אוניברסיטת סטנפורד. עד לאחרונה, הבנק הבורסאי הגדול ביותר בארה"ב שנוהל על ידי אשה היה KeyCorp . בת' מוני, שפרשה לגמלאות במאי השנה, הפכה לאשה הראשונה בראש בנק מ-20 הגדולים בארה"ב כשהיא מונתה למנכ"לית ב-2011.

בכירות מקודמות יותר
 בכירות מקודמות יותר

לבנקים רבים יש חטיבות בנקאות קמעונאית שמעסיקות מספר גדול של נשים בתפקידי קבלת קהל, מה שיוצר מאגרי כשרונות גדולים, אמרה הריטון. למאמצים לקדם שנים בבנקאות עזר גם גל של קונסולידציה שבו הבנקים המסורתיים בוול סטריט הרחיבו את פעילות הבנקאות הצרכנית שלהם מאז המשבר הפיננסי.

עשרות שנים של אפליה מגדרית

אבל עליית הנשים לתפקידים הבכירים בוול סטריט היתה איטית, בעקבות עשרות שנים של האשמות באפליה מגדרית, שכר לא-שווה והטרדות מיניות. נשים התלוננו זמן רב על תרבות גברית בבנקאות, עם ביקורים במועדוני חשפנות בלילות או הערות סקסיסטיות בחדרי מסחר. לפי תביעה מפורסמת מ-1996, המרתף של "סמית בארני" תפקד גם כ- boom boom room (חדר מפגשים מיניים).

אפילו כמה נשים שהגיעו לכהונות הבכירות ביותר בפיננסים חשות שהמגדר שלהן פוגע בהתקדמותן, לפי סקר מקינזי של נשים בתפקידים בכירים. יותר מ-50% מהנשים שנסקרו ברמות של סגנית נשיא ומעלה חשבו שהן החמיצו הזדמנויות קידום בגלל המגדר שלהן, לעומת 10% מהגברים שחשבו כך.

מסלולים לזיהוי נשים מבטיחות

כמה בנקים יצרו מסלולים לזיהוי נשים מבטיחות בתחילת הקריירה שלהן, ולשיבוצן בתפקידים היוקרתיים של אחריות לרווח והפסד, או לעבודה בצמוד למנהלים משופשפים או דירקטורים שמתפקדים כמו מנחים, אומרת לי הנסון, סגנית יו"ר המחלקה לשירותים פיננסיים בחברת השמת כוח האדם הבכיר "היידריק אנד סטרגלז אינטרנשיונל". כאשר יותר נשים מצטרפות למועצות המנהלים, יותר חברות מתעדפות שוויון מגדרי וגזעי ברמות הניהול ומעבר להן.

"כעת כשאנחנו רואים באמת את תקרת הזכוכית נשברת, אני בהחלט חושבת שתהיה עוד תשומת לב לנושא הזה", אמרה הנסון.

מרגרט קין, מנכ"ל סיגרוני פייננשל - אחד הבנקים הגדולים ביותר בארה"ב שמנוהל על ידי אשה - אמרה שהיא עלתה על מסלול המנהיגות בין היתר על ידי צבירת ניסיון תפקודי וביצועי בתחילת הקריירה שלה, בסיטיקורפ לשעבר. ההתחלה שלה היהת במוקד טלפוני שיווקי של הבנק, והיא התבקשה לקבל על עצמה תפקיד מכירות עם אחריות לרווח או הפסד, שטכנית נחשב לתפקיד נחות יותר בזמנו.

"צריך לצבור ים של ניסיון לאורך הדרך", היא אמרה בראיון בשנה שעברה. למרות שזה נשמע לא הגיוני, נשים שבנו קרירה בצד אחד של העסק "צריכות אולי לקחת צעד אחורה או הצידה לפני שהן יוכלו שוב לטפס".

סוללות את הדרך: הנשים הבכירות בבנקאות האמריקאית / בן איזן וליז הופמן, WSJ

ג'יין פרייזר מונתה למנכ"לית הבאה של סיטיגרופ, מפברואר, ובכך היא תהיה האישה הראשונה בראש בנק גדול בוול סטריט אי פעם. הנה כמה נשים בכירות בבנקים אחרים בארה"ב.

מריאן לייק, מנכ"לית הלוואות צרכניות , ג'י פי מורגן

מריאן לייק, מנכ"לית הלוואות צרכניות, ג’י פי מורגן / צילום: Caitlin Ochs, רויטרס
 מריאן לייק, מנכ"לית הלוואות צרכניות, ג’י פי מורגן / צילום: Caitlin Ochs, רויטרס

ניהלה את המחלקה הפיננסית של הבנק הגדול ביותר בארה"ב, לפני שמונתה למנהלת עסקי ההלוואות לצרכנים המקיפים של הבנק. כיום היא נחשבת מועמדת להחלפת המנכ"ל ג'יימי דיימון כשהוא יפרוש.

ג'ניפר פיפשק, סמנכ"לית כספים , ג'י פי מורגן

ניהלה לפני כן את חטיבת כרטיסי האשראי של הבנק, וירשה את לייק כמנכ"לית הכספים ב-2019. גם היא נחשבת מועמדת לכהונת המנכ"ל. ניהלה בעבר גם את בנקאות העסקים, והיתה מנהלת הכספים של חטיבת המשכנתאות.

בת' המאק, גזברית, גולדמן זקס

אחראית על המזומנים של הבנק הענק מוול סטריט, ועל היחסים עם המפקחים. באופן נדיר בתפקידי מנהלה, יש לה רקע של חדרי מסחר, עם שנים של תפקוד כסוחרת שערי ריבית.

סטפני כהן, מנהלת אסטרטגיה, גולדמן זקס

השתמשה ברקע שלה במיזוגים וברכישות כדי להקים את פעילות בנקאות העסקים הקטנים של הבנק באמצעות השתלטויות ושותפויות.

סוזאן הואנג, מנהלת משותפת לבנקאות השקעות, מורגן סטנלי

האשה הראשונה שמנהלת חטיבת בנקאות השקעות בוול סטריט. שותפה בניהול רבע מהכנסותיו של מורגן סטנלי.

שלי או'קונור, מנכ"לית בנקאות פרטית, מורגן סטנלי

שלי או’קונור, מנכ"לית  בנקאות פרטית, מורגן סטנלי / צילום: Brendan McDermid, רויטרס
 שלי או’קונור, מנכ"לית בנקאות פרטית, מורגן סטנלי / צילום: Brendan McDermid, רויטרס

הגיעה מחטיבת ניהול ההון של הבנק - היא התחילה כעובדת סניף בסאן פרנסיסקו - וכעת היא ממונה על הבנקאות הרגילה במורגן סטנלי, שמשיקה מוצרי חסכון ושיקים חדשים.

מרי מאק, מנכ"לית בנקאות צריכה ועסקים קטנים, וולס פארגו

אחראית על בנקאות הצרכנים והעסקים הקטנים, שכוללת שליש מעובדי הבנק ואת רשת הסניפים הרחבה שלו.

אלן פטרסון, יועצת משפטית, וולס פארגו

נשכרה השנה על ידי המנכ"ל החדש של הבנק, צ'רלס שרף. הגיעה מ- TD בנק, שגם בו היא היה היועצת המשפטית. לפני כן היתה שותפה במשרד עורכי הדין סימפסון תאצ'ר וברטלט.

קתרין בסאנט, מנהלת תפעול וטכנולוגיה ראשית, בנק אוף אמריקה

מנהלת את תקציב הטכנולוגיה הגדול של הבנק. ב-40 שנותיה בבנק היא עבדה כמעט בכל פינה שלו.

אן פנוקיין, סגנית יו"ר, בנק אוף אמריקה

אן פנוקיין, סגנית יו"ר הבנק, בנק אוף אמריקה / צילום: Evan Agostini, Associated Press
 אן פנוקיין, סגנית יו"ר הבנק, בנק אוף אמריקה / צילום: Evan Agostini, Associated Press

אשת אמונו של המנכ"ל בריאן מוינהן, שתפקידה הוא לשקם את תדמית הבנק אחרי המשבר הפיננסי. מתמקדת באסטרטגיה ובמאמצים הסביבתים, החברתיים ובנושאי המשילות.

אחרי תקופה של דומיננטיות נשית בצמרת הבנקאות הישראלית, הגברים שבו לשלוט / רון שטיין

ענף הבנקאות בישראל התאפיין עד לאחרונה בדומיננטיות נשית ללא אח ורע בישראל: שלוש מנכ"ליות כיהנו בשלושה מתוך חמשת הבנקים הגדולים במדינה, ובשנת 2018 הצטרפה אליהן מנכ"לית נוספת בבנק קטן, בזמן שבבנק קטן אחר הייתה יו"רית. אבל המצב הזה כבר לא מאפיין יותר את מערכת הבנקאות.

עד סוף שנת 2019 כיהנה בבנק לאומי המנכ"לית הדומיננטית רקפת רוסק עמינח, שבעצמה החליפה מנכ"לית לא פחות דומיננטית - גליה מאור. השנייה ברשימה הייתה מנכ"לית דיסקונט הדומיננטית והמצליחה, לילך אשר טופילסקי, אשר עזבה את המערכת הבנקאית סביב אותה תקופה - לטובת שותפות בקרן ההשקעות פימי. השלישית, שעדיין מכהנת, היא גם המנכ"לית הוותיקה והמנוסה ביותר, סמדר ברבר צדיק. כיום אגוד הקטן מנוהל כיום על ידי המנכ"לית שבי שמר. כמו כן, השנה פרשה מתפקידה גם יו"רית הבינלאומי, אירית איזקסון.

אך לא רק זאת, עד לא מזמן המערכת שמפקחת על המערכת הבנקאית, בנק ישראל ובעיקר הפיקוח על הבנקים בבנק המרכזי, הייתה בשליטה נשית עם נגידה, קרנית פלוג, משנה לנגידה, נדין בודו טרכטנברג, ומפקחת על הבנקים, חדוה בר. שלושתן סיימו תפקיד והוחלפו על ידי גברים.

נסיגה בייצוג גם בהנהלות הבנקים

ואיך נראית תמונת ההנהלה בבנקים השונים? בהנהלות הביניים והבכירות יש נציגות נשית מורגשת מאוד, וגם בשלל פעילויות ליבה מרכזיות. בהנהלות הבכירות בכל בנקים גם יש נציגות נשית ניכרת, כשבפועלים למשל יש כמה מנהלות בכירות מאוד בפעילויות ליבה, בהן אתי בן זאב, שממונה על חטיבת טכנולוגיה ומחשוב; ודלית רביב, מנהלת החטיבה הקמעונאית. בכך ירד שיעורן של הנשים בהנהלת הפועלים לכ-18%. מדובר על שינוי ביחס לבנק שהתהדר עד סוף 2018 בכך שהיה בשליטתה של שרי אריסון, עם נוכחות ניכרת של נשים בדירקטוריון ובהנהלה.

בין הנשים הבכירות בבנק לאומי תחת המנכ"ל חנן פרידמן, בולטת בשמת בן צבי, סמנכ"לית בכירה וראש חטיבת ניהול סיכונים. בדיסקונט עזבה אשתקד לא רק המנכ"לית אלא גם מנהלת החטיבה העסקית הוותיקה והמוערכת אורית אלסטר, כך שבהנהלת הבנק כיום יש מנהלת אחת שבולטת בתפקיד ליבה והיא יפית גריאני, ראש החטיבה הבנקאית. במזרחי טפחות יש את אילה חכים שמנהלת את חטיבת הטכנולוגיה ואת דינה נבות שמנהלת את חטיבת השיווק, פרסום ופיתוח עסקים. בבינלאומי, כאמור, יש גם מנכ"לית ותחתיה נמצאת אלה גולן, ראש החטיבה הבנקאית בבנק. ככלל, בהנהלות הבכירות עדיין יש דומיננטיות גברית, כשהנוכחות הנשית בולטת בעיקר בתפקידים כגון ייעוץ משפטי ומשאבי אנוש.