רשת רמי לוי תקבל קנס של 2.6 מיליון שקל על הפרת יבוא בשר במחיר מוזל

ועדת המכסות במשרד הכלכלה והתעשייה עדכנה כי קבעה סנקציות גם נגד גולדפרוסט, החברה הבת של ויליפוד • חברת המזון הציבורית נטו מלינדה קיבלה התראה בעקבות "הפרות בנקודות מכירה ספורות"

תורים ברמי לוי / צילום: תמונה פרטית , גלובס
תורים ברמי לוי / צילום: תמונה פרטית , גלובס

רשת קמעונאות המזון רמי לוי תקבל קנס של 2.6 מיליון שקל על הפרת הליך תחרותי ליבוא בשר. כך עולה מעדכון של ועדת המכסות במשרד הכלכלה והתעשייה, אשר סיימה את בדיקתה התקופתית וקבעה סנקציות למספר יבואנים.

כך, לפי משרד הכלכלה, חברת רמי לוי הפרה את הוראות ההליך התחרותי ליבוא בשר, ביחס למכירת בשר טחון מוזל לצרכן ומשכך, הורתה הוועדה על חילוט 50% מהערבויות שהפקידה החברה, בסך כ-2.6 מיליון שקל, מתוך סכום של 5.2 מיליון שקל. הוועדה החליטה על חילוט הערבויות לאחר שחברת רמי לוי "קיבלה התראות על הפרות מחיר בסניפיה, אולם לא תיקנה את ההפרות כנדרש".

בפני ועדת המכסות הוצגו ביקורות שביצעו נציגי יחידת האכיפה של המשרד, בסניפי רמי לוי, מהם עלה כי בחלק מהסניפים, מכרה הרשת בשר טחון שיובא במסגרת ההליך במחיר הגבוה בכ-67% מהמחיר לו התחייבה כתנאי להקצאת המכסה. בחלק מהסניפים לא הוצג לצרכנים בשר טחון טרי במחיר של 29 שקל ולא הוצג שילוט כנדרש, כפי שהתחייבה כתנאי להקצאת המכסה.

עוד החליטה הוועדה לשלול מחברת גולדפרוסט, חברת הבת של החברה הציבורית ויליפוד אינטרנשיונל, מכסת גבינה בהיקף של 164 טון, אותה הייתה זכאית לקבל השנה במסגרת חלוקה נוספת לזוכים במכסות ההליך התחרותי ליבוא גבינות, וזאת בשל ליקויים בדיווח לוועדה על נקודות המכירה בהן נמכרים הטובין שיובאו, למטרת פיקוח ובקרה של הוועדה.

עוד מעדכנים היום במשרד כי ביחס לתלונות שהתקבלו לפיהן הגבינה שיובאה על ידי חברת גולדפרוסט במכסות לא נמכרה לצרכנים, מבדיקה שערכה ועדת המכסות, לרבות בדוחות החברה שאומתו על ידי רואה חשבון חיצוני עבור החברה, נמצא כי החברה מכרה כ-1,200 טון גבינה לערוצים קמעונאיים, כפי שהתחייבה.

בנוסף לשתי אלה, חברת המזון הציבורית נטו מלינדה קיבלה התראה בעקבות "הפרות בנקודות מכירה ספורות, בהן לא נמכר בשר במחירים אליהן התחייבה נטו מלינדה, כתנאי להקצאת המכסה במסגרת ההליך התחרותי בקצביות פרטיות". עם זאת, במשרד הכלכלה מציינים היום כי "החברה תיקנה את הליקויים".

"ננקוט יד קשה כלפי יבואנים המפרים את התחייבותם"

במשרד הכלכלה מציינים היום כי "הועדה החליטה ביחס לכלל היבואנים, כי במידה ויתגלו ליקויים והפרות נוספות, תישקל האפשרות לנקוט בסנקציות נוספות, ובהן חילוט ערבויות נוספות, מניעת מכסות עתידיות בהליכים תחרותיים ואף שלילת מכסות קיימות, בהן זכו היבואנים במסגרת הליכים תחרותיים".

דני טל, יו"ר ועדת מכסות, הדגיש היום כי המכסות הפטורות ממכס, ניתנות ליבואנים ולרשתות השיווק על מנת להפחית את מחירי הבשר, הגבינה, שמן הזית והירקות הקפואים לצרכן, וכי היא תמשיך לפקח על מחויבות הזוכים במכסות ולנקוט יד קשה כלפי המפרים.

מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, דוד לפלר, ביקר את ההפרות וציין כי "המכסות צריכות להגיע לציבור הצרכנים במחיר מופחת ואנו ננקוט יד קשה כלפי יבואנים המפרים את התחייבותם במסגרת ההליך התחרותי".

במשרד הכלכלה עדכנו היום כי הם פועלים ליצירת רפורמה ביחס לחלוקת המכסות המחולקות בהליכים התחרותיים, לרבות הגברת והקשחת הפיקוח, הבקרה והאכיפה ביחס ליבואנים שיפרו את הוראות ההליך התחרותי אליהן התחייבו. "הרפורמה צפויה לצאת בקרוב", מצהירים במשרד, וזאת "על מנת ליישמה כבר אל מול היבואנים שיבקשו לזכות בהקצאה של המכסה לשנה הקרובה", כשהם מעדכנים כי "במסגרת הרפורמה יוטמעו גם לקחים שהופקו מהליכי האכיפה האחרונים, על מנת לוודא שהמכסה המחולקת תגיע לכיסם של הצרכנים".

מוילי פוד נמסר בתגובה: "חברת גולדפרוסט חרטה על דגלה הנגשת מגוון מוצרי מזון לצרכן במחיר שווה לכל נפש. חברת גולדפרוסט משווקת מגוון מוצרים איכותיים במחירים שוברי שוק. לחברה שיתוף פעולה מלא עם משרד הכלכלה מתוך זהות אינטרסים להיטיב עם הצרכן הישראלי. החברה רואה במשרד הכלכלה שותף משמעותי ואמיתי במאבק על יוקר המחייה בארץ. אנו מקבלים על עצמנו את ההערת משרד הכלכלה ונפעל לתיקונה".

מרשת המזון רמי לוי נמסר בתגובה: "חברת רמי לוי שיווק השקמה זומנה לשימוע, שבו הציגה ראיות לעמידתה בתנאי מכרז היבוא. בסיום המפגש, שבו נכחו כ-18 אנשים, סוכם כי החברה תמציא אישורים נוספים. הוועדה מיהרה לקבל החלטה בטרם קיבלה את האישורים ועוד יותר מיהרה לתקשורת בטרם קיבלה החברה עצמה את החלטת הוועדה. התנהלות זו של הוועדה וחבריה, שנועדה בעיקרה ליצור כותרות על גבה של חברתנו, תתברר במסגרת הערעור שיוגש בהקדם. בכל מקרה, הטלת הקנס לא תסיט את חברת רמי לוי שיווק השקמה מהאסטרטגיה הברורה שלה, למכור במחירים האטרקטיביים ביותר לציבור בישראל".

בהמשך לכך, רמי לוי עצמו התקומם על ההודעה של משרד הכלכלה, ומסר על רקע הפרסום: "נציגי החברה הגיעו לשימוע, בו השתתפו כ-18 אנשים, בסיומו הוחלט על מסירת אישורים נוספים. הוועדה לא חיכתה לקבלת האישורים ואצה לה הדרך להשיג כותרות על גבה של רשת רמי לוי באמצעות החלטה לקנוס את החברה ב 2.6 מיליון שקל. רשת רמי לוי שיווק השקמה, הרשת שהורידה את מחירי המזון ומוצרי הצריכה בישראל בעשרות אחוזים, נקנסת היום בסכום הזה. החלטה שהיא האבסורד בהתגלמותו. בכוונת הרשת לערער על ההחלטה".