ההתמדה השתלמה: אלי עזור רוכש את וואלה מבזק

על פי ההערכות עזור ישלם על וואלה כ-60 מיליון שקל • מקורות בענף טוענים שבקופתה של וואלה יש מזומנים בהיקף של כ-12 מיליון שקל כך שבפועל עזור יצטרך לשלם מכיסו באופן ישיר פחות

אלי עזור/ צילום: יוסי כהן
אלי עזור/ צילום: יוסי כהן

ההתמדה של איש העסקים אלי עזור השתלמה: לאחר חודשים של המתנה רוכש עזור את אתר וואלה מבזק. ע"פ ההערכות עזור ישלם על וואלה כ-60 מיליון שקל. עם זאת מקורות בענף טוענים שבקופתה של וואלה יש מזומנים בהיקף של כ-12 מיליון שקל כך שבפועל עזור יצטרך לשלם מכיסו באופן ישיר פחות.

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", לפני כשבועיים הוצגו לדירקטוריון בזק מועמדים הפוטנציאליים לרכישת האתר, שעומד על המדף מזה חודשים ארוכים. כבר אז טענו מקורבים לבזק כי עזור נחשב למועמד המוביל לרכישה. נזכיר כי בבעלותו של עזור מספר אמצעי מדיה ביניהם תחנות רדיו, ערוצי ספורט, שילוט חוצות והעיתון מעריב, ולכן הוא יוכל לשלם עליה בפרסום בחלק מכלי התקשורת הללו - כמו גם בוואלה.

קבוצת בזק דיווחה לבורסה כבר במאי 2018 על כוונתה למכור את האתר, אך המחיר שדרשה עבורו עמד בתחילת הדרך על כ-180 מיליון שקל - מחיר שנתפס אז בשוק כלא ראלי.

עזור היה בין המתעניינים הראשונים ברכישת האתר ומהעקביים שבהם, אך ההצעה שנתן בשלבים הראשונים הייתה בפער עצום מהציפיות, ונראה כי הפערים בין הצדדים בלתי ניתנים לגישור. עם הזמן הצטרפו מתעניינים נוספים לשיחות עם הנהלת בזק: מו"מ רציני התנהל עם רשת 13 (לפני שהתברר עד כמה עמוק הבור הכלכלי שהערוץ התגלגל אליו).

בשלב הזה הדרישות של בזק היו יותר ראליות: כ-110 מיליון שקל, בעוד שברשת היו מוכנים לשלם 60 מיליון שקל בלבד - אף הם לא בעסקת מזומן. בשלב מסוים הצטרפה להתעניינות גם חברת הוט, ושיחות פורמליות נעשו גם עם נציגים של ישראל היום, אך המועמדים העיקריים לאורך כל הדרך היו בעיקר עזור ורשת 13.

לכאורה מי שהכי נזקקה ליכולות של וואלה היא רשת 13 שחסר לה פתרון דיגטלי ראוי שדרוש היום לגוף שידור. אך המצב הכלכלי הרעוע של הערוץ לא אפשר 'קיצורי דרך' של רכישת אתר חדש, זאת למרות שבשבועות האחרונים עשתה רשת מאמץ מחודש לגייס משקיעים שסייעו לה לרכוש את האתר.

בתחילת הניסיונות למכור את וואלה הייתה לאתר תנועת גולשים ערה - הוא היה האתר השני בגודלו מבחינת תנועת גולשים. אולם מאז 2019 קפאה בוואלה לחלוטין עשייה שיווקית כלשהי, ומערכת ייצור התוכן שלו הלכה והצטמצמה באופן דרמטי. למשך זמן מסוים היו לאתר נכסים משמעותיים כמו אפליקציות, כתובות מייל וכדומה, אבל הצמצום בעוגת הפרסום בגלל משבר הקורונה לצד המתחרה החדש שחקו גם את היתרונות שעוד היו. המשמעות הייתה שהערך של וואלה הלך ונשחק במהירות, וככל שחלף הזמן היתרונות שיש לאתר להביא לשולחן עלולים להימחק לגמרי.

מבחינתו עזור רכישת וואלה היא קפיצת מדרגה משמעותית להיקף ולסוג הפעילות של עסקי המדיה שלו. נזכיר כי בבעלותו תחנות רדיו אזורי - בהן 103 FM שמשדרת אקטואליה, העיתון ואתר האינטרנט מעריב, ושותפות בקבוצת צ'רלטון שבבעלותה ערוצי ספורט.

בענף מעריכים כי הסבירות שעזור ייכנס ויעשה מהפכות גדולות איננה גבוהה. הניסיון מלמד שהוא מנהל מתוך הסתכלות על השורה התחתונה ומכוון תמיד לרווח. וואלה היא אומנם נכס מדיה יקר יותר מנכסים אחרים שקנה בעבר - בוודאי לא מעריב שנרכש בנזיד עדשים של מיליוני שקלים בודדים, אבל בכל זאת עבור עזור יש ברכישה כזאת פוטנציאל רווח עתידי כי הוא יכול במספר פעולות פשוטות לחתוך בהוצאות באופן משמעותי על ידי צמצום מערכות ולשפר את התוכן כמעט בלי מאמץ.