משפט נתניהו: בכירים לשעבר במשרד התקשורת וב"וואלה" יעידו ראשונים

הפרקליטות העבירה את שמות העדים מטעמה לפתיחת שלב ההוכחות בינואר עם תיק 4000 • קבוצת העדים הראשונה תכלול, בין היתר, את עד המדינה ניר חפץ, מנכ"ל "וואלה" לשעבר אילן ישועה, שני מנכ"לי משרד התקשורת לשעבר, ברגר ובר טל, ואת דרור שטרום

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: via Pool , רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: via Pool , רויטרס

כך תיראה בינואר 2021 פתיחת שלב ההוכחות במשפטו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, המואשם בשוחד ובמרמה והפרת אמונים. לאור הוראת בית המשפט המחוזי בירושלים, העבירה הפרקליטות לסנגורי הנאשמים ב"תיקי האלפים" ולבית המשפט את שמות העדים הראשונים שהיא מבקשת להביא למסור עדות מטעמה במשפטו של נתניהו. עם זאת, הפרקליטות לא פירטה את סדר הבאת העדים אלא רק את קבוצת העדים הראשונה.

הפרשה הראשונה שבה יישמעו עדויות היא גם הפרשה "הכבדה" שבין שלוש הפרשות - פרשת 4000 (פרשת בזק-וואלה), שבה מואשם נתניהו בלקיחת שוחד מבעל השליטה לשעבר בבזק, שאול אלוביץ ומרעייתו איריס. כל אחד מבני הזוג אלוביץ מואשם במתן שוחד לנתניהו. לפי כתב האישום, נתניהו קידם עבור בזק הטבות רגולטריות שהיקפן נאמד בסכומי עתק, בתמורה לסיקור אוהד לו ולבני משפחתו באתר "וואלה" מקבוצת בזק.

הפרקליטות טוענת כי בני הזוג אלוביץ העניקו סיקור מוטה לנתניהו ובני משפחתו באופן שוטף ורציף, שכלל מעורבות וירידה לפרטים של המשפחה בתכנים. בתמורה, נטען, הורה נתניהו לאנשי משרד התקשורת, ובראשם שלמה (מומי) פילבר ששימש אז כמנכ"ל המשרד וכיום הוא עד מדינה בפרשה, לקדם את עסקת המיזוג של בזק עם יס ששוויה מוערך בכמיליארד שקל. 

לפי הודעת, הפרקליטות קבוצת העדים הראשונה שצפויה להעיד בתיק נתניהו היא: מנכ"ל אתר "וואלה" לשעבר, אילן ישועה, שיעיד ראשון; ולאחריו, עורך האתר לשעבר, אבירם אלעד; מנהלת מחלקת החדשות לשעבר, מיכל קליין; ראש דסק אתר "וואלה" לשעבר, עמית אשל; והמגיש הבכיר, דב גילהר.

לפי הודעת הפרקליטות, בקבוצת העדים הראשונה שתעיד במשפט, נמצאים גם מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, אבי ברגר, שהוחלף בשלמה פילבר, שהוא כיום עד מדינה בתיק 4000. לפי האישום, פילבר הובא לתפקיד במקומו של ברגר, כדי לשמש עושה דברו של נתניהו שרצה לקדם את האינטרסים של קבוצת בזק. זאת, לכאורה בתמורה לקבלת סיקור מוטה לטובתו באתר "וואלה".

עוד נמצאים בקבוצת עדי התביעה הראשונה דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים; בועז סטמבלר שהיה דובר משרד רה"מ; חוקרי הפרשה מטעם המשטרה ורשות ני"ע, פליקס כהן, ניר שוורץ, יניב פלג, מוטי אלמליח, קים לוי, שי חייק, יריב עמיעד ופולינה גלובזמן; עו"ד רלי לשם שייצג את אתר "וואלה"; טליה גרסטלר ממשרד לשם שנפגשה כעו"ד עם ישועה; ועדן בר טל, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת.

עד התביעה המשמעותי ביותר שמופיע בקבוצת העדים הראשונה שהעבירה  הפרקליטות, הוא עד המדינה, ניר חפץ. חפץ, לשעבר יועץ התקשורת של משפחת נתניהו, מסר עדות מפלילה לכאורה נגד ראש הממשלה, ועדותו בבית המשפט המחוזי בירושלים צפויה להמשך ימים רבים וארוכים.

כל אחד מעדי התביעה ייחקר בחקירה נגדית על ידי הסנגורים של נתניהו והזוג אלוביץ.

אופציה לשינויים בסדר העדויות

בהודעה שהוגשה לביהמ"ש ושעליה חתומים התובעים במשפט, עוה"ד יהודית תירוש-גרוס, אמיר טבנקין, ניצן וולקן ואסף עיסוק, מוסיפה וכותבת הפרקליטות כי עשויים לחול שינויים בסדר העדים שנמסר. "ראשית, בשל העובדה שמדובר בשלב מוקדם של ההליך, שבו טרם הוגשו תשובות הנאשמים לכתב האישום וטרם התבררה והתחדדה יריעת המחלוקת בין הצדדים. מטבע הדברים, תשובת הנאשמים לכתב האישום עשויה לייתר את עדותם של עדים מסוימים או להשליך על מיקומם בסדר פרשת התביעה", הסבירה הפרקליטות. "שנית, טרם תואמו מועדי רענון ועדות לכלל העדים, ומועדים אלו עשויים להשתנות מטעמים שונים, כולל אילוצים של העדים עצמם, שחלקם שוהה בחו"ל".

הפרקליטות מציינת כי בנוסף לעדים שמפורטים בתוכנית העדת העדים שנשלחה לסנגורים, ישולבו עדויות חוקרים נוספים שיובאו לצורך הוכחת קבילותם של מוצגי תביעה (ככל שלא יהיו הסכמות בנושאים אלה), ולצורך מתן עדות לגבי פעולות חקירה שבוצעו.

עדות מגובה בהקלטות ובהודעות

שלב העדויות עצמו ייפתח בינואר 2020, בעדותו של ישועה, לשעבר מנכ"ל "וואלה". ישועה הוא עד מפתח בפרשת 4000. זאת, מאחר שעדותו המפורטת והמגובה בהקלטות, הודעות ווטסאפ, ומיילים, היא זו שהביאה לכך שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הורה לפתוח בחקירה פלילית נגד נתניהו, נגד אלוביץ ונגד שאר החשודים בתיק.

בעדות שמסר לחוקרי רשות ניירות ערך החל מה-12 בדצמבר 2017 ועד ה-18 בפברואר 2018, הודה ישועה בעצמו בטעויות שביצע. זאת, לדבריו, כשמילא אחר ההוראות של הבוס שלו לשעבר, שאול אלוביץ, להטות לכאורה את הסיקור באתר "וואלה" לטובת בנימין ושרה נתניהו ולהיכנע לתכתיבים של הזוג נתניהו בכל הנוגע לאופן הסיקור של פועלם באתר שהיה בניהולו.

ישועה זומן לחקירה ברשות ני"ע, לאחר שבמסגרת חקירה שעסקה בתחילת הדרך בחשד לביצוע עבירות ני"ע של בכירי בזק (תיק פרשת בזק בגלגולו הראשון), התגלו ממצאים שהצביעו על המעורבות החריגה של משפחת נתניהו בנעשה באתר החדשות שהיה בניהולו.

כשישועה "פתח" את הפה והחל למסור את עדותו, החוקרים נדהמו ממה ששמעו. למן הרגע הראשון של עדותו, ולאור הנפיצות הרבה של המידע שהוא הביא לחוקרים, כל מה שישועה אמר ומסר - דווח לגורמים הבכירים ביותר בפרקליטות - פרקליטות המחוז, פרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן, והיועמ"ש מנדלבליט. בעדותו הצפויה בביהמ"ש יידרש ישועה לחזור על עדותו המפורטת באשר למערכת היחסים המושחתת לכאורה בין רה"מ לאלוביץ.

מאחר שישועה היה הגורם הניהולי הבכיר ב"וואלה", שהיה לו תפקיד משמעותי בהעברת המסרים בין בני הזוג נתניהו לבין עורכי האתר, כבר במהלך חקירתו הראשונה של ישועה, היו ברשות ני"ע ובפרקליטות מי שחשבו שלאור המידע שהוא מביא גם לגבי מעורבותו בפרשה, החקירה צריכה להפוך לחקירה שלו באזהרה כחשוד. אולם מנדלבליט וגורמים נוספים בצמרת הפרקליטות חשבו אחרת - וכך, ישועה יצא בשלום מחקירת הפרשה.

נתניהו יטען להגנה מן הצדק

הדיון הבא במשפטו של ראש הממשלה יתקיים ב-6 בדצמבר, והשופטים חייבו את נתניהו ואת יתר הנאשמים להתייצב אליו. מדובר בדיון תשובה לכתב האישום, וכן יועלו בו טענות מקדמיות. צוות ההגנה של נתניהו צפוי לטעון כי יש לבטל את כתב האישום נגדו מחמת הגנה מן הצדק. זאת, בין היתר, לאור התנהלות חוקרי המשטרה.

כתב האישום שהוגש בסוף ינואר האחרון לביהמ"ש המחוזי בירושלים נגד נתניהו ואחרים כולל בנוסף לפרשת 4000, שתי פרשות נוספות: 1000 (פרשת המתנות); ו-2000 (פרשת נתניהו-מוזס).

בפרשת 2000, המגוללת את שיחותיהם של נתניהו ומו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס, מואשם נתניהו בעבירה של מרמה והפרת אמונים ומוזס מואשם בעבירה של הצעת שוחד. לפי האישום, נתניהו פעל כדי לקדם חקיקה שתמצם את תפוצת "ישראל היום", העיתון המתחרה של "ידיעות אחרונות". בעיקר בסופי השבוע. בתמורה, כך נטען, הבטיח לו מוזס סיקור חיובי בכלי התקשורת של קבוצת "ידיעות אחרונות". האישום מובסס רובו ככולו על הקלטות שיחותיהם של השניים שבוצעו ביוזמת נתניהו ונמסרו לרשויות החקירה על-ידי ארי-הרו, לשעבר מנהלך לשכתו של נתניהו וכיום עד מדינה בתיק. 

בפרשת 1000 מואשם נתניהו בעבירה של מרמה והפרת אמונים, בכך שקיבל במשך תקופה ממושכת הספקה סדירה בשווי של כ-700 אלף שקל של סיגרים, שמפניה, תכשיטים וטובין נוספים מאנשי העסקים, ארנון מילצן וג'יימס פאקר. לפי האישום, במקביל למתנות שקיבל נתניהו, הוא עסק בקידום עניינים שנוגעים למילצ'ן באופן ישיר ועקיף - דוגמת "חוק מילצן" המעניק הטבות מופלגות לתושבים חוזרים; מיזם תעשייתי שהיה אמור להקים מילצ'ן יחד עם איש העסקים ההודי טאטא על גבול ירדן-ישראל; וניסיון לחדש למילצ'ן את הוויזה לארה"ב שנשללה ממנו. פאקר ומילצ'ן שצפוי להעיד על קשריו עם נתניהו במשפט, לא הואשמו בפרשה.

***מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, עדן בר טל, מכהן בין היתר כדירקטור ב"גלובס".

***חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד רה"מ בנימין נתניהו והזוג שאול ואיריס אלוביץ הם בעיצומם. הנאשמים מכחישים בתוקף את המיוחס להם בכתב האישום שהגיש היועמ"ש ועומדת להם חזקת החפות.