פעיל האופוזיציה הרוסי שהורעל מתאושש: פירסם תמונה מביה"ח

פעיל האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני פירסם בעמוד האינסטגרם שלו תמונה שבה הוא נראה מתאושש מניסיון ההרעלה שאירע ברוסיה, מוקף בבני משפחה ומקורבים • בתמונה נראה נבלני כשהוא יושב במיטה במרכז הרפואי "שאריטה" שבברלין, אליו הוטס בבהילות לפני כשלושה שבועות אחרי ניסיון הרעלה

אלכסיי נבלני בתמונה שפרסם היום מבית חולים בברלין / צילום: צילום מסך מתוך אינסטגרם
אלכסיי נבלני בתמונה שפרסם היום מבית חולים בברלין / צילום: צילום מסך מתוך אינסטגרם

פעיל האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני פירסם היום (ג') בעמוד האינסטגרם שלו תמונה שבה הוא נראה מתאושש מניסיון ההרעלה שאירע ברוסיה, מוקף בבני משפחה ומקורבים. בתמונה נראה נבלני (44) כשהוא יושב במיטה במרכז הרפואי "שאריטה" שבברלין, אליו הוטס בבהילות לפני כשלושה שבועות אחרי ניסיון הרעלה. בשבוע שעבר נגמל נבלני בהצלחה ממכשירי ההנשמה אליהם היה מחובר בעקבות הרדמה שיזמו הרופאים במטרה לטפל בו, וכלי התקשורת בגרמניה דיווחו כי הוא כבר ירד ממיטתו והסתובב בימים האחרונים.

"היי, זה נבלני", כך פתח פעיל האופוזיציה את פוסט האינסטגרם, "מתגעגע אליכם". הוא התייחס למצבו וציין כי "אני עדיין לא יודע לעשות כמעט כלום אבל אתמול הצלחתי לנשום לבד כל היום. לחלוטין ללא עזרה ובלי אף צינור בצוואר שלי".

התמונה מעוררת תקווה בקרב תומכיו של נבלני בנוגע להתאוששות מניסיון ההרעלה שנעשה באמצעות הרעל "נוביצ'וק", שמשפיע על מערכת העצבים המרכזית. גם המרגל לשעבר סרגיי סקריפל ובתו שהורעלו בבריטניה בעזרת החומר התאוששו לאחר טיפול רפואי במדינה. ממשלת גרמניה דיווחה כי "אין ספק" שזהו החומר שבו נעשה שימוש והגדירה את המעשה כ"ניסיון רצח".

ה"שפיגל" דיווח בסוף השבוע כי שירותי הביון הגרמנים מעריכים בסבירות גבוהה שהקרמלין עומד מאחורי ההרעלה, וכי היא תוזמנה להתרחש לפני טיסה שהיתה אמורה להימשך שעות מסיביר למוסקבה, כדי לאפשר לרעל לפעול. המגזין דיווח כי ההחלטה של הטייס "לבצע נחיתת חירום מהירה" בעיר אומסק וכן הטיפול שקיבל שם נבלני אחראים יחד לכך שחייו ניצלו. עדיין לא ברור אם יש נזק ארוך-טווח למערכת העצבים, הבהירו רופאי ה"שאריטה" בימים האחרונים.

נבלני הובהל לברלין ב-22 באוגוסט, לאחר שאושפז במשך יותר מיממה באומסק. הרופאים בבית החולים אמרו בתחילה כי מצבו נובע מ"בעיות מטבוליות", והכחישו כל ניסיון להרעיל אותו. בת-זוגו ופעילים פוליטיים ביקשו להטיס אותו במהירות לטיפול בגרמניה, שהביעה נכונות לקבל אותו, אולם הפינוי התעכב משך שעות ארוכות. תומכיו עתרו לבית הדין האירופי לזכויות אדם, שפסק כי הפינוי אפשרי. גם מקורביו אמרו אז לתקשורת הגרמנית כי "לו הטייס לא היה נוחת באומסק, נבלני היה מת".

הפרשה מעיבה על יחסי גרמניה עם רוסיה, ובשבועות האחרונים עלה לראשונה גורלו של פרויקט הגז "נורד סטרים 2" על שולחן הדיונים כתגובה אפשרית לניסיון הרצח. שר החוץ הגרמני הייקו מאס אמר כי הוא "מקווה שהרוסים לא ייאלצו אותנו לשנות את עמדתנו בנוגע לנורד סטרים" ודובר הממשלה הפדרלית אמר כי הקאנצלרית אנגלה מרקל "לא פוסלת שום אפשרות פעולה בשלב זה". הפרויקט הושלם כמעט לחלוטין, ואמור להפוך את גרמניה ליבואנית הגז הרוסי הגדולה ביותר באירופה. ארה"ב הטילה עליו סנקציות חמורות שמונעות כרגע את השלמתו. ממשלת רוסיה מכחישה כל מעורבות בניסיון ההתנקשות בנבלני.