משרד הפטנטים האירופי קיבל ערעור של מיילן וקבע שפטנט שמגן על הקופקסון של טבע אינו תקף

מדובר בפטנט שמגן על התרופה במינון הגבוה יותר (והמרכזי כיום), 40 מ"ג • החלטה קודמת מ-2019 אשררה את תוקפו של הפטנט, בהחלטה שמשמעותה הייתה מניעת התחרות הגנרית לתרופה עד 2030

קופקסון. המחיר ירד והרווחים נשחקו / צילום: shutterstock
קופקסון. המחיר ירד והרווחים נשחקו / צילום: shutterstock

חברת התרופות מיילן, שמייצרת גרסה גנרית לתרופת הקופקסון של טבע, הודיעה היום על התפתחות חיובית עבורה ושלילית עבור טבע , הנוגעת לפטנט שמגן על התרופה באירופה. לפי הודעת מיילן, משרד הפטנטים האירופי (EPO) קיבל ערעור שהוגש בנוגע לאחד הפטנטים וקבע שהפטנט אינו תקף ובטל ברחבי אירופה.

מדובר בפטנט מספר 2 949 335 שמגן על התרופה במינון הגבוה יותר (והמרכזי כיום), 40 מ"ג. בכך למעשה הפך הערעור החלטה קודמת מ-2019 בה מושב של שלושה חברים במשרד הפטנטים האירופי אשרר את תוקפו של הפטנט, בהחלטה שמשמעותה הייתה מניעת התחרות הגנרית לתרופה עד 2030.

במיילן מציינים כי בעקבות ההחלטה החדשה, "מיילן התגברה שוב על הניסיונות של טבע להגביל את הגישה של חולי טרשת נפוצה לחלופות בטוחות במחיר סביר", כהגדרתה. בחברה מעריכים עוד כי כעת היא תוכל לשוב מיידית לשוק ולהאיץ את מאמצי המסחור שלה ברחבי אירופה.

מנכ"לית מיילן הת'ר ברש הוסיפה כי "החלטת משרד הפטנטים האירופי היא צעד משמעותי נוסף למיילן במוצר חשוב, ומגבירה את האמון שלנו ביכולת להמשיך ולהתרחב בשוק".

הקופקסון היא תרופה מקורית של טבע שבמשך שנים היוותה מקור מרכזי להכנסות ולרווחי החברה, אך בשנים האחרונות נתקלה בתחרות גנרית בארה"ב, שהובילה לשחיקה משמעותית בתרומתה לטבע. במחצית הראשונה של 2020, הכנסות טבע ממכירת קופקסון באירופה הסתכמו ב-193 מיליון דולר, ירידה של 12.7% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019. בדוחות הרבעון השני ציינה טבע שהירידה בהכנסות מקופקסון באירופה נובעת מהפחתות מחירים וירידה בהיקפי המכירות בשל התחרות, לצד ירידה בביקושים בשל השפעת מגפת הקורונה (לעומת עלייה בביקושים ברבעון הראשון).