חברת Wix מחפשת טכנולוגיות חדשות: חשפה את קרן ההון סיכון שלה

החברה השקיעה עד כה 5.6 מיליון דולר בכמה סטארט-אפים, בהם חברה בתחום הפינטק • "זאת הזדמנות ליצור שיתופי פעולה הדוקים יותר", אמר סמנכ"ל הכספים של החברה, ליאור שמש, שאחראי על הקרן

ליאור שמש/ צילום: יונתן בלום
ליאור שמש/ צילום: יונתן בלום

חברת Wix הישראלית חשפה באופן רשמי את קרן ההון סיכון שהקימה לפני כשנה, Wix Capital. הקרן השקיעה עד כה 5.6 מיליון דולר בכמה סטארט-אפים. היא משקיעה בשלבי סיד ו-A ומתמקדת בתחומים המשפרים את האופן שבו עסקים פועלים בעידן הדיגיטלי.

ב-Wix מציינים בהודעה לעיתונות כי הדגש שלהם הוא על חברות תוכנה וטכנולוגיה הפועלות בתפר שבין פיתוח לעיצוב מקוון, מסחר וניהול עסקים דיגיטליים, בינה מלאכותיות ופתרונות אוטומציה.

חברות רבות, טכנולוגיות ולא-טכנולוגיות, מחזיקות בזרוע השקעות תאגידיות. בעוד שהמטרה של קרנות הון סיכון רגילות להשיא תשואה על ההשקעה (ולכן הן משקיעות פיננסיות), לקרנות תאגידיות יש מטרה אחרת - חיזוק התאגיד שלהן עצמן ושיפור האסטרטגיה שלו (ולכן הן משקיעות אסטרטגיות). הן מסייעות לתאגידים להיות עם יד על הדופק בכל מה שקשור לטכנולוגיות חדשות, ליצור שיתופי פעולה עם סטארט-אפים, לזהות מועמדים לרכישה כאמור ועוד.

ליאור שמש, סמנכ"ל הכספים של Wix, שאחראי על הקרן מציין כי באופן עקרוני הדגש הוא על הפן האסטרטגי, על היכולת של Wix לסייע לסטארט-אפים וליצור איתם שיתופי פעולה הדוקים. "זה נכון שאנחנו מכירים את הסטארט-אפים שפועלים בארץ בתחומים שמעניינים אותנו, ולחלק מהם אנחנו כבר עוזרים. אבל זאת הזדמנות גם להרוויח מכך וגם ליצור קשר צמוד איתם, ולעזור גם לנו. יכול מאוד להיות שגם נחליט לרכוש חברה שהשקענו בה. בנוסף, אנחנו מתעניינים גם בחברות מחוץ לישראל".

שמש ציין כי ברוב המקרים, נציג החברה לא יישב בדירקטוריון של הסטארט-אפ, אבל כן יכול לשמש כמשקיף או להיות חבר בצוות היועצים. עוד הוא הוסיף כי דירקטוריון Wix אישר מסגרת השקעה לקרן, אך לא מדובר במספר מוחלט כמו בקרן רגילה וזה תלוי בהזדמנויות. Wix נמצאת בתנופה הודות למשבר הקורונה, דבר שבא לידי ביטוי גם בזינוק במניית החברה, שמחירה יותר מהוכפל מתחילת השנה. שוויה עומד על יותר מ-14 מיליארד דולר.

מעלה הילוך בהשקעות

ב-Wix החלו להשקיע לפני כשנה וכעת מתכננים להעלות הילוך. בין היתר, Wix השקיעה בסבב A של חברת Spike הישראלית, שהשלימה בחודש יוני האחרון גיוס של 8 מיליון דולר; בחברת Oriente, חברת פינטק המתמחה בשירותים פיננסיים בשווקים אסייתים מתפתחים; בפלטפורמת הדרופשיפינג של Modalyst, המספקת תובנות ויכולות מתקדמות בתחומי האי-קומרס; ב-RestAR הישראלית המעניקה לסוחרים אונליין כלים מבוססי בינה מלאכותית ליצירת הדמיות תלת ממד של מוצריהם, ומפתחת הבנה של הדרכים בהן סוחרים ומפרסמים יכולים להגדיל את שיעורי ההמרה שלהם במכירות אונליין.

קרנות השקעה תאגידיות הולכות ותופסות נפח משמעותי יותר בתעשיית הסטארט-אפים. בין 2014 ל-2019 גדל היקף בבי הגיוס שהם משתתפים בהן מ-18 מיליארד דולר ל-57 מיליארד דולר ומספר הסבבים גדל מכ-1,500 לכ-3,200, כך לפי נתונים של חברת המחקר CBInsights. שיעור סבבי הגיוס שבהם השתתפו משקיעים אסטרטגיים עמד ב-2018 על 23%, לעומת 16% חמש שנים קודם לכן.