טמפו | בלעדי

על רקע סגירת המסעדות והברים: יצרנית המשקאות טמפו מוציאה עובדים לחל"ת

זוהי הפעם השנייה שיצרנית המשקאות שבשליטת ז'קי בר מוציאה את עובדיה לחל"ת בתוך חצי שנה על רקע המגבלות שהוטלו על המשק בשל משבר הקורונה

לא רק קמעונאיות האופנה והמסעדות מוציאות היום עובדים לחל"ת: ל"גלובס" נודע כי על רקע המגבלות שהביאו לסגירת ענף המסעדות למעט פעילות משלוחים, גם יצרנית המשקאות טמפו מוציאה את עובדיה לחל"ת.

במכתב ששלחה ללקוחות אשר להם היא מספקת משקאות כתבה טמפו "בימים אלו כולנו חווים תקופה לא פשוטה ומאתגרת אשר משפיעה על כולנו", כשהיא מוסיפה ומציינת: "גם אנחנו כמוכם, נאלצים לבצע היערכות מחודשת והתאמות מתבקשות כתוצאה מהמצב". במסגרת כך, מעדכנת טמפו, "אנו מוציאים לחל"ת חלק מהמערך המוכר של החברה", וכי היא "מפסיקה ליצור קשר בצורה יזומה בימי ההזמנה עם לקוחות שאינם פעילים".

בסביבת החברה טוענים כי מדובר בניגוד לסבב הקודם, הפעם מדובר רק ב"עשרות רבות של עובדים". ככל הידוע, מדובר בין היתר בעובדים מתוך מערך המכירות. נציין כי בסוף 2019 העסיקה טמפו בסך הכל 1,223 עובדים, מתוכם 639 במערך הפצה ומכירות.

חברת טמפו שבשליטת ז'ק בר (60%) ובשותפות עם תאגיד היינקן הבינלאומי (40%) היא חברת ייצור, יבוא, שיווק והפצת משקאות בירה כמו גולדסטאר ומכבי, משקאות קלים דוגמת פפסי, משקאות חריפים והיא שולטת ביקבי ברקן. מדובר באחת משלוש חברות המשקאות הגדולות בישראל.

זו הפעם השנייה שמוציאה טמפו עובדים לחל"ת בתוך חצי שנה. כבר על רקע הסגר הראשון הוצאו כ-300 מעובדי הקבוצה לחופשה ללא תשלום, כשבתחילת חודש יוני "הוחזרו לעבודה מרביתם", וזאת במקביל לצמצום שעות עבודה וקיצוצי שכר לחברי ההנהלה.

ככלל, רשתות המזון נהנו מגידול אדיר במכירות בשמונת החודשים הראשונים של 2020, מה שהביא לתוצאות חזקות בקרב מרבית קמעונאיות המזון הגדולות כמו גם חברות מזון גדולות. ואולם, יצרניות מזון ומשקאות אשר להן פעילות משמעותית באספקת סחורה למסעדות, בתי קפה, ברים, מלונות ואולמות אירועים, נפגעו באופן ניכר מהשבתת פעילויות אלה.

כך, המגבלות שהוטלו על המשק בסגר הראשון היו בעלות השפעה שלילית לתוצאותיה העסקיות של טמפו, בעיקר בערוץ לקוחות השוק הקר - דהיינו, מסעדות, בתי קפה, מלונות וכו'. מדוחותיה של טמפו לרבעון השני של 2020 עולה כי היקף המכירות של הקבוצה הצטמצם ברבעון בכ-18% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, וירידה מצטברת של כ-9% במכירותיה במחצית לעומת המחצית המקבילה ב-2020.

כמו כן, פירטה טמפו כי היא חשופה לסיכוני גבייה מוגברים בגין הפסקת פעילותם של לקוחות השוק הקר. בנוסף, פרטה טמפו כי העמידה אשראי נרחב לתמיכה בלקוחות אלה, תוך שהיא מגלה כי "נכון למועד אישור הדוחות הכספיים ישנם חשבונות שאינם משולמים על ידי הלקוחות האמורים ובשלב זה אין החברה יכולה להעריך את היקף התופעה ואת השפעת התפשטות נגיף הקורונה על היקף חובותיה המסופקים של החברה". אגב, טמפו כללה בדוחות הכספיים הפרשה כללית לחובות מסופקים, בגין קבוצת לקוחות אלו.

עם זאת, בכל הנוגע לרבעון השלישי שטרם הסתיים, טמפו העריכה על סמך פעילותה בחודשים יולי ואוגוסט כי "הקיטון בהיקף מכירותיה ברבעון השלישי יהיה קטן מהקיטון שחוותה החברה ברבעון השני". ואולם, ההערכה הזו דווחה הרבה לפני ההחלטה על סגר שלישי.

אגב, טמפו אינה חברת המשקאות היחידה שהוציאה את עובדיה לחל"ת בסגר הראשון. גם קבוצת קוקה קולה ישראל הוציאה אז לחל"ת מאות עובדים, ובהמשך אף פיטרה כ-200 מתוכם.